Gå til innhold

Har ikke rettigheter til å endre smb.conf

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke rettigheter til å gjøre endringer i smb. conf. Er det noe spesielt man må gjøre?

Hva er forresten forskjellen på root terminal og vanlig terminal?

Er ganske ny på linux, har prøvd og feilet ett par ganger før, men denne gangen _skal_ jeg få det til :)

Mvh Snorre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, det glmte jeg selvfølgelig å skrive :p Det er debian for powerpc m/ grafisk grensesnitt, dog jeg forsøker å bruke terminal og redigering direkte i conf. filer mest mulig.

Jeg forøkte også å putte brukeren min i brukergruppen "root" for å gi meg selv adminrettigheter, det hjalp ikke.

Hvilke av terminalene skal jeg bruke da? Det virker for meg som at noen kommandoer går i root terminal , mens andre bare går i terminal

Lenke til kommentar

For å få rettighetene til å kjøre en kommando som root med sudo må du normalt være medlem i gruppen admin (i Ubuntu). Du kan se hvilken gruppe du må være medlem av i filen /etc/sudoers (må logge inn som root eller bruke sudo for å kunne lese denne filen).

Dersom du benytter sudo, eventuelt su der du er flink til å logge tilbake igjen, har du ikke behov for root-terminalen. (vanlig terminal + su = root-terminal)

Man kan diskutere i det uendelig hva som er tryggest, men min erfaring er at bruk av sudo fører til en bevisstgjøring på hvilke kommandoer som trenger opphøyde rettigheter, og hvilke som ikke trenger det.

Lenke til kommentar

I og med at trådstarter kjører Debian, så er nok su beste alternativet da det er dette som er standard i Debian. Å be en fersk bruker, som er så fersk at vedkommende ikke vet hva en root-terminal er, å konfigurere sudo på en trygg måte, tror jeg ikke er særlig heldig.

Trådstarter: Når du skal utføre kommandoer som behøver superbrukerrettigheter gjør du en av to ting: starter root-terminalen fra menyen, eller åpner en normal terminal og skriver su.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...