Samegerilja Skrevet 20. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Bruker å bremse ned like før svingen så girer æ ned til andre (avhengig av kor bratt det er) så fullfører æ svingen.. Men dette igjen krever at du gir signal i tide. Sånn at ikke han/hun bak må bråbremse fordi han/hun ikke vet hva du skal... Endret 20. desember 2009 av Samegerilja Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 20. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2009 Bremsene er laga for å slites ned, dei er ganske enkelt å bytte. Dessutan står du ikkje på bremsen, det går gradvis. For det første så slepp du gassen, då vil bilen og, med mindre det er ein nedoverbakke, avta i fart heilt av seg sjølv. Har aldri sagt du skal ta inn clutchen heller. La bilen trille i 4. gir og brems sakte nedover. Når bilen byrjar å få for lite turtal til 4. gir tar du inn clutchen og held den inne til farten er så låg at du kan setje den i 2. eller 3. gir. Så kjører du vidare. Enig. 1. Slakk av før svingen.2. Brems ned uten å røre gir eller clutch. 3. Gir ned og fullfør svingen. Dette er en god regel å følge, synes jeg Bruker å bremse ned like før svingen så girer æ ned til andre (avhengig av kor bratt det er) så fullfører æ svingen.. Et annet tips er, hvis du for eksemel skal gjøre en ganske enkel sving og det ikke er noe særlig trafikk (også at det er riktig m.t.p forholdene) + at det ikke går oppover, så tror jeg man sparer en del drivstoff på å ikke gire ned, eller bare gire ned til tredje - holde så høyt gir som mulig, uten at motoren jobber for tungt... Nedover går det ganske lett uansett Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2009 Du sparer drivstoff ved å la motoren bremse. I mye bykjøring kan dette utgjøre en forskjell. Du clutcher og girer uansett bare én gang før svingen. Det gjør man vel ikke... Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 20. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2009 Du sparer drivstoff ved å la motoren bremse. I mye bykjøring kan dette utgjøre en forskjell. Du clutcher og girer uansett bare én gang før svingen. Det gjør man vel ikke... Tviler litt på den selv. Selv har jeg lært at man sparer bensin/diesel ved rolig kjøring, ved å unngå å akselrere/bremse mye, også holde så høye gir som mulig, og ikke gire (særlig ned) unødvendig mye... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2009 Motoren brukar nok litt mindre drivstoff, men eg har vanskeleg for å trå at det vil utgje meir enn nokre hundre kroner i løpet av eit år. Ein motor som drar bilen eller går på tomgang bruker meir drivstoff enn ein som blir blir driven av drivverket. Ved å bremse med bilen i gir vil bilen prøve å halde turtalet oppe og bruke drivstoff. Om bilen bremser treng den ikkje tilført drivstoff og vil bruke mindre. I for eksempel ein undersjøisk tunnell. Om du lar motoren bremse nedfarten brukar den mindre drivstoff enn om du setter den i fri og bremser med bremsen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Ein motor som drar bilen eller går på tomgang bruker meir drivstoff enn ein som blir blir driven av drivverket. Personlig trodde jeg forgasser/innsprøytning styrte drivstofforbruket og ikke drivverket og det tror jeg fortsatt. Om man bremser med clutchen inne eller bruker motorbremsen er gasspådraget det samme siden man i begge tilfeller har foten vekk fra gasspedalen. Tror nok ikke det finnes noe kommunikasjon fra drivverk til forgasser eller motor til forgasser... forgasseren gjør hva den får beskjed om via gasspedalen. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Naschiboy: Bremser man med kløtsjen inne så vil man nødvendigvis få mer drivstofforbruk siden tomgangsregulatoren slår inn og holder motoren i gang. Dette er fullstendig unødvendig tomgangsforbruk siden man uansett ønsker å senke farten når man bremser ned. Kun på biler med regenerativ bremsing vil forbruket være identisk ved overdreven bruk av kløtsj, under bremsing siden bremsene da gjenvinner energien istedet for å la den gå til spille som varme i bremseskivene. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Ein motor som drar bilen eller går på tomgang bruker meir drivstoff enn ein som blir blir driven av drivverket. Personlig trodde jeg forgasser/innsprøytning styrte drivstofforbruket og ikke drivverket og det tror jeg fortsatt. Om man bremser med clutchen inne eller bruker motorbremsen er gasspådraget det samme siden man i begge tilfeller har foten vekk fra gasspedalen. Tror nok ikke det finnes noe kommunikasjon fra drivverk til forgasser eller motor til forgasser... forgasseren gjør hva den får beskjed om via gasspedalen. kan ikke skjønne noe annet enn at du har rett. har skrudd biler, mopeder, traktorer å lastebiler i 15 år, å er det prinsippet som gjelder på alt jeg har skrudd på. legger til at jeg ikke har for vane å tukkle med fabrikk-nye kjøretøy, siden det er jobb for elektrikkere å ikke dem som er glad i å skru motor. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Jepp, så lenge turtallet er høyere enn tomgang ved motorbremsing tilføres ikke noe drivstoff. (Så lenge bilen ikke har forgasser da, selvsagt. Men selv de kom med en enkel form for bensinkutt på sene modeller) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Ein motor som drar bilen eller går på tomgang bruker meir drivstoff enn ein som blir blir driven av drivverket. Personlig trodde jeg forgasser/innsprøytning styrte drivstofforbruket og ikke drivverket og det tror jeg fortsatt. Om man bremser med clutchen inne eller bruker motorbremsen er gasspådraget det samme siden man i begge tilfeller har foten vekk fra gasspedalen. Tror nok ikke det finnes noe kommunikasjon fra drivverk til forgasser eller motor til forgasser... forgasseren gjør hva den får beskjed om via gasspedalen. Har aldri sagt det var noko kommunikasjon. Når motoren går på tomgang må den ha drivstoff for å gå rundt. Den vil då halde eit turtal på rundt 750-1000 rpm. I ein nedoverbakke vil gravitasjonen halde farten oppe på bilen, drivverket vil dra motoren rundt. Då treng ikkje motoren få tilført drivstoff. Det er det eg har lært. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Bedre å trille ned en nedoverbakke i 5. gir enn å sette den i fri Gjør alltid jeg. Setter den opp i 5. på toppen også slipper jeg stort sett å bruke gassen noe mer ned den laaange bakken Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Då kan det ikkje være så lang bakke. Dei lengste eg køyrer i er stort sett undersjøiske tunnellar med fotobokser. Då står bilen i 3. eller 4. gir. Eg bremsar ned til 70, lar bilen trille opp i 90 og bremsar ned til 70 igjen. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 drivverket vil dra motoren rundt. Då treng ikkje motoren få tilført drivstoff. Det er det eg har lært. Det stemmer på biler med innsprøytning, i praksis alt som er levert i Norge etter at katalysator ble påbudt. Har man bilen i gear og fjerner foten fra gasspedalen vil fuel cut kutte bensintilførselen når turtallet er over tomgang og spjeldet helt lukket. Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 På veldig mange biler må man faktisk over 12-1500rpm for å få fuelcut. Dette er fordi at under et visst turtall vil tomgangsregulator (eller evt. andre måter å styre tomgang på) tre i kraft og tilføre litt bensin, som en buffer, slik at motoren ikke brått skal dø ut dersom turtallet plutselig skulle synke (f.eks ved at man frikobler clutchen). Jeg har bredbåndslambda i min bil og ser tydelig at a/f forholdet forandres når tomgangsreguleringen trer i kraft. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Lytt til motoren. Det er den som gir beskjed om du bør gire eller ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå