Gå til innhold

Spørsmål om nedgiring


Tech12

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner og lurer på noen ting om nedgiring.

 

La oss si at du kjører i 60 km/t på 4. gir og begynner å nærme deg en avkjørsel du planlegger å ta til høyre. Når er det riktig å gire ned? Skal du gjøre det i god tid og kjøre den siste strekningen frem til svingen på lavere gir, eller skal man bremse ned på 4. gir og ikke gire ned før akkurat i det man svinger av?

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er nybegynner og lurer på noen ting om nedgiring.

 

La oss si at du kjører i 60 km/t på 4. gir og begynner å nærme deg en avkjørsel du planlegger å ta til høyre. Når er det riktig å gire ned? Skal du gjøre det i god tid og kjøre den siste strekningen frem til svingen på lavere gir, eller skal man bremse ned på 4. gir og ikke gire ned før akkurat i det man svinger av?

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :)

 

det første du sier er riktig måten og blir godkjent under oppkjøring :) det andre du sier er det jeg pleier å gjøre, noe jeg vet er feil ;)

Lenke til kommentar

"Skal" ingenting, men det finnes forskjellige måtar å praktisere det på.

 

Eg brukar bremsen heilt til eg er framme, då girer eg ned til 2. eller 3. og svinger. Eg lar heller bremseklossane ta belastningen enn å bremse med motoren.

 

det første du sier er riktig måten og blir godkjent under oppkjøring :) det andre du sier er det jeg pleier å gjøre, noe jeg vet er feil ;)

Kvifor i alle dagar skulle noko anna ikkje bli godkjent? Poenget er å halde riktig fart før og gjennom svingen. Om du bremsar på klossane eller motoren skulle vel ikkje bety noko i forhold til kva som er "riktig".

Lenke til kommentar

Beste måten å ødelegge/slite girkassen er å gire ned i høy fart. (60km/t er relativt høy fart for 2. gir.)

Som oftest er det nettopp 2.gir som begynner å "skrape" først da mange har for vane å gire ned i det de svinger av motorveien.

 

Brems heller ned og gir når farten er lavere.

Lenke til kommentar
"Skal" ingenting, men det finnes forskjellige måtar å praktisere det på.

 

Eg brukar bremsen heilt til eg er framme, då girer eg ned til 2. eller 3. og svinger. Eg lar heller bremseklossane ta belastningen enn å bremse med motoren.

 

det første du sier er riktig måten og blir godkjent under oppkjøring :) det andre du sier er det jeg pleier å gjøre, noe jeg vet er feil ;)

Kvifor i alle dagar skulle noko anna ikkje bli godkjent? Poenget er å halde riktig fart før og gjennom svingen. Om du bremsar på klossane eller motoren skulle vel ikkje bety noko i forhold til kva som er "riktig".

 

 

yepp poenget er å holde riktig fart før og gjennom svingen, men hvis du styrer farten med bremsen den siste liten dvs at du holder clutchen inne, ikke sant? da sliter du ut bremsene, og du clutcher unødvendig mye. dette kommer under dårlig bil behandling og en kompis av meg strøk på dette under oppkjøring....

 

det er best å la motoren bremse ned...... selv om jeg selv aldri gjør dette....

Lenke til kommentar

Bremsene er laga for å slites ned, dei er ganske enkelt å bytte. Dessutan står du ikkje på bremsen, det går gradvis.

 

For det første så slepp du gassen, då vil bilen og, med mindre det er ein nedoverbakke, avta i fart heilt av seg sjølv. Har aldri sagt du skal ta inn clutchen heller. La bilen trille i 4. gir og brems sakte nedover. Når bilen byrjar å få for lite turtal til 4. gir tar du inn clutchen og held den inne til farten er så låg at du kan setje den i 2. eller 3. gir. Så kjører du vidare.

 

Clutche unødvendig mykje gjer du om du clutcher og slepp den med stor belastning på motoren. Clutchen er punktet som gir motoren kontakt med drivsystemet. Jo mindre belastning det er (turtal/gir), jo mindre slitasje blir det på clutchen. I begge eksempel clutcher du kun ein gong uansett, så korleis du får det for deg at den blir meir slitt ned i det eine eksempelet forstår eg ikkje heilt.

 

Måten eg beskriver over slit minst på motor og clutch. Bremsane blir sjølvsagt slitt ned fortare, men som sagt, det er ingen sak å skifte, det er jo meiningen du skal skifte dei ved behov.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
yepp poenget er å holde riktig fart før og gjennom svingen, men hvis du styrer farten med bremsen den siste liten dvs at du holder clutchen inne, ikke sant? da sliter du ut bremsene, og du clutcher unødvendig mye. dette kommer under dårlig bil behandling og en kompis av meg strøk på dette under oppkjøring....

 

det er best å la motoren bremse ned...... selv om jeg selv aldri gjør dette....

Jeg synes det er mye verre behandling av bilen å gire ned i høyere fart. Jeg skifter bremseklosser selv på null komma niks. Clutch er mer slit, men det lar seg også gjøre. Synkronisering i girkassa er derimot en jobb for en spesialist med egnet verktøy hvor kassa må ut av bilen, og koster deretter. Jeg bremser av og til med motoren, men da dobbelclutcher jeg bestandig.

Lenke til kommentar

BECMST: Når det gjelder CE/D har jeg blitt opplært til at man skal bremse seg ned til den farten man ønsker gjennom krysset/svingen, velge gir som man vil ha gjennom svingen, møte med turtall og så kjøre gjennom svingen.

 

Man skal med andre ord ikke merke noe til girskiftet (man skifter bare gir én gang) og fartsavpassing/girskift skal være unnagjort før svingen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre begge deler på samme tid? Kombinasjon av fotbrems og motorbrems fungerer fint.

 

EDIT: For å ikke slite unødvendig på drivverket kan man mellomgasse. Dette tar kanskje litt tid å bli vant til, men er gull når man får det i beina. Skal man bruke fotbrems samtidig må man bruke heel n' toe. Krever også tilvenning, men det er utrolig rart hva man vender seg til. :)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Selv bremser jeg ofte ned med clutchen inne, girer ned i selve svingen og gasser på veg ut, det er kanskje ikke helt "riktig" men det er ihvertfall slik jeg gjør det.

 

Med clutchen inne trenger jeg ikke tenke på hvilket gir jeg skal legge bilen i, når jeg er i svingen setter jeg bilen i det giret som passer farten jeg er i og deretter gasser jeg på noen sekunder og girer opp.

Lenke til kommentar
BECMST: Når det gjelder CE/D har jeg blitt opplært til at man skal bremse seg ned til den farten man ønsker gjennom krysset/svingen, velge gir som man vil ha gjennom svingen, møte med turtall og så kjøre gjennom svingen.

 

Man skal med andre ord ikke merke noe til girskiftet (man skifter bare gir én gang) og fartsavpassing/girskift skal være unnagjort før svingen.

akkurat det samma som jeg har lært. at "bremser er billigere enn driv-verk" er en måte å fortelle at fot-bremse kan brukes den å, men at gir/motor ikke er til å bremse med, slik mange gjør for å spare bremsene siden det kåster noen gastronomiske summer å bytte dem å.

 

om bremsene kåster 50.000 å bytte, så kåster girkassa 200.000 å bytte, å hvis begge tåler 100.000 km med nedbremsning kan vi jo regne på hvilken måte det er best å bremse på. (talla er bare eksempelvise da)

Endret av BECMST
Lenke til kommentar
Selv bremser jeg ofte ned med clutchen inne, girer ned i selve svingen og gasser på veg ut, det er kanskje ikke helt "riktig" men det er ihvertfall slik jeg gjør det.

 

Med clutchen inne trenger jeg ikke tenke på hvilket gir jeg skal legge bilen i, når jeg er i svingen setter jeg bilen i det giret som passer farten jeg er i og deretter gasser jeg på noen sekunder og girer opp.

 

da har vi noe til felles :)

Lenke til kommentar

hei det var en annen ting jeg kom på her, å holde clutchen inne mens bilen er i fart samtidig som man styrer farten med bremsene er ikke god sikkerhetsmessig heller....

dette fordi hvis man skulle miste kontroll over bilen kveler du ikke motoren, bremsinga blir tvert imot verre....... hadde man heller hatt bilen i gir, og dermed bremset ned ville både motoren og bremsene hjelpe bilen med å stoppe......

Lenke til kommentar

Å bremse med motoren i tillegg vil forskyve bremsekraftfordelingen i bilen, så egentlig er det best å bremse med clutchen inne. Da fungerer bremsene slik produsenten har ment.

 

Bremsekraftfordelingen er typisk 60% foran og 40% bak, men det varierer en del fra bilmodell til bilmodell.

 

Skal man bare redusere farten gjør det ingenting å bremse på gir ved å slakke av gassen. Hvis man derimot girer ned for å bremse ned sliter man unødig på både clutch og girkasse.

Lenke til kommentar
hei det var en annen ting jeg kom på her, å holde clutchen inne mens bilen er i fart samtidig som man styrer farten med bremsene er ikke god sikkerhetsmessig heller....

dette fordi hvis man skulle miste kontroll over bilen kveler du ikke motoren, bremsinga blir tvert imot verre....... hadde man heller hatt bilen i gir, og dermed bremset ned ville både motoren og bremsene hjelpe bilen med å stoppe......

Bremsene er mer enn kraftige nok til å bremse på egen hånd, de trenger ikke hjelp fra motoren.

 

Man har fordelt bremsekraften foran og bak rundt der det er optimalt, bremser man med motoren i tillegg vil bremsekraften bli skjevt fordelt.

 

For mye bremsekraft på fremhjulene hvis bilen er fremhjulsdrevet og omvendt....

Lenke til kommentar

Du sparer drivstoff ved å la motoren bremse. I mye bykjøring kan dette utgjøre en forskjell. Du clutcher og girer uansett bare én gang før svingen.

 

Mine kjørelærere lærte følgende:

1. Slakk av før svingen.

2. Brems ned uten å røre gir eller clutch.

3. Gir ned og fullfør svingen.

 

Det finnes selvfølgelig unntak. For eksempel må man clutche når bilen har fått såpass lav fart i forhold til giret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...