Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Aktiverte Windows 7 og ble bedt om å restarte PCen. gjorde dette uten noe godt resultat. Stoppa på den svarte bildet med masse tall og skrift på (hakke peil på hva detta heter) Det siste avsnittet som ble skrevet her var: "Verifying DMI pool data AMD data change... Update New Data to DMI! Update success Backup CMOS ... OK!" Satt fast her en god time eller to før jeg gikk lei, og prøvde å installere Windows XP. installasjonen stoppet opp da den ikke fant filen "asms" i service pack 2. jeg lukket feilmeldingen og feilmeldingsloggen som spratt opp, og PCen startet på nytt, for å deretter prøve på nytt med samme resultat. prøvd å bytte ut harddisken til en som allerede hadde XP installert, men etter XP loading skjermen restartet PCen seg igjen, for å gjenta akkurat det samme. Hva skal jeg gjøre? PCen hadde XP før jeg installerte Windows 7. Burde vel kanskje nevne at jeg ikke har Windows 7 CDen heller. Prosessor: Quad Core, AM2+/AM3, 3,4GHz, 8MB Minne: 6GB RAM Hardisk: 1TB Grafikkort: Sapphire VAPOR-X HD 4890 - Radeon HD 4890 - 1 GB Hovedkort: DFI LanParty DK 790FXB-M3H5, Socket-AM3 Setter stor pris på tilbakemeldinger Endret 19. desember 2009 av Palkohest Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Skjermen du beskriver er enten POST-skjermen til BIOS eller den som kommer etter der (husker ikke navn på den), og har ingenting med operativsystemet å gjøre. Henger PC-en her er det antakelig noe feil med maskinvaren din eller konfigurasjonen din av den. Prøv å resette BIOS til "optimized defaults" eller lignende. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Trykk F8 under oppstart og velg Last good known.... Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 hei hei. takk for svar til begge to. @ AvidGamer Jeg prøvde dette tidligere, og ble bedt om å velge operativsystem. der kunne jeg bare velge Windows XP, som ikke er ferdig installert. @ Jckf Gjorde dette, men sitter fortsatt bom fast. _ Prøver å laste ned service pack 2 for å se om installasjonen kommer noe sted. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Det er viktig at du holder tunga rett i munnen når du holder på med install av os. Feks har du flere harddisker på samme maskin så vil disse få lagt inn informasjon om Hoved Os, noe som kan føre til at du ikke får startet maskinen uten disse hd'ene. Det kan dermed lønne seg å legge inn windows på kun 1 tilkoblet disk, for å så koble til de andre diskene etter windows instalasjonen er ferdig. Løsning : Sett Hd'ene som stod i orginalt ved kjøring av Windows 7 , sørg for å gå inn i bios og velg load fail safe settings , se om du kan starte W7 så. Endret 19. desember 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Det er viktig at du holder tunga rett i munnen når du holder på med install av os. Feks har du flere harddisker på samme maskin så vil disse få lagt inn informasjon om Hoved Os, noe som kan føre til at du ikke får startet maskinen uten disse hd'ene. Det kan dermed lønne seg å legge inn windows på kun 1 tilkoblet disk, for å så koble til de andre diskene etter windows instalasjonen er ferdig. Løsning : Sett Hd'ene som stod i orginalt ved kjøring av Windows 7 , sørg for å gå inn i bios og velg load fail safe settings , se om du kan starte W7 så. hei har bare én harddisk koblet til PCen nå. På den ligger det bare en uferdig installasjon av XP. Windows 7 ble overskrevet da jeg begynte å installere XP. Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Alt ettersom det er NTFS filsystem eller FAT ser det ut som det er forskjellige måter å løse dette på iflg Microsoft: http://support.microsoft.com/kb/311755 Virker litt omstendelig, men holder man tunga rett i munnen bør det gå bra. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Ser du nevner du ikke har Win7 DVDen, har du XP CDen? For da kan du ploppe den inn og velge "Repair". Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Om du ikke har noe viktig på harddisken kan du jo bare starte installasjon på nytt og formatere den. Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) @ ols Prøver dette nå, men den finner ikke programmet "regedit.exe" ser på de andre metodene, men siden jeg ikke har en ledig partisjon, funker ikke dette heller. @ AvidGamer Jeg har XP CDen, ja. Men den hopper rett til punket i installasjonen hvor jeg sitter fast. @ Jckf Prøvde dette tidligere. Men dette kom opp: "Formateringsprogrammet kan ikke kjøres fordi det er i bruk av en annen prosess. Formateringsprogrammet kjører kanskje hvis volumet demonteres først. ALLE ÅPNE REFERANSER TIL DETTE VOLUMET VIL BLI UGYLDIGE. Vil du påtvinge demontering av dette volumet? <J/N> J Kan ikke låse stasjonen. Volumet er i bruk" Edit: leste litt feil. hvordan starter jeg installasjonen på nytt? Igjen, takk for svar. Endret 19. desember 2009 av Palkohest Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) De fleste maskiner har en boot-meny hvor du får velge vilket medium maskinen skal starte fra. Ofte er denne F12 og skal trykkes når POST-skjermen vises (den første skjermen du ser når maskinen blir slått på. EDIT: Velg CD-ROM så får du enten beskjed om å trykke en tast for å starte installasjon, eller så starter den bare av seg selv. EDIT2: Leif was here. Endret 19. desember 2009 av Jckf Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 De fleste maskiner har en boot-meny hvor du får velge vilket medium maskinen skal starte fra. Ofte er denne F12 og skal trykkes når POST-skjermen vises (den første skjermen du ser når maskinen blir slått på. EDIT: Velg CD-ROM så får du enten beskjed om å trykke en tast for å starte installasjon, eller så starter den bare av seg selv. EDIT2: Leif was here. Den står på CD-ROM. fått beskjeden, men den hopper direkte til det punktet hvor jeg sitter fast i installasjonen. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Trykker du en tast da? Om den starter fra harddisken vil den gjennoppta installasjon. Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Ja, bare for å oppsumere situasjonen nå: Etter at jeg har fått beskjed om å trykke en tast for å boote fra CD-ROM, og etter XP loading skjermen, så står det "Installasjonsprogrammet starter på nytt....." for å så be meg om å sette inn Windows XP service pack 2 CDen. Jeg lastet ned og brant over på en CD, men sitter fortsatt fast når den ikke finner "asms" filen. Endret 19. desember 2009 av Palkohest Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Om Windows-oppstartskjermen vises starter tydeligvis ikke maskinen fra CD-ROM. Da skulle du fått en blå skjerm som sa noe ala "Inspiserer maskinvarekonfigurasjon". Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Trykker du en tast da? Om den starter fra harddisken vil den gjennoppta installasjon. Noen ganger trykker jeg. Andre ganger går den videre automatisk. Det står iallefall at den booter fra CD-ROM. Så jeg stoler på at den gjør det. Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Kan det hjelpe å bruke et partisjoneringsverktøy som sletter og formaterer partisjonen, og også oppfrisker/overskriver mbr-seksjonen på harddisken? (altså før du eventuelt installerer xp på nytt).Tenker på gparted som kan lastes ned som iso-fil og brennes til en oppstartbar cd. Mener den har et verktøy for mbr under 'tools' eller noe sånt. Ellers er den virkelig enkel i bruk og et fint verktøy å ha liggende, uansett. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Du skal få beskjed om at den prøver å starte fra CD, så skal den si "Trykk en tast for å starte fra CD-ROM..." (om du har Norsk XP). Der skal du trykke "the any key". Lenke til kommentar
Palkohest Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Du skal få beskjed om at den prøver å starte fra CD, så skal den si "Trykk en tast for å starte fra CD-ROM..." (om du har Norsk XP). Der skal du trykke "the any key". Var inne i BIOS og endret på hvor den skulle boote ifra. Tok bort alt unntatt CD-ROM, men fortsatt hopper den rett til installasjonen. Satt inn en CD med et partisjonsprogram også, men med samme resultat som alltid - installasjonen. @ Jckf Da du sa jeg skulle trykke F12 for å åpne en boot-meny.. mente du bios eller en egen meny for å boote? Var inne i bios igjen og skrudde av "boot other device", og nå ber den meg sette inn en system CD, selvom den sitter i. Endret 19. desember 2009 av Palkohest Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Boot-menyen er en egen meny "separat" fra BIOS. Du trenger ikke åpne BIOS-konfigurasjon for å se denne. Hvordan fikk du startet installasjon av XP om du ikke får startet fra CD? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå