RWS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Hvorfor tiltrekkes så ofte seksuelle avvikere av religiøse samfunn? SAK I Dagbladet Med tanke på opprullingen i skottland, der ti tusenvis av gutter og jenter har blitt missbrukt av prester, og nå denne saken begynner jeg å misstenke at det kanskje ikke er så rart allikevel... Har etterhvert ganske stor kjennskap til en godt kjent kristen organisajon og må si at jeg ofte slås av hvor stor saueflokk mentaliteten er i denne "foreningen". Alle sier "Bææ" og følger etter lederen og hvor lett spill har ikke lederen hvis han ville utnyttet noen av dem? Min teori er at når du lærers opp til å tro at sekualitet og sex relaterte ting er synd og skam vil du før eller senere "synde" nettopp fordi det går mot den menneskelige naturen å syntes at kropp og seksualitet er synd, skittent og noe som bør ungåes.... Og når en først fristes da så er det "forbudne" mye mer fristende enn en som er vant til sex og som resoponderer naturlig på det. For å illustrere hva jeg mener: Jeg hadde en amerikansk kompis for noen år siden og han hadde aldri sett pupper på annet vis enn i et og annet mannfolk blad (pluss konas pupper såklart) (i USA så er dette med toppløshet strengt forbudt!!!) og han tok derfor helt av når vi kom på en bada strand der damene solte seg toppløse nettopp fordi han ikke hadde et naturlig syn på dette. Det ble fryktelig spennende og seksuelt for ham å se pupper og jeg måtte faktisk true skikkelig med at jeg ikke ville være sammen med ham der hvis han ikke ga seg med stirringen. For meg var ikke noe seksuellt i å se damer som solte seg toppløse fordi jeg har et naturlig forhold til det. Og det er her det meste av religion går rett på tryne, for de opplæres ikke til å ha et naturlig syn på seksualitet og sin egen kropp, tvert i mot. Skal også vedde for at det er MYE mer av dette i religiøse samfunn, men av ymse årsaker vil ikke folk si så mye. Det er ikke for ingenting Endret 19. desember 2009 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Min teori er at når du lærers opp til å tro at sekualitet og sex relaterte ting er synd og skam vil du før eller senere "synde" nettopp fordi det går mot den menneskelige naturen å syntes at kropp og seksualitet er synd, skittent og noe som bør ungåes.... Og når en først fristes da så er det "forbudne" mye mer fristende enn en som er vant til sex og som resoponderer naturlig på det. sex = synd ? Hvilken sekt har du dette fra, RWS ? Det er to milliarder kristne i verden. Tror du de alle kom med storken eller kan det ligge litt sex bak det antallet ? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Det er to milliarder kristne i verden. Jeg vil forfølge deg til verdens ende og passe på at du aldri uttaler disse ordene uten å bli irettesatt. Din definisjon av kristen er din helt egen spesielle. Du vet ikke hvor mange kristne det finnes i verden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179399 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Det er to milliarder kristne i verden. Jeg vil forfølge deg til verdens ende og passe på at du aldri uttaler disse ordene uten å bli irettesatt. Din definisjon av kristen er din helt egen spesielle. Du vet ikke hvor mange kristne det finnes i verden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179399 Det er over to milliarder kristne i verden * 2.1 Catholicism - 1.2 billion * 2.2 Protestantism - 670 million * 2.3 Eastern Orthodoxy - 210 million * 2.4 Oriental Orthodoxy - 75 million * 2.5 Anglicanism - 82 million http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chris...mber_of_members Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 sex = synd ? Hvilken sekt har du dette fra, RWS ? Det er to milliarder kristne i verden. Tror du de alle kom med storken eller kan det ligge litt sex bak det antallet ? Så dere er alle barn av presten altså? Så du mener at prestene fortsetter der den hellige ånd slapp, med å ligge med andre menns koner og gjøre dem gravide? Hva pokker har anntallet kristne med saken å gjøre egentlig? Rent bortsett fra at til flere kristne til flere misbrukte.... Jeg er klar over at du lukker øynene og ørene så fort det kommer opp noe negativt med din tro, i den tro at du forsvarer den på den måten, men du driter vel i alle som blir misbrukt også du? For det er det du indirekte gjør når du ikke er villig til å ta et oppgjør med denne ukulturen i religion, du sier indirekte at det er OK at små gutter og små jenter får arr for livet fordi du ikke vil gjøre annet enn å lukke øynene for dette.... Vel, jeg er glad mine barn ikke er i kristne/religiøse organisasjoner, for det er ikke godt å vite om de også kunne blitt missbrukt og jeg hadde ikke snudd meg den andre veien hvis det hadde skjedd må du tro. Jeg hadde tatt et oppgjør med det om det så flådde kirken og alle i den til skinnet og stilt den presten eller hvem pokker som hadde forgrepet seg til ansvar for overgrepene. Vi har hørt om dette før. Mange ganger. Vi har til og med hørt om at foreldrene visste det, men i likhet med deg mente de at det var lurere å ofre barnas ved og vel enn at offentligheten fikk vite om det.... og her skulle foreldrene vært stilt til ansvar, ikke bare syke overgripere. Men du stiller deg altså på overgripernes side og ikke barnas du IHS? Det er greit at de forgriper seg på barn for det er så vanskelig å få fatt i prester liksom? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 sex = synd ? Hvilken sekt har du dette fra, RWS ? Det er to milliarder kristne i verden. Tror du de alle kom med storken eller kan det ligge litt sex bak det antallet ? Hva pokker har anntallet kristne med saken å gjøre egentlig? ... Du sa sex = synd. Anntallet kristne i verden viser at det du sier er tull. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Du sa sex = synd. Anntallet kristne i verden viser at det du sier er tull. +1 Men det kan være definert som synd i mer radikale kretser. Monker og nonner har feks. sagt det fra seg (ikke fordi det er en synd i seg selv p ha sex). Det å være kristen er et meget vidt begrep go det finnes utrolig mange veier å gå innenfor kristendommen. Derfor er det også utrolig mange ulike syn på dette med sex og seksualitet. Edit: "sexkrenkelser" trenger ikke bety at man utnytter seg seksuelt av små gutter i kirkekoret. Endret 19. desember 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 sex = synd ? Hvilken sekt har du dette fra, RWS ? Det er to milliarder kristne i verden. Tror du de alle kom med storken eller kan det ligge litt sex bak det antallet ? Hva pokker har anntallet kristne med saken å gjøre egentlig? ... Du sa sex = synd. Anntallet kristne i verden viser at det du sier er tull. Men på en annen side så spiser kristne skallfisk og gris og låner ut penger med renter selv om bibelen eksplisitt forbyr det.Dessuten representerer ikke din tro det alle andre kristne tror. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Men på en annen side så spiser kristne skallfisk og gris og låner ut penger med renter selv om bibelen eksplisitt forbyr det.Dessuten representerer ikke din tro det alle andre kristne tror. Vennligst oppgi kilder på at bibelen forbyr dette; og i dèt tilfelle: hvorfor det er viktige regler å opprettholde i dagens samfunn. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Men på en annen side så spiser kristne skallfisk og gris og låner ut penger med renter selv om bibelen eksplisitt forbyr det.Dessuten representerer ikke din tro det alle andre kristne tror. Vennligst oppgi kilder på at bibelen forbyr dette; og i dèt tilfelle: hvorfor det er viktige regler å opprettholde i dagens samfunn. 3. Mosebok kapittel 11: Loven om rene og urene dyr Esekiel kapittel 18: Enhver får igjen etter det han har gjort Det er ikke viktige regler å opprettholde i dagens samfunn, men det har jeg heller aldri påstått! Det er heller ikke relevant. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) GeirGrusom, later du som om du ikke skjønner eller skjønner du virkelig ikke at moseloven ikke må følges av de kristne ? Endret 19. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 GeirGrusom, later du som om du ikke skjønner eller skjønner du virkelig ikke at moseloven ikke må følges av de kristne ? Nei det er jo klart. Man kan jo velge hva man skal følge av det dom står i den boken. At anti-homo folka tolker da GT som dem vil, og det gjør jo du og. Man kan ikke bare plukke det man liker å drite i resten.... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 GeirGrusom, later du som om du ikke skjønner eller skjønner du virkelig ikke at moseloven ikke gjelder for kristne ?Hvor har du det fra? bibelsitat takk. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) GeirGrusom, later du som om du ikke skjønner eller skjønner du virkelig ikke at moseloven ikke gjelder for kristne ?Hvor har du det fra? bibelsitat takk. For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, GeirGrusom NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Endret 19. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Men så fint da! Da slipper du å tenke på "Du skal ikke slå ihjel" og "Dere skal ikke stjele og lyve, og dere skal ikke fare med svik mot deres landsmenn." Dessuten mente Paulus noe annet enn Jesus. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Dessuten mente Paulus noe annet enn Jesus. Ok, GeirGrusom Her misforstår du fullstendig hva Jesus Kristus sier. Paulus og Jesus har samme syn men utrykker seg forskjellig. Jesus Kristus snakker her, som Paulus, til folk som mener loven må følges. Forskjellen er den, at Jesus bruker en annen metode, for å få dem til å innse at loven ikke er veien å gå. Han skjerper loven maksimalt, slik at det blir helt umulig for dem å følge den. Så de på den måten skal innse, at loven ikke er den rette veien å følge. Endret 19. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Men så fint da! Da slipper du å tenke på"Du skal ikke slå ihjel" og "Dere skal ikke stjele og lyve, og dere skal ikke fare med svik mot deres landsmenn." Du glemmer Norges lover, GeirGrusom Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Det er to milliarder kristne i verden. Jeg vil forfølge deg til verdens ende og passe på at du aldri uttaler disse ordene uten å bli irettesatt. Din definisjon av kristen er din helt egen spesielle. Du vet ikke hvor mange kristne det finnes i verden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179399 Det er over to milliarder kristne i verden * 2.1 Catholicism - 1.2 billion * 2.2 Protestantism - 670 million * 2.3 Eastern Orthodoxy - 210 million * 2.4 Oriental Orthodoxy - 75 million * 2.5 Anglicanism - 82 million http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chris...mber_of_members Hvor er det du vil hen? Vi har da allerede blitt enige om at du har et annet syn enn resten av verden på hva det er som definerer en kristen. Så statistikkene dine er verdiløse. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Du skal ikke ha andre Guder enn meg? Det går ikke under Norges lover, og til en viss grad heller ikke løgn. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hvorfor er da fremdeles de 10-bud en sentral del av moderne kristendom og til og med konfirmasjonsundervisningen? Og hvordan kan da kirken retferdigjøre homofobien sin da? siden jesus har opphevet den gamle loven og tatt på seg skulden for alle homofiles "synd". Nå har vell kristendommen i dag meget lite å gjøre emd hva jesus mente, men heller er den basert på tolkninger som er gjort av de fire evangelistene, og senere omskrivinger og tolkninger. At NT i det hele tatt blir tatt seriøst av kristendomen er meg en gåte, da over halvparten av evangeliene som ble skrevet ble kuttet ut fordi dem ikke matchet med de meningene som representantene på kirkemøtet hadde. På det beste kan man kalle det utspekulert kildebruk. Og at det kristene "systemet" og hele pakka er håpløs ser man jo stadig vekk tilfeller av. Man er ikke kommet lenger i 2009 at homofile blir sett på som synd, og at man ikke skal få lov å spille CD'er i kirken. Har ikke noe i mot at folk er personlig religiøse, tvert i mot, men den organiserinen og silingen av "tro" som har blitt gjort siden jesus tid er etter min mening piss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå