emeritus Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 På sommeren? da er det værste som kan skje at du blir litt våt av regnet. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Flottbitt er nok værre. Ellers, hold deg i ro. Du vil neppe finne noe særlig å bli mett på så du vil bli ganske sliten og utslitt etter hvert. Slå opp leir ved et vann eller ei elv og som samtidig er vindstille. Vedsamling kan være en grei og rolig aktivitet for å få tiden til å gå, og du får heller aldri nok ved. Lykke til Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Flottbitt er nok værre. OT: ... Det er veldig liten prosent av flåtten som har den derre sykdommen. Den smitter ikke før etter 1-2døgn, så derfor har man god tid til å lete / kjenne på kroppen etter flått. Flått foretrekker dyr, så derfor er mennesker mindre utsatt. Det er ikke såå vanskelig å merke at de kravler på deg. De er lette å fjerne. De verken flyr eller løper rundt, de sitter rolig og venter på noen de kan huke seg fast i. Osv.. Jeg er så lei flått hysteriet! Ja, en flått kan sykemelde deg i et halvt år, men kjangsen for å dø i trafikken er nok større! Hvis du kjenner igjennom kroppen din 1 gang i døgnet (de dagene du har vært mye i skogen) så er man sikker. Katter er nok mindre utsatt for denne sykdommen, men ikke immun. Jeg har 2 katter og jeg har fjerner i gjennomsnitt 1 flått i døgnet 3-5 måneder i året, de har ALDRI blitt syke på de 4 årene dette har stått på som verst. Jeg derimot som bor sammen med disse kattene og beveger meg i samme natur, har ALDRI blitt bitt, selv om jeg fjerner dem med hendene. Mediene har bare blåst opp noe som ikke er et problem. Det samme gjelder svineinfluensa og alt annet som plutselig dukker opp. Noen ganger må man lese mediene med en stor klype salt. Dette vet jeg siden dette er det jeg om en halvt år er ferdig utdannet i. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Gratulerer. Jeg mente vel bare at det er værre å først være så uheldig å faktisk bli bitt, for så å få en sykdom av det enn å bli litt våt av regnet. Altså worst case scenario av flott er værre enn å bli litt våt. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Du kommer til å bli nortført av romvesener Lenke til kommentar
Wonex Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Sett på bear grylls? Barnåler er spiselige (ikke edelgran). Du kan lage en fiskestang av kvist og røtter/bark. Agn kan være mark du graver opp eller andre insekter (du kan også spise marken, den inneholder MASSE protein). Maur er også spiselig, men prøv å skjære av bakdelen. hvis du finner en bekk så kan du prøve å fange fisk som er i den. Bygg opp demninger først nedenfor fisken, så ovenfor ( pass på så den ikke ser deg). Så slår du rundt fisker du finner med en stor grankvist. sjokkbølgene slår fisken i svime. Hvis du ikke klarer å lage bål fordi alt er vått kan du rive av bark fra bjørk. Da får du fin og tørr opptenningsved. Prøv å skaffe mat uten å bruke for mye krefter. Det er bedre å la være å slite seg ut for en liten gresshoppe når du bruker opp mer energi en den inneholder. Hvis du ikke får ta med fyrstikker eller lighter så har jeg flere ganger klart å få bål ved å bruke indianermetoden med to pinner eller å bruke to steiner til å lage gnister som bør lande i opptenningsveden. Teknikker finner du på youtube... Fisk er det beste å prøve å fange. Lag en fiskestang eller garn av det du finner ute. Vær i så lite aktivitet som mulig. Har du først fått ett bål så hold det i live.. Hvis det regner kan du lage ly av grankvister som er ganske vanntette. legg også grankvister unner deg nå du skal sove (det isolerer). Gran er også fint å bruke på bålet. Prøv alltid å koke vannet før du drikker det. Det er alltid lurt. La det koke i 15 min. Bruk flate steiner og blader og lag en vanntett beholder til å legge på bålet. Du kan også drikke vann rett fra mose. Er det en ekstrem situasjon og du ikke har NOE vann noen steder kan du grave til du finner fuktig jord, legge dette i en sokk eller t-skjorte og vri til vannet presses ut. Hvis det ikke hjelper kan man i eksteme situasjoner drikke sin egen urin som består av nesten 90% vann. Tviler på at du trenger det i marka men hvis du går deg vill i sahara.... Se bear grylls på discovery channel og se hva han gjør hvis du blir plaget av mygg, smør deg inn med kull fra bålet! Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg liker ikke Bear Grylls. Han heter ikke Bear en gang, han heter Edward. Men han var yngste mann på Mt Everest, og det står det respekt av. Men som legitim overlevelsesekspert er han litt drøy. Se heller på Lee Stroud eller Ray Mears. De snakker heller om situasjoner hvor du er i skogen av fri vilje, og ikke har falt ned fra et helikopter eller lignende. Et kokekar hadde nok vært kjekt ja. Kan lage te av litt av hvert, og det gjør mye med humøret å få noe varmt i seg etter solen går ned selv om sommeren. Men først må du få i gang et bål da. Lenke til kommentar
Wonex Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg liker ikke Bear Grylls. Han heter ikke Bear en gang, han heter Edward. Men han var yngste mann på Mt Everest, og det står det respekt av. Men som legitim overlevelsesekspert er han litt drøy. Se heller på Lee Stroud eller Ray Mears. De snakker heller om situasjoner hvor du er i skogen av fri vilje, og ikke har falt ned fra et helikopter eller lignende.Et kokekar hadde nok vært kjekt ja. Kan lage te av litt av hvert, og det gjør mye med humøret å få noe varmt i seg etter solen går ned selv om sommeren. Men først må du få i gang et bål da. Bear er helt syk da! Ikke mange med så stor viljestyrke! Få som gidder å hoppe ned i iskaldt vann og risikere hypotermi for å lære andre å overleve. Eller å spise en edderkopp. Han fortjener all berømmelsen han kan få! Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Nåja. Sett Survivor Man? Når Bear "risikerer livet sitt" ved å hoppe ned i kaldt vann har han massevis av hjelp som er klare om noe skulle gå galt. Er nok ikke mye han setter livet i fare med. Og mye av det man ser på Man vs Wild er iscenesatt. Endret 17. januar 2010 av Vycan Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Lars Monsen >> Survivorman >> Edward Grylls Ikke gjør det du ser på Man VS Nature, det er et rent action show ment for å underholde og kun det. Du lærer veldig lite om faktisk overlevelse og de gangene de Grylls faktisk gjør noe som er nyttig i en reel overlevelse situasjon så er det så kort del av programmet og så dårlig forklart at du ikke det er vanskelig å få med seg. Man VS Nature er forøvrig en veldig bra tittel på programmet, når man er ute i naturen er poenget å leve med naturen, men i det programmet er poenget å gå mot naturen for å lage mest mulig show... Og når det gjelder det Grylls risikerer er det veldig lite, han har fullt hjelpeteam med seg og det er veldig mye i det programmet som foregår bak kameraet. Grylls gjør konstant ting som er det siste du ville gjort i en overlevelse situasjon: Klatre ned stup når du kan gå rundt, løpe og hope over hindringer, svømme over vann, kroppsrafte ned elver og ete ting som har veldig høy kjangse for å gi diare eller sykdommer. Han er også besatt av å få i seg protein, i så stor grad at han bruker mye karbohydrater på å få tak i det. Dette blir helt feil når du i en overlevelsesituasjon kommer til å tømme karbohydrat lageret ditt fort og vil ha problem med å fylle det opp, mens du har fett og protein nok til å være i en måned. Det er mye juks i programmet og, det virker som han overnatter ut i naturen uten hjelp, men veldig ofte våkner han opp neste dag nybarbert... Husker en situasjon som illustrerer idiotien hans og juksinga i programmet. Det Han var i Alaska og satte ut en fjord med flytis, i en liten jolle han "fant". Det hele ender med at jolla synker midt i isen og han forteller at det er 200 meter til land, før han svømmer 15 meter og er i land. Hadde det vært en reel overlevelse situasjon (der han var sliten og hadde fått lite næring) og det var 200 meter til land hadde han trolig død (og en vanlig person som ikke var i like god form ville garantert død). Om du ikke har merket det har Discovery gått helt vekk fra dokumentarer og lærerike program på hovedkanalen sin og sender nå kun reality program med action, store maskiner/bygninger, ting som sprenges, folk som krangler mens de driver en forretning og program om våpen. Om du vil lære noe av å se på tv, ikke se på Discovery Channel. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Du snakker som om Discovery Channel noensinne har vært en dokumentarkanal, men de siste 10 årene har det vært tv på lik linje med all annen tv. Det er til for underholdning, og unntatt at scrapheap challenge blir mer og mer tragisk for hvert år, så er det lite de har endret. De selger underholdning, og de aller fleste ikke-statlige kanaler gjør det. Animal planet har jeg mer inntrykk av at har tapt seg, syns bare det går animal cops houston, new york, los angeles, younameit nå for tiden. Men de hadde steve irwin som hovedstjerne før i tiden, så de hadde kanskje ikke de beste programmene de heller sånne egentlig. Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Nja husker en gang i tiden da jeg var en liten gutt og de sendte Battlefield og andre dokumentarserier. Men det er en god stund siden. Link Animal planet har masse dokusåpe og reality drama. History channel og en del lignende kanaler har faktisk enda en dokumentar en gang i ny å ned dog. Endret 17. januar 2010 av Xaser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå