Gå til innhold

Hvordan overleve i nordmarka? Veddemål.

andri2

Anbefalte innlegg

Har et veddemål med en veninne om at om hu får 1000 stykker med i gruppen hu kaller ' Andrè aka Lars Monsen i 4 døgn ' altså jeg er andrè , og nå er gruppa på 954, og jeg drar ikke før snøen begynner og forsvinne , jeg skal bli kjørt inn i skogen, jeg får med meg en sovepose, vannflaske og kniv, og selvfølgelig et videokamera jeg skal filme alt med, det skal jeg klare meg med i 4 døgn, nå lurte jeg på:

Hva er spiselig i skogen?

Hva burde jeg passe meg for?

Hva kan jeg gjøre for og lage litt ekstra show? alt skal legges ut på youtube

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, det alle viktigste er varme. Du klare d såvidt uden mad i fire dae, men uden varme e du dau som en sill ganske fort. E anbefale å ta me d en sånn tennkstikke, åsså samle så mye ved som du klare me ei gang.

E hadde klart d lett, for det ekkje for ingenting e kalle me FLINKEfreddy:)

haha :D ja men vil ikke bli fucked på natta og sånn pga jeg har et bål oppe

Lenke til kommentar

Sjekk ut boka "Overleve vinterstid på naturens vilkår", du får sikkert lånt den på biblioteket :)

Litt show kan f.eks. være noe mystisk og skremmende som ser på og følger med på hva du gjør på inne i skogen.. Bruk fantasien ;) På fire dager har du god tid å lage spennende film!

Lenke til kommentar
Ta med deg en primus og en veldig varm sovepose, så klarer du deg null stress. Smugle med deg noen feltrasjoner (kjøpes på XXL) og kos deg. 4 døgn er ikke noe problem. Ikke spis tvilsom sopp :)

Høres bra ut, får nemlig 50 kroner av nesten alle jeg kjenner om jeg gjør det, filmer og legger ut :)

husk pr0n ;) hehe, neida. E syns du ska ta det som en mann. Moms i d masse gosselalle, så har du plenti av karboer å gå på. brenn bål, ta me d pil å bue, så kan du skyde ein ful. da e middaen sikra :)

haha, men har hørt noe om rovdyr om jeg tenner bål på natta?

Sjekk ut boka "Overleve vinterstid på naturens vilkår", du får sikkert lånt den på biblioteket :)

Litt show kan f.eks. være noe mystisk og skremmende som ser på og følger med på hva du gjør på inne i skogen.. Bruk fantasien ;) På fire dager har du god tid å lage spennende film!

ja det blir bra :) takk, hehe

Men noen tips om hva jeg kan spise? tenker ikke sånn her http://www.youtube.com/watch?v=pA1Dxf7Uu_c

heller noe annet, spiser lett maur o.l , alt for og lage show

Lenke til kommentar
husk pr0n ;) hehe, neida. E syns du ska ta det som en mann. Moms i d masse gosselalle, så har du plenti av karboer å gå på. brenn bål, ta me d pil å bue, så kan du skyde ein ful. da e middaen sikra :)

haha, men har hørt noe om rovdyr om jeg tenner bål på natta?

Det er nok heller omvendt, eit bål vil holde rovdyr på avstand. Eit bål gir også varme og ein muligheit til å steike mat så du bør uansett sattse på å få laga deg eit bål. Spørmsålet er berre korleis du skal få til å lage eit bål utan fystikker eller lighter. En tennstikke vil være ein god ide. Om du ikkje får ta med tennstikke så er det berre å begynde å øve på å lage bål ved å gni to pinner sammen først som sist :p

Ellers skal du forflytte deg gjennom desse to dagane? Er mykje lettare å gjennomføre dette om du skal slå leir å bu der i 4 dagar, du kan då bruke heile fyrste dagen på å lage ein skikkelig mjuk og tørr plass og sove.

Skal du derimot bevege deg i 4 dagar frå A til B utan telt og sovepose så blir det straks mykje vanskeligare sidan du då må lage eit improvisert telt kvar natt på ein ny plass.

Lenke til kommentar

I Nordmarka er det nok lite rovdyr å være redd for. Farligste dyr som sagt er elg, men den er kun farlig om du selv oppsøker den.

Det eneste du trenger å tenke på for å klare deg er å holde deg tør, varm og hydrert, alt annet er uviktig. Om du skal være stasjonær deg bygg deg en gapahuk. Om du skal forflytte deg kan du legge deg under ei stor gran som gir god ly og det er tørr bakke under. Lag bål og hold det gående. Pass hele tiden på å få i deg nok vann.

Mat kan du egentlig drite i om det kun er for 4 dager, bare spis litt bark og never for å holde fordøyelsessystemet igang. Om du vil lage show og spise kan du spise insekter og enkelte planter: Larver som du finner under bark på trær(spesielt råtne/døde trær) gir mye energi. Ellers kan du koke reinlav om du finner det. Hold deg unna sopp fordi den kan være giftig. Ikke prøv å fange eller jakte noen dyr, dette er ikke lovlig uten jaktrett, utenfor jakttida og uten å være gyldig jeger og vil være inhumant siden du ikke har riktig utstyr og opplæring.

På utstyr bør du helst ha på deg noe som er relativt vanntett (gore-tex er ideelt ettersom det puster). Du trenger en skarp kniv eller flere og gjerne en skarp øks. Et eller annet å fyre opp med (tennstikke er ideelt for å få den riktige overlevelsefølelsen). Sovepose og helst noe å dekke soveposen med så den ikke blir våt. Gjerne et tau eller hyssing som du kan lage gapahuk og diverse annet med. Den vannflasken du skulle ta med kan med fordel byttes ut med et kokekar. Om du skal bevege deg hadde kart og kompass vært en veldig klar fordel og at du kan å bruke dem

Edit:

Bok anbefaling:

Villmarksboka - av Lars Monsen

Dette er en veldig god bok på alt som har med å være i villmarka og den passer perfekt med at du skal leke Lars Monsen.

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Lol. Bra tråd, men den blir kanskje lit vel seriøs for humortråden? Ikke vet jeg.

Å overleve i norsk skog er ikke vanskelig. En av de enklere biotypene å trives i. Optimalt sett burde du dratt på høsten, da det er mest bær og slikt å finne da. Husk: Bær er farlige greier. Ikke fordi de er giftige, men fordi om du er uheldig, bruker du mer energi på å finne dem, framfor det du får av å ete dem. Velg derfor å campe på et sted med mye flora.

Det meste av planter i skogen kan spises, men et fåtall er spesielt delikat å innta. På våren er faktisk hestehoven ganske digg å koke suppe på om du først skal "overleve", og ikke kose deg. Spør pent om du kan få med deg grillkrydder ^^. Angående vannflaske: Fiks en av metall, så du kan bruke den som kokekar.

Unngå røde ting! Det aller meste av røde planter og vekster er røde fordi de vil holde dyr unna, og ganske mange av dem er faktisk giftige! (Tenker da ikke på banale ting som bringebær og tyttebær..)

Smugle med deg en magnesiumstav. Latterlig enkelt å fyre opp med, og du sier bare i kameraet: "så gjør vi som på TV, og jukser litt.."

Ikke drikk stillestående vann, eller vann som du ser renner fra myrsig og slikt. Mye snadder i dem ;)

Ta med en avskrudd mobil om du skal langt utenfor allfarvei. Du er en idiot om du som uerfaren setter ut på tur uten kontakt med omverdenen. Hva skjer om du blir forgiftet, faller og knekker noe, etc?

Sist men ikke minst: Eksperimenter, vær forsiktig og kos deg!

Ta med pr0n

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Skal du gjøre noe spesielt da? Eller bare være der?

Heng drikkeflaska di i et snøre rundt halsen, under jakka, så kan du fylle på snø hver gang du drikker, så den er mer eller mindre full av vann hele tiden. Vann er viktig!

Edit: Så nå at det var sommer

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar
og jeg drar ikke før snøen begynner og forsvinne

Noen andre som fikk med seg denne leddsetningen i det første innlegget? :hmm:

Ta med en avskrudd mobil om du skal langt utenfor allfarvei. Du er en idiot om du som uerfaren setter ut på tur uten kontakt med omverdenen. Hva skjer om du blir forgiftet, faller og knekker noe, etc?

Jeg foreslår en mobil i en plastpose som er plombert så de ser om du forsøker å rive opp plastposten. Da kan du få tilgang på hjelp samtidig som de vet at du ikke jukser.

Men ikke stol på mobilen som eneste livsnøre, dekningen kan være varierende og da er du like langt om dekningen er lik null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...