tulerdurden Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hei! Har ett par spørsmål til eiendoms ekspertene der ute... I ett borettslag kan bare ein juridisk privat person være eier av 1 andel/leilighet. Stemmer? I ett sameie/eierseksjon, kan en eie flere leiligheter? I ett borettslag kan det være forkjøpsrett: § 4-12. Rettsovergang til nærståande og enkelte andre (1) Forkjøpsrett kan ikkje gjerast gjeldande når andelen går over til ektemake, til andelseigarens eller ektemakens slektning i rett opp- og nedstigande linje, til fosterbarn som faktisk står i same stilling som livsarving, til sysken eller til nokon annan som i dei to siste åra har høyrt til same husstand som den tidlegare eigaren. Forkjøpsrett kan heller ikkje gjerast gjeldande når andelen går over på skifte etter separasjon eller skilsmål, eller når ein husstandsmedlem tek over andelen etter føresegnene i husstandsfellesskapsloven § 3. Tusen kroner spørsmål: Om eg skulle benytte meg av forkjøpsretten, så kan ikkje foreldre eller barn overta andelen, om eg forstår loven rett. Videre, kven kan overta denne andelen da? Kompiser, resten av Norge? Om kameraten min har lyst på leilighet i bygget, kan eg benytte meg av forkjøpsretten? Eg vil jo selvfølgelig selge den til han, men da er det vel ny runde med forkjøpsrett sånn teoretisk? Dette gir ingen mening. Så da tar eg vel feil Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Angående tusenkronersspørsmålet kan det hende du har misforstått litt (eller at jeg har misforstått deg). Om du har en leilighet du skal selge/overføre til en slekning som nevnt, er det ingen som kan ta den på forkjøpsrett. Tilsvarende kan du kjøpe en leilighet på forkjøpsrett for så å overføre denne til slekninger. Dette er ganske vanlig å gjøre i f.eks. OBOS, slik at man kan benytte seg av et medlemsskap med lang ansennitet. Her må man imidlertid sjekke om man kan eie to enheter i borettslaget - selv om det bare er for en kort periode. Om du kjøper en leilighet på forkjøpsrett for så å selge denne til en kompis blir det en ny runde med forkjøpsrett - og da er man like langt Lenke til kommentar
tulerdurden Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Vel, det var det eg tenkte... Så i praksis så er man eier av to andeler i et boretslag en skakket stund før ein drar den over på evt slektning? Forkjøpsrett kan ikkje gjerast gjeldande når andelen går over til (...) nokon annan som i dei to siste åra har høyrt til same husstand som den tidlegare eigaren. DVS, at den leiligheten eg bor i, ikke kan overdras til familien eg bor med? Men, at leiligheten over gangen kan benyttes til forkjøpsrett til noen som ikkje bor i Borettslaget? Egentlig forstår eg ikkje forkjøpsretten. Den motsier regelen med å eie flere andeler i ett borettslag. Og det står ikkje klart definert kven som kan motta andelen som det blir brukt forkjøpsrett på. EG er glad eg er teknisk utdannet!!! Grunnen for desse spørsmåla er: Eg har kjøpt ny leilighet i ett ny oppretta borettslag. Dette bygget, har tidligere vore privat eid av en familie som har drevet utleie. Bygget er godt holdt, men det er også litt oppussing som må til hovedsaklig inne i leilighetene. Familien har solgt ut flere andeler, men står fremdeles med majoriteten innad i familien (søsken flokk). Dei eier dei forskjellige leilighetene under sitt eget navn. Ikkje som felleseie. Men, noen eier flere enn en stk leilighet (antar eg), for dei kan umulig være så mange søsken. Under salg av nabo leiligheten benyttet eier (en av søskene) forkjøpsretten. Dei driver da med utleie. Dei er forøvrigt greie og oppegående folk, så det er ingen tvist pågående. Eg har fått signaler om at dei skal selge ut flere leiligheter. Og, med tanke på kor billig eg fikk leiligheten, så tar eg ein utfordring med borettslaget. !!). Om eg kan stille enda ett spørsmål: Lar det seg gjennomføre å seksjonere om borettslaget til eierseksjon? Da er vel alle problemer løst? Man kan drive utleie, eie flere seksjoner osv? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Tror du har tolket loven litt baklengs. Kan begynne med å nevne litt om hva forkjøpsrett betyr i denne sammenhengen. Det dreier seg ikke om at du som beboer har mulighet til å kjøpe leilighetene før de legges ut på markedet, eller noe slikt. Det kan det godt hende at du kan, men det er ikke det som er forkjøpsrett slik som loven mener. Forkjøpsrett er at hvis f.eks. naboen din har solgt sin leilighet for 1 million kroner til en eller annen tilfeldig huskjøper, da kan du benytte din forkjøpsrett til å ta huskjøperen sin plass i denne avtalen og kjøpe leiligheten for det samme beløpet som de hadde avtalt. § 4-12. Rettsovergang til nærståande og enkelte andre (1) Forkjøpsrett kan ikkje gjerast gjeldande når andelen går over til ektemake, til andelseigarens eller ektemakens slektning i rett opp- og nedstigande linje, til fosterbarn som faktisk står i same stilling som livsarving, til sysken eller til nokon annan som i dei to siste åra har høyrt til same husstand som den tidlegare eigaren. Forkjøpsrett kan heller ikkje gjerast gjeldande når andelen går over på skifte etter separasjon eller skilsmål, eller når ein husstandsmedlem tek over andelen etter føresegnene i husstandsfellesskapsloven § 3. Dette betyr: - Hvis den som på dette tidspunktet eier andelen/leiligheten gir eller selger den til en person som passer i en av kategoriene som er listet opp, da kan ingen andre beboere i borettslaget benytte forkjøpsrett. Det er altså uinteressant (i forhold til denne lovparagrafen) hva du har tenkt å gjøre med leiligheten etter å ha kjøpt den, denne handler bare om hvilke handler nåværende eier kan gjøre for at du ikke skal kunne benytte forkjøpsrett for å bryte inn i handelen. Leiligheten du bor i nå i dag kan du selge eller gi til familie og det er ikke en ting noen i borettslaget kan gjøre med det. Loven om å bare kunne eie en leilighet i borettslag er jeg ikke kjent med. Lenke til kommentar
tulerdurden Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Takk for svar! Eg forstår at forkjøpsretten fungere slik at en trer inn i en evt kontrakt etter øverste bud er gitt på det frie marked. Men, det gjekk eit lys opp for meg... Forkjøpsretten slik loven er skrevet, er jo selfølgelig tiltenkt den som selger; At forkjøpsretten gjelder ikkje for det andre i borettslaget om eg ønsker å gi andelen/leiligheten til barnet mitt (som eg ikkje har)!!! Loven om å bare kunne eie en leilighet i borettslag er jeg ikke kjent med. Lov om burettslag (burettslagslova). § 4-1. Hovudregelen om eige av andel Om ikkje anna følgjer av kapittelet her, kan kvar andelseigar berre eige ein andel, og berre fysiske personar kan vere andelseigarar. I § 5-2 er det reglar om sameige i andel. § 4-2. Juridiske personar o.a. som kan eige andelar utan omsyn til vedtektene (1) Desse kan til saman eige andel eller andelar som gir rett til minst ein bustad og opp til ti prosent av bustadene i lag med fem eller fleire andelar: 1. stat, 2. fylkeskommune, 3. kommune, 4. selskap som har til føremål å skaffe bustader og som blir leidd og kontrollert av stat, fylkeskommune eller kommune, 5. stiftingar som har til føremål å skaffe bustader og som er oppretta av staten, ein fylkeskommune eller kommune, 6. selskap, stifting eller andre som har inngått samarbeidsavtale med stat, fylkeskommune eller kommune om å skaffe bustader til vanskelegstilte. (2) Utan hinder av første ledd og § 4-1 kan ein kreditor eige ein eller fleire andelar i opp til to år for å berge krav som er sikra med pant i andelen eller andelane. Det same gjeld der nokon tek over ein eller fleire andelar som elles ikkje kunne seljast på lang tid. (3) Om rett til å eige andelar for yrkesutøvarar som skal stå for erverv eller oppføring av bustader for burettslaget, gjeld § 2-12. § 4-3. Juridiske personar o.a. som kan eige andelar etter vedtektene Det kan fastsetjast i vedtektene at stat, fylkeskommune, kommune, bustadbyggjelag, institusjon eller samanslutning med samfunnsnyttig føremål og dessutan arbeidsgivar som skal leige ut bustad til sine tilsette, kan eige opp til tjue prosent av andelane i tillegg til andelar som kan eigast etter § 4-2 første ledd. Egentlig da, så blir det at du ikkje kan benytte deg av forkjøpsrett om du allerede eier en leilighet i borettslaget, og ønsker å kjøpe fleire leiligheter som du selv skal disponere (utleie). Men, du kan bruke forkjøpsretten på leiligheten over i gangen til å kjøpe til barnet ditt... Lenke til kommentar
KS Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Et vanlig eksempel; du bor i en leiliighet i 5 etg. i borettslag A. Du ønsker å bli boende i A, men i en annen leil, f.eks i 1 etg. Du kan da godt kjøpe en ny leil i A på forkjøpsrett og så selge din egen leilighet noe senere. Dette burde gå bra å være helt uproblematisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå