Gå til innhold

Det beste programmet til å lage mp3 filer??

Anbefalte innlegg

Og mine 5 cents

Beste ripper EAC uten tvil, om hastighet er veldig viktig, cdex

Beste encoder, Lame, her er det ingen over ingen ved siden, og ingen som er i nærheten engang.

Ellers vil jeg anbefale alt preset standard som innstilling på lame APX er borkastede bytes IMHO, jeg kan ikke høre forskjell på APS og APX.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har uendelig med plass så kan du like godt lagre de i waw format, da mister du ikke noe kvalitet.

Det finnes da formater som er loss-less og tar mindre plass enn PCM. Tester har vist at mp3 er 100% transparent ved 256kbps CBR, for enkelte går grensen ved 160kbps.

Fins testen online? Hvis så, har du en link?

Lenke til kommentar

Fant bl.a. en litt utdatert test:

http://www.cdrinfo.com/Sections/BurnersCor...d%20Quality.asp

Den har allikevel endel gode poenger når det gjelder CBR vs VBR.

Remix.net er svjv dødt og begravet, og --alt preset er det som "brukes" nå.

Testen har som mange andre en stor svakehet i testmaterialet. De bruker kùn sangen "Dire Straits' - Brothers In Arms" til testing, og det er ingen automatikk i at det de kommer frem til er gyldig for andre melodier/genre.

Satt på spissen, blir det som å teste om man trenger husforsikring ved å se om brann eller innbrudd forekommer over en tre ukers periode. Dersom det ikke gjør det, er det bevist et man ikke trenger forsikring... :smile:

(Etter min mening et godt eksempel på hvorfor jeg bruker EAC)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal bruke CBR, med mindre de har en spiller som ikke støtter VBR, eller de skal streame over nett der båndbredden setter en begrensning.

ATWindsor har som vanlig gode råd til de uvitende som famler i mørket... :D

Lenke til kommentar
Og mine 5 cents

Beste ripper EAC uten tvil, om hastighet er veldig viktig, cdex

Beste encoder, Lame, her er det ingen over ingen ved siden, og ingen som er i nærheten engang.

Ellers vil jeg anbefale alt preset standard som innstilling på lame APX er borkastede bytes IMHO, jeg kan ikke høre forskjell på APS og APX.

AtW

EAC er bra med f.eks. siste Lame 3.93 enkoder. Men bruker dbMusicConverter siden det er enkelt å bruke VBR på denne. Har ikke funnet VBR instillingene på EAC enda. Tar i mot tips.

Lenke til kommentar

EAC er bra med f.eks. siste Lame 3.93 enkoder. Men bruker dbMusicConverter siden det er enkelt å bruke VBR på denne. Har ikke funnet VBR instillingene på EAC enda. Tar i mot tips.

Du velger "use external encoder" eller noe slikt, og så peker du til lame.exe-fila, men det regner jeg med du allerede har gjort, for å få vbr må du legge til kommandoer i "additional command line parameters" eller noe slikt (husker ikke helt hva den heter, lenge siden jeg konfigurerte min versjon), der kan du feks skrive --alt-preset standard og voila, høykvalitets-vbr-mp3.

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Kvar gong eg trenge lame.exe, så finne eg den ikkje :oops:

Eg søker meg lett fram til http://lame.sourceforge.net men så går eg vill...

Kan nokon gje meg ein enkel hugseveg til kor eg alltid finne lame?

PS! Skal eg bruka "--alt-preset extreme %d" i staden for "-r3mix" altså?

alt preset satandard er mer hensiktmessig å bruke synes jeg, apx tar bare mer plass og er nesten aldri av bedre kvalitet, aps gir også filstørrelser som er mye nærmere gamle r3mix, og kan på en måte kalles arvtageren.

AtW

Lenke til kommentar
..aps gir også filstørrelser som er mye nærmere gamle r3mix, og kan på en måte kalles arvtageren.AtW

Jo.. eg jaktar i grunn på den beste r3mix-erstatteren som gjev mellom 5 og 10 x kompresjon og kan spelast i alle .mp3-spelarar..

chrismyden.com

Står det kor eg skal putta inn ats i lame på den sida?

..for å gjer lame litt enklare å bruka, har eg brukt RazorLame. Der har eg lasta inn r3mix-options-fila som følger med...

..men så finn eg ikkje nokon ats-fil då, og heller ingen nuftige val for dette.. Forslag?

PS! Eg encoder berre eigne nye (ripe- og fingermerkefrie) CDar som eg først har ripa med EAC til wav. Pluss at eg har andre opptak som også er i wav då...

Edit: Eg har LAME version 3.93 MMX og finn ikkje --alt i "Lame -?"

Lenke til kommentar

Jo, no fungerte ting:

Expert -> Only use custom options -> "--alt-preset standard" (uten ")

Så fekk eg redusert med 8,6 og er nøgd!

..må sova no, så eg får ikkje studert forskjelden på original vs. --alt-preset standard vs. -r3mix no, men skal prøva å gjør det seinare.

Takk for info, men eg kan ikkje heilt forstå kvifor dei folka på den sido ikkje godtar musikk som er koda med nyaste Lame.exe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...