Gå til innhold

C#: Noen spørsmål om Linq to SQL og Linq to XML.

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en liten applikasjon som skal kunne liste opp endel emner i en combobox og noen argumenter som hører under det emnet.

Jeg har brukt databaser mye til web, men når jeg prøvde å sette opp en local database, så var det ikke noen tekst typer (som jeg så). Så jeg har lest litt på Linq to SQL og Linq to XML i dag.

Det jeg egentlig lurer på er hva som er det enkleste/beste måten å gjøre dette på. Linq to XML er jo en XML fil, men Linq to SQL, hvordan lagres dataen her?

Tar imot alle tips...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TekstTyper?? Mener du slikt som CHAR, VARCHAR, NCHAR, NVARCHAR, TEXT o.s.v?

De er da der og har altid vært der.

Tror du skal studere LINQ litt til for jeg misstenker at du har missforstått noen grunnlegende saker ;-)

LINQ2XML er ingen XML fil på lik linje som at LINQ2SQL heller ikke er en SQL database

LINQ er et bibliotek av klasser og metoder som gjør at du kan skrive forenklet kode mot en database. Om dataene ligger på en SQL tabell, XML fil, List<T>, SortedList<T> etc. etc. har ingen betydning. Greia er at .NET biblioteket skjønner hva du vil gjøre og bare utfører dette. Eksempel:

var kunde  = (from k in MyDB.Kundeliste
		 where k.KundeID = 12345
		 select k).FirstOrDefault();
// MyDB er et objekt som kobler til databasen.  Kan være hva som helst fra LINQ2SQL, LINQ2XML, SortedList<T>....
// Vi har nå kunden med kundeid = 12345
kunde.Telefonnummer = "2345678"
MyDB.SubmitChanges()

Vips har kunden fått nytt telefonnummer

Skal du lese inn et gitt datasett gjøres det slik:

var kunder = from k in MyDB.Kunder
		 where k.Postnr = "1234"
		 select k;

foreach(MyDBKunder k in kunder)
{
Messagebox.Show("Kunde " + k.Kundenavn + " har telefon nummer " + k.Telefonnummer);
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...