Madeo Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Den store "hjelp-til-ski-kjøp" tråden Etter utallige "hjelp til kjøp"-tråder, tenkte jeg det hadde vært en god idè om vi kunne samlet dem i en tråd. Da er det enklere for folk å lese hva andre har fått i tips, og det er enklere å gi tips. Når man lurer på hva man skal kjøpe, skriv dette i spørsmålet: * Vekt og høyde * Hva skal man bruke skien til * Hvor mye står man på ski * Ambisjonene * Budsjett * Erfaring på ski * Skal man ha pakke? (bindinger, støvler... you name it) Kom med flere forslag til denne lista! Da blir det kanskje enklere å gi litt tips mvh Magnus Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hiver meg på her! Gjelder langrennski, SKØYTEski. * Vekt: ca 67 kg Høyde: ca. 182 cm * Hva skal man bruke skien til: Trening i preparert løype, konkurrerer ikke lenger. Ikke turski. * Hvor mye står man på ski: Ukentlig. * Ambisjonene: Ski som alternativ trening vinterstid, samt tidsfordriv. * Budsjett: Liker best konkurranseutstyret av gammel vane. Men trenger ikke WorldCup toppmodeller akkurat. * Erfaring på ski: Drev aktivt som barn og junior. * Skal man ha pakke? Trenger ski, bindinger og støvler! Hvilke butikker anbefales i Oslo området? Er XXL bra? Billig i forhold til andre? Et par tekniske spm; - Hvor lange skal skøyteski være? Hvor lange skal klassiskski være? - Stavlengde skøyte kontra klassisk? - Skoforskjeller skøyte kontra klassisk? - Hvilke bindinger er best? NNN, SNS eller hva? Vil absolutt helst gå for et par skøyteski, med tilhørende skøytestøvler. Nå husker ikke jeg hvordan det var å bruke en sånn pakke til å gå litt klassisk med i ny og ne, noen som har en mening om dette? Snubler man i skiene? Takker for svar fra folk med litt erfaring og kompetanse, heller enn synsing. Har evig nok med min egen synsing. Lenke til kommentar
Tardface Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Heisann! Skal kjøpe meg nytt snowboard nå, og da trenger jeg litt hjelp. * Vekt og høyde? Vekt; ca.65kg, høyde; 1.65 * Hva skal man bruke skien til? Skal bruke snowboardet til å cruise rundt i bakken og hoppe litt, vil gjerne ha et lett og mykt brett. * Hvor mye står man på ski? Bruker snowboard ca. 5-10 ganger hvert år. * Ambisjonene? Vet ikke helt. Klare grab/360 * Budsjett? 2000-3000kr. * Erfaring på ski? Har stått på ski i 3 år, og snowboard i de to siste årene. * Skal man ha pakke? Skal helst ha pakke ja, med brett, binding og sko. Har sett litt på noen av disse, hva syntes dere om dem? Andre forslag? http://boardshop.no/node/19456 http://boardshop.no/node/19925 http://boardshop.no/node/17263 På forhånd takk, Mvh Tardface Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Et par tekniske spm; - Hvor lange skal skøyteski være? Hvor lange skal klassiskski være? Dette avhengiger (når man kommer opp på det nivået du gir intrykk av at du er på) spennet du er ute etter. Forskjellige skityper har forskjellig spenn, og du må deretter velge derfra. Som en tommelfingerregel (slå meg om jeg tar feil, lenge siden jeg drev med skøyteski) skal vel skøyteskiene være ca like lange som deg selv, mens klassiskskiene ca 15 cm lengre (avhengig av spenn) - Stavlengde skøyte kontra klassisk? Du skal ha lengre skøytestaver. Ellers vil dette føles kjipt! Mener å huske nesetippen? (igjen, lenge siden sist) - Skoforskjeller skøyte kontra klassisk? Du skal ha en støvel som er høyere, med ankelstøtte. Finnes i skøytepakker. Hvilke bindinger er best? NNN, SNS eller hva? Liten forskjell, vil jeg våge meg å si. Ta det som hører med i "pakka" du kjøper. Vil absolutt helst gå for et par skøyteski, med tilhørende skøytestøvler. Nå husker ikke jeg hvordan det var å bruke en sånn pakke til å gå litt klassisk med i ny og ne, noen som har en mening om dette? Snubler man i skiene? Når du har en ren skøyteski, ville jeg holdt alt som heter festesmurning laaaaaaaaaangt unna. Så nei, ikke bruk disse til skøyting Jeg har vært kompetent på dette, men grunnet lenge siden jeg drev med bortoverski, tør jeg ikke å ta de helt store pushene på deg. Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg har vært kompetent på dette, men grunnet lenge siden jeg drev med bortoverski, tør jeg ikke å ta de helt store pushene på deg. Jepp, høres fornuftig ut. Kunne dette før jeg og, men det har visst falt helt ut med åra. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå