Gå til innhold

Krise! Grov kristen demagogi fra NRK! Hjelpe oss alle!

Hrodebert

Krise!!! Grov kristen demagogi fra NRK! Hjelpe oss alle!  

110 stemmer

1. 1. Støtter du Human-Etisk Forbund i denne saken?

• Ja
      63
    • Nei
      39
    • Vet ikke/Ingen formening
      8

Anbefalte innlegg

Ser helst at overtro skal holdes unna offentlige kanaler, og spesielt barneTV da barn er mye mer mottagelig for propaganda og reklame.

What he said! ^¨

I tillegg så kan jeg legge til følgende. Hvor var de islamske innslagene under ramadan og id? Hvor er de jødiske forkynnelsene under Hanukkah? Så lenge det er kristen indoktrinering og hjernevasking, så skal det liksom være greit? Nei, overtroiske av alle religioner, hold deres propaganda unna TV-skjermene våre er dere snille. Jeg vurderer faktisk å saksøke NRK, lurer på om jeg kan finne en lovhjemmel for det ...

Jeg ser av og til barnetv med lillesøsteren min, og jeg har fått med meg flere innslag om barn med "spesielle" religioner. Husker noen om en lysfest, men om det var hinduisme eller hva det var, husker jeg ikke.

De har også relativt ofte små "reportasjer" om barn som kanskje ikke lever som barn flest, på gårder, asylmottak osv. Så jeg tror NRK egentlig er litt flinke med å sende slike ting innimellom, det er bare det at ingen her faktisk ser på Barne-Tv, så det er ingen som får med seg hva som går der med mindre de leser om det i avisen.

Er det noen som har sett det aktuelle programmet? Jeg kan si meg enig i at det kanskje er litt drøyt, men jeg husker at vi så de tegneserieversjonene av forskjellige bibel-greier (og hvem husker vel ikke prinsen av Egypt? Om det var det den het) når vi var små, og det er jo ikke akkurat veldig skadelig? Om foreldrene er der og enten snakker mer med barna, eller hindrer dem helt i å se det, bør vel det gå greit?

Tror NRK har rett til å sende slike ting, det er jo en statskanal som skal dekke alle mulige interesser folket har. Og da blir det gjerne litt godt og blandet.

Jeg er egentlig ikke på noen side her, ville egentlig bare dele min erfaring av barne-tv.

EDIT: Leste nå litt mer i tråden, så tekstutdrag fra serien og så at dette ikke er noe NRK har laget. Man kan nå trygt si at jeg er på den siden som mener at det å vise akkurat denne serien ikke var en så veldig god avgjørelse. Ekstra greit at vi ikke har TV nå, så jeg slipper å ta stilling til dette. ^^

Endret av Constanse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser av og til barnetv med lillesøsteren min, og jeg har fått med meg flere innslag om barn med "spesielle" religioner. Husker noen om en lysfest, men om det var hinduisme eller hva det var, husker jeg ikke.

Hvilket skiller seg kraftig fra forkynnelse, slik denne serien bedriver.

Jeg blir rett og slett forbannet over at NRK bruker mine penger til å bedrive forkynnelse og misjonering. Det er helt greit å lære barn om forskjellige religioner, men man skal trå svært varsomt, før det går over til å bli forkynnelse. Det skal statskanalen holde seg langt unna slik jeg ser det. Ønsker man forkynnelse og hjernevasking, så kan man se på Visjon Norge eller liknende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234
Julen en en kristen høytid.

Feil. Julefeiringen var først og fremst en hedensk feiring som kristendommen tok til seg i et ledd på å forenkle kristningen av landet.

Kall det en kristen høytid så mye du vil, det blir uansett feil.

NRK burde gå foran som et godt eksempel å fortsette å sende gudstjeneste på søndag og barne-tv med et mildt kristent budskap.

Hvorfor det?

Vil du ha tv-sendinger med et kristent budskap foreslår jeg at du heller ser på Visjon Norge. Tro meg, de har mye interessant svada.

Lenke til kommentar

Julen er senere også den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. Julen feirer vi at motivasjonen blir født. I det sola snur vender vi selv om fra å bearbeide året som gikk til å tenke oss året som kommer, og Jesus Kristus, Sønnen, er formålet med oss. Sønnen er drivkraften vår og i jula feirer vi at viljen er kommet til verden. Det betydde alt for den kristne at det skjedde i det vedkommende ble født på ny. Og det betyr alt for oss hver gang motivet av Gud blir malt for øynene på oss.

Godt nyttår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Feiringen av Jesu fødsel hadde nok funnet sted selv om feiringen av midtvinterblotet ikke fant sted noen sinne, men da trolig til andre tider enn hva som er "kristen tradisjon" i dag.

Men samma det. Å diskutere hva som er rett og galt med noen som er farget fra før av blir for dumt uansett.

Lenke til kommentar

jeg feirer ikke Jesus. Jesus ble ikke født i desember engang. Kristendommen er så selvfordummende at jeg får helt vondt. Flaut på vegne av menneskeheten at det fortsatt finnes kristne og andre religiøse. Gjør hva dere vil, men å stjele høytider kan dere slutte med(går imot de 10bud forresten, dere går alle til helvete, snx der.)

Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på dette da jeg har en lillesøster som så på det i fjor. Kan ikke si at det virket så ille, men så husker jeg ikke så mye heller. Det er vel ikke noe verre enn det vi lærte de første årene på barneskolen?
Vel det vi lærte på barneskolen var ille nok. Faktisk såpass ille at KRL ble endret til RLE (Relgion, livssyn og etikk tror jeg hvertfall det heter nå). Er selv også veldig i mot indoktrinering av barn og ser fram til den dagen NRK sender det barne-TV som sier at verden ville vært et perfekt sted uten religon og at relgion er løgn og se reaksjonene fra relgiøse etterpå.
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting.

Hvorfor er det blant dere ateister(?) et mål å fornærme eller krenke de som har kristen tro og livssyn mest mulig? Dere må huske at de som har en tro er i sin fulle rett til dette, jeg skjønner ikke hvor alt dette hatet kommer fra, ei heller den ønsket om at at de kristene omtrent skal skremmes til stillhet. Hvor er den gjensidige respekten? Undertegnede som kristenmann respekterer ateister og deres tro eller mangel på sådan. Jeg trenger heller ikke å ønske de alt vondt nå jeg snakker med de.

Litt rart, virker som om dere tror deres oppførsel er helt greit, det er det ikke.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe mot kristne personer, eller kristendommen i seg selv. Det er imidlertid høyst legitimt å spørre om det er riktig å forsøke å innprente egne tanker og overbevisning i barn fra ung alder da men er mest mottakelig for andres synspunkter. Det gjelder imidlertid ikke bare religion, men også andre ting som for eksempel mangel på religion.

Jeg tror det hadde blitt store reaksjoner fra det kristne miljøet om det kom en barne-TV serie/program hvor grunnmuren til programmet var at det ikke finnes en Gud. Men er det egentlig noe verre enn et program hvor grunnmuren er at Gud, Jesus og himmel og helvete eksisterer?

Når det er sagt, er det ikke annet enn riktig at også de voksne, kristne miljøene får sine programmer på statskringkasteren, og spesielt i julen. Men jeg synes altså at det blir feil å rette dette mot barn.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål, Robert.

Det er litt trist at det i dag er blitt mote å rakke ned på de som ikke deler ens egne standpunkt, uavhengig av om vi snakker om teologi eller ideologi. Intoleransen er i fremgang, for å si det slik. Jeg vil ikke nekte noen å gjøre det, det får være deres egen sak, det sier mer om dem enn det sier om dem det rakkes ned på.

Men samtidig må det være greit å si i fra om at man ikke liker kristen forkynnelse fra det offentlige. Jeg vet vi har en statsreligion, av praktiske årsaker støtter jeg ikke noe skille mellom kirke og stat pt., selv om jeg rent prinsippielt støtter nettopp en slik deling, men jeg ser denne statsreligionen mer som en sermoniell, kulturell og tradisjonell arv fra tidligere tider. Jeg syns det er bra at samfunnet som sådan blir mer sekulært, at religion har mindre og mindre å si for mennesker i det norske samfunnet, med mindre de selv velger å delta.

Norge er ikke lenger et kristent land. Vi er kristne i navn, men ikke handling. Og da bør det offentlige respektere vår overveldende ateisme, og ikke bedrive forkynning.

Det er der skoen trykker. :)

Lenke til kommentar

Og undertegnede personlig har ingen problemer med at man tar ballen, altså i denne omgang kristendom rettet mot barn eller kristendommen som sådan. Men uttalelser som "Flaut på vegne av menneskeheten at det fortsatt finnes kristne og andre religiøse.", "Men nå er jo kristne kjempegald i å spille rollen som "martyrer" så overrasker meg vel egentlig ikke." og "Søsteren min sitter og ser på dette hver dag. Og nå vil hun for første gang i sitt liv gå i kirken. Faen ta NRK." for å nevne noen, synes jeg bevitner dårlig argumentasjon og stor intoleranse og respekt for de som tenker annerledes.

Men det er vel ikke uten grunn at vi også har en "Religion" kategori på forumet som har gått akterut, dette bunner like mye i mangelen på gjensidig respekt, grunnlag for å uttale seg og generell dårlig folkeskikk, som andre faktorer. Jeg synes det er trist at det er slik. Nordmenn liker å kalle seg tolerante, men vet ikke helt om det stemmer i praksis.

Nuvel, dette ble litt meta-debatt, men likevel interessant.

Lenke til kommentar
Dere må huske at de som har en tro er i sin fulle rett til dette, jeg skjønner ikke hvor alt dette hatet kommer fra,

Jeg skal gi deg noen eksempler.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=6892

http://no.wikipedia.org/wiki/Homofili

Den norske kirke er delt i spørsmålet om å ansette homofile prester. Kirkemøtet og flertallet av biskoper er imot likekjønnede ekteskap, men enkelte prester og biskoper har uttalt at de stiller seg positive.

Dette går også igjen i kristne organisasjoner slik som f.eks Frelsesarmeen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=296741

Vi kan jo begynne der, da dette er mer enn nok til at denne trosretningen burde skjæres bort med laser fra vår stat. Vi som nasjon bør ikke under noen som helst omstendighet vedkjenne oss å stå for slike holdninger. Jeg vil i alle fall ikke kobles til slike holdninger.

Lenke til kommentar

Men nå går herren i den klassiske fellen og skjærer alle over en kam. Selvsagt finnes det grums i kristendommen på lik linje med andre store og små religioner. Personlig har jeg som kristen intet mot homofile som mennesker, men kunne ønsket de respekterte kirken og holdt sine giftemål utenfor denne. Men det er kun mitt personlige standpunkt.

Lenke til kommentar

Du skjærer selv alle over én kam når du snakker om "oss ateister" som én, enig gruppe. Jeg ser på meg selv som ateist, men har ikke kommet med noen angrep på kristne i denne tråden. Jeg har derimot uttrykket min misnøye med at slike programmer vises på norsk barne-TV, noe som er langt unna det å angripe kristne, eller kristendommen, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Og undertegnede personlig har ingen problemer med at man tar ballen, altså i denne omgang kristendom rettet mot barn eller kristendommen som sådan. Men uttalelser som "Flaut på vegne av menneskeheten at det fortsatt finnes kristne og andre religiøse.", "Men nå er jo kristne kjempegald i å spille rollen som "martyrer" så overrasker meg vel egentlig ikke." og "Søsteren min sitter og ser på dette hver dag. Og nå vil hun for første gang i sitt liv gå i kirken. Faen ta NRK." for å nevne noen, synes jeg bevitner dårlig argumentasjon og stor intoleranse og respekt for de som tenker annerledes.

Men det er vel ikke uten grunn at vi også har en "Religion" kategori på forumet som har gått akterut, dette bunner like mye i mangelen på gjensidig respekt, grunnlag for å uttale seg og generell dårlig folkeskikk, som andre faktorer. Jeg synes det er trist at det er slik. Nordmenn liker å kalle seg tolerante, men vet ikke helt om det stemmer i praksis.

Nuvel, dette ble litt meta-debatt, men likevel interessant.

Er det respekt å snike budskapet sitt på uskyldige barn? Trodde ikke det jeg, men kan jo være jeg tar feil, har skjedd 1gang eller2.

Lenke til kommentar

Man sniker sitt budskap mot lettpåvirkelige barn i hvert hjem hver dag i alle deler av Norge.

Det er nok en sammenheng når alle i en familie stemmer SV, for eksempel, at barn av kristne foreldre trolig tror mer enn barn av ateistiske foreldre, barn av ateister er sikkert mer ateistiske enn barn av kristne foreldre. Og så videre.

Men det er ikke det vi diskuterer, vi diskuterer om det offentlige skal drive med det.

:)

Lenke til kommentar
Men nå går herren i den klassiske fellen og skjærer alle over en kam. Selvsagt finnes det grums i kristendommen på lik linje med andre store og små religioner. Personlig har jeg som kristen intet mot homofile som mennesker, men kunne ønsket de respekterte kirken og holdt sine giftemål utenfor denne. Men det er kun mitt personlige standpunkt.

Herren tar utgangspunkt i kristen teologi, hverken mer eller mindre. Du som protestant må selvsagt tro, siden det er et dogme, at alle barn som ikke døpes og som dør havner i evig tortur etter døden.

Dessuten, snart starter de orientalske og ortodokse kristne julefeiringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...