Gå til innhold

Krise! Grov kristen demagogi fra NRK! Hjelpe oss alle!

Hrodebert

Krise!!! Grov kristen demagogi fra NRK! Hjelpe oss alle!  

110 stemmer

1. 1. Støtter du Human-Etisk Forbund i denne saken?

• Ja
      63
    • Nei
      39
    • Vet ikke/Ingen formening
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket behov? Er det noe behov for kristne\religiøse programmer på en statlig tv-kanal? Må man absolutt ha kristendommen på tv så er Visjon Norge fritt tilgjengelig 24 timer i døgnet?

Hadde det vært en like stor skam om det var snakk om andre religioner eller er det kun det kristne trossamfunnet som skal lide i kjølvannet av de ateistiske sin tilsynelatende allvitenhet?

Human etisk forbund hadde nok reagert like mye om det hadde vært jødiske eller islamske "forkynningsprogrammer". Hadde det enda vært religionsnøytralt slik at ikke det er kun en religion som ble fortalt om så hadde nok ikke noen reager. Skal det være nøytralt så skal det være alle eller ingen.

Som uttalt tidligere finnes det trolig ikke et eneste barn som ser på dett som annet en barne-tv. De ser ikke på dette som noen forkynnelse.

De er barn, så jeg har mine tvil på at de sitter å tenker over at de ser på et "kristent program", men de blir fortalt at Jesus var Guds sønn som var en faktisk person som gikk rundt og gjorde mirakler (har ikke sett programmet så dette kan godt være aldeles feil, men en eller annen type av dette må det vel være siden HEF reagerer).

Endret av thadon
Lenke til kommentar
Som uttalt tidligere finnes det trolig ikke et eneste barn som ser på dett som annet en barne-tv. De ser ikke på dette som noen forkynnelse.

Det er fordi at barn ikke forstår hva de blir utsatt for. Forøvrig så synes jeg all indoktrinering av små barn er en uting, enten dette gjøres av kristne, muslimer, jøder eller andre. Den virkelige verden ftw!

Lenke til kommentar

I denne sammenheng så vil jeg si at så lenge det finnes etterspørsel av religion finnes det også tilsvarende behov som skal dekkes. Selv om mange liker å tro det, er ikke kristendommen utryddet i Norge. Det finnes fortsatt tusener på tusener som er troende og erkjenner bibelen og Jesus. For disse er en andakt eller et juleprogram med disse verdier gull verdt og i tråd med deres grunnverdier. Vi har også et politiskparti i Norge som erkjenner disse verdier. Så ja, det finnes et behov. At NRK sender dette er grunnet deres status som lisensfinansiert allmennkringkaster i Norge. Men ja, det finnes også alternativer. Undertegnede foretrekker NRK.

Human-Etisk Forbund reagerer av prinsipp. Det er jobben deres å reagere. Jeg synes dette minner om en desperat organisasjon som griper etter halmstrå, særs med tanke på hvilken tid på året vi befinner oss i, men jeg kan ta feil selvsagt.

Lenke til kommentar
I denne sammenheng så vil jeg si at så lenge det finnes etterspørsel av religion finnes det også tilsvarende behov som skal dekkes.

Dette behovet dekkes av Visjon Norge og liknende. Du kan dekke misjoneringen av overtro uten å bruke MINE penger på det.

Selv om mange liker å tro det, er ikke kristendommen utryddet i Norge. Det finnes fortsatt tusener på tusener som er troende og erkjenner bibelen og Jesus. For disse er en andakt eller et juleprogram med disse verdier gull verdt og i tråd med deres grunnverdier.

Ja, det er også de som bekjenner seg til Tor og Odin, men vi ser likevel ingen forkynnelse av disse gudene i Norge i dag - og skal vi snakke om tradisjoner, så må du kaste kristendommen på havet, tradisjonen i Norge, før vi ble tvunget med blod til å konvertere, var noe helt annet enn det du forfekter.

Vi har også et politiskparti i Norge som erkjenner disse verdier. Så ja, det finnes et behov. At NRK sender dette er grunnet deres status som lisensfinansiert allmennkringkaster i Norge. Men ja, det finnes også alternativer. Undertegnede foretrekker NRK.

Vi har flere politiske partier som kjemper for de kristne partiene, KRF og FrP gjør begge det, f.eks. Lisensfinansiert allmenkringkaster ja. De burde derfor ikke spesialbehandle en overtro fremfor en annen. Hvor er hanukkah på NRK? Hva med de tusner på tusner av jøder i Norge.

Human-Etisk Forbund reagerer av prinsipp. Det er jobben deres å reagere. Jeg synes dette minner om en desperat organisasjon som griper etter halmstrå, særs med tanke på hvilken tid på året vi befinner oss i, men jeg kan ta feil selvsagt.

Er det noen som griper etter halmstrå, så er det de som bekjenner seg til halmstrå.

Lenke til kommentar
I denne sammenheng så vil jeg si at så lenge det finnes etterspørsel av religion finnes det også tilsvarende behov som skal dekkes. Selv om mange liker å tro det, er ikke kristendommen utryddet i Norge. Det finnes fortsatt tusener på tusener som er troende og erkjenner bibelen og Jesus. For disse er en andakt eller et juleprogram med disse verdier gull verdt og i tråd med deres grunnverdier. Vi har også et politiskparti i Norge som erkjenner disse verdier. Så ja, det finnes et behov.

Har barn virkelig behov for å bli fortalt at hvis de ikke tilber Gud og Jesus, vil menneskeheten være fortapt? Det er ikke koselig juleunderholdning, eller "behov som skal dekkes", men trusler rettet mot barn!

For å rette opp i din noe misvisende sitering i førsteposten. Dette er noen fler utdrag fra artikkelen:

Fortapt

Dagbladet har selv ikke sett serien. Ifølge Fritanke.no spør Josefine om hvordan verden ville sett ut om det ikke fantes kristendom. Og moren, som er prest, svarer:

- Hvis vi var heldige, ville det kanskje være en annen religion som kunne hjelpe oss med å forstå hvordan verden henger sammen. Men hvis vi var uheldige, så ville vi gå rundt i et åndelig mørke og tro på ingenting, sier hun vennlig til datteren

På skolen får Josefine et mer direkte svar av sin lærer:

- Hvis kristendommen ikke hadde eksistert, så tror jeg vi hadde vært fortapt. Det vil si at det onde hadde fått makten over oss. Jesus Kristus er sannheten. Bare ved ham kan vi bli frelst.

Serien viser hvordan Josefine på sin tidsreise møter Jesus som tolvåring. Når jenta forteller Jesus om hva som venter ham, vil han ikke være Guds sønn. Han vil ikke frelse. Og når Josefine vender tilbake til sin egen tid, er historien endret: menneskene er fortapt.

[...]

- Da Norge ble dømt i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i 2007, ble det understreket at man skal være ekstra forsiktig med å drive forkynnelse overfor små barn. Det hadde jo vært å håpe at også NRK kunne ta noe av dette inn over seg, sier pressesjef Brun-Pedersen.

Lenke til kommentar
Det er en skam at vi har en allmennkringkaster som etterstreber å ivareta behovet for religion i Norge? Hadde det vært en like stor skam om det var snakk om andre religioner eller er det kun det kristne trossamfunnet som skal lide i kjølvannet av de ateistiske sin tilsynelatende allvitenhet?

På ingen som helst måte. Og det har jeg heller aldri sagt. Det er derimot en skam at vi har en allmennkringkaster som forkynner overfor barn. Det er også ravende likegyldig hva man forkynner, så lenge man forkynner. Om det er kirstendom, islam, budisme, vodoo eller scientologi. Barn skal ikke forkynnes overfor.

Jeg har ingen som helst problem med at NRK har religiøse programposter så lenge de holder seg innenfor to krav:

a) Man forkynner ikke overfor barn.

b) Man representerer alle religioner på en rettferdig måte.

Nettopp derfor er det en stor uting. Barn er nemlig, som er helt naturlig evolusjonært sett, ikke i stand til å oppdage forkynnelse på samme måte som voksne mennesker. For at vi som art skal overleve må barn ta ting fra autoriteter som fakta. Sånn er det bare. Barn vil se på forkynnelse som faktaformidling. Derfor er det veldig feil, og et overgrep mot barn å forkynne overfor dem. Man skal ikke benytte anledningen til å inprente barn med religion, politikk eller andre gitte "sannheter".

La meg ta et eksempel: Om NRK sendte en barne-TV-serie som het "Livet på pelsfarmen", hvor lille Ole som bor på en pelsfarm går rundt og spør folk om hvorfor dyrene må være i slike små bur, og får slike svar som at "menneskene er satt på jorden for å forvalte dyrene", "det er nødvendig for at menneskene ikke skal fryse", "om ikke så hadde ikke du hatt hus å bo i, eller mat på bordet".

Hadde du syns det er OK? For barna hadde ikke sett på dette som annnet enn barne-TV. De hadde ikke sett på det som propaganda. Og da må du jo syns det er greit, eller hva?

Lenke til kommentar
På ingen som helst måte. Og det har jeg heller aldri sagt. Det er derimot en skam at vi har en allmennkringkaster som forkynner overfor barn. Det er også ravende likegyldig hva man forkynner, så lenge man forkynner. Om det er kirstendom, islam, budisme, vodoo eller scientologi. Barn skal ikke forkynnes overfor.

Det har ikke slått deg at mulig mange av de barn som ser denne serien er plassert foran serien med viten og vilje fra foredleren sin side? Det må være ufrivillig hjernevasking? Det faller på egen urimelighet. Min tese er at de foreldre som har det samme syn som du selv forfekter på dette punktet, ikke hadde satt sine barn foran TV-en for å se denne serien, eller andre serier som inneholder en kristen demagogi. Om da foreldrene er oppegående og følger med sine barn, som bør forventes. Barn har ikke uansett vondt av å lære litt om kristendommen og Jesus, om de senere i livet finner ut at dette ikke er noe for de, tror jeg de sluttingene selv finner veien til vedkommende. Man kan ikke automatisk anta at alle barn er like lettpåvirkelige. Det er vi voksene som gjør dette til et problem.

Nettopp derfor er det en stor uting. Barn er nemlig, som er helt naturlig evolusjonært sett, ikke i stand til å oppdage forkynnelse på samme måte som voksne mennesker. For at vi som art skal overleve må barn ta ting fra autoriteter som fakta. Sånn er det bare. Barn vil se på forkynnelse som faktaformidling. Derfor er det veldig feil, og et overgrep mot barn å forkynne overfor dem. Man skal ikke benytte anledningen til å inprente barn med religion, politikk eller andre gitte "sannheter".

Det er opp til hver enkelt forelder å bedømme. Hva de ønsker å la sitt barn inneha av inntrykk. Barn er ikke forskånet fra virkeligheten og hjemme verden for barnet er å gjøre de en bjørnetjeneste for fremtiden. Som uttalt tidligere hjelper inntrykk fra flere instanser barnet å gjøre egne meninger.

La meg ta et eksempel: Om NRK sendte en barne-TV-serie som het "Livet på pelsfarmen", hvor lille Ole som bor på en pelsfarm går rundt og spør folk om hvorfor dyrene må være i slike små bur, og får slike svar som at "menneskene er satt på jorden for å forvalte dyrene", "det er nødvendig for at menneskene ikke skal fryse", "om ikke så hadde ikke du hatt hus å bo i, eller mat på bordet". Hadde du syns det er OK? For barna hadde ikke sett på dette som annnet enn barne-TV. De hadde ikke sett på det som propaganda. Og da må du jo syns det er greit, eller hva?

Er det tilfeldig at du understreker dette for undertegnede?

Nuvel.

Hvorfor sidestiller du dette? Av prinsipp? Sett at NRK sendte en slik serie for barn hadde undertegnede personlig selvsagt ikke ønsket dette, ei heller ikke latt mitt eventuelle barn se denne serie. Det betyr ikke at jeg ikke hadde respektert NRK sin rett til å sende serien. Dette er hele forskjellen. Jeg respekterer at det finnes ateister og jeg respekterer at det finnes profittmaksimerende dyremishandlere, men jeg vil fortatt jobbe for at sistnevnte type mennesker ikke skal ha noen innflytelse på Norge og verden som sådan. Barna hadde trolig ikke sett på ei heller denne serien som annet en barne-tv, om det da ikke hadde begått eksplisitt mishandling av dyr. Man kan si mye om kristendommen, men det gjør ikke vondt å se en gudstjeneste eller et barneprogram med krisen demagogi? Det gjør det å se dyremishandling.

Lenke til kommentar
Min tese er at de foreldre som har det samme syn som du selv forfekter på dette punktet, ikke hadde satt sine barn foran TV-en for å se denne serien, eller andre serier som inneholder en kristen demagogi. Om da foreldrene er oppegående og følger med sine barn, som bør forventes.

Har du i det hele tatt lest artikkelen du baserer denne tråden på? For å sitere litt mer:

- I tillegg til det Jens Brun-Pedersen påpeker, må jeg si at det ikke gjør saken noe bedre at serien sendes på et tidspunkt da mange barn har kommet hjem fra skolen og ser på tv alene, mens foreldrene fortsatt er på jobb, sier Mile.

«Jesus og Josefine» sendes hver dag fram til julaften klokka 15.30

Ikke at det hadde vært så mye bedre om det hadde blitt sendt på et tidspunkt hvor foreldrene er hjemme, siden de færreste foreldre har mulighet til å følge med på alt barna ser på på TV. Foreldre må kunne stole på at NRK ikke sender "Friday the 13th" og religiøse trusler i barnetimen.

Barn har ikke uansett vondt av å lære litt om kristendommen og Jesus, om de senere i livet finner ut at dette ikke er noe for de, tror jeg de sluttingene selv finner veien til vedkommende. Man kan ikke automatisk anta at alle barn er like lettpåvirkelige. Det er vi voksene som gjør dette til et problem.

De lærer ikke bare "litt om kristendommen og Jesus" i dette programmet, men at kristendommen er det eneste som forhindrer helvete på jord. Det er en betydelig forskjell.

Lenke til kommentar

C.S Lewis-fortellingene som har blitt vist på norsk TV hver jævla jul, er også skrevet av en sterkt kristen person. I og med at kulturen gjennomsyres av referanser til religion, så er det umulig å finne etiske argumenter for hva som skal være tillatt og ikke utover hva en selv foretrekker.

Det beste hadde vært å legge ned NRK.

Lenke til kommentar

Stiller meg sterkt imot det her. Er som nevnt ganske stor forskjell på en julegudstjeneste og det det her tilsynelatende er. Seriøst:

- Hvis kristendommen ikke hadde eksistert, så tror jeg vi hadde vært fortapt. Det vil si at det onde hadde fått makten over oss. Jesus Kristus er sannheten. Bare ved ham kan vi bli frelst.

- Hvis vi var heldige, ville det kanskje være en annen religion som kunne hjelpe oss med å forstå hvordan verden henger sammen. Men hvis vi var uheldige, så ville vi gå rundt i et åndelig mørke og tro på ingenting, sier hun vennlig til datteren

"... gå rundt i et åndelig mørke og tro på ingenting", hva faen? At det her skal være noe småbarn skal sitte og kose seg med i jula er jo helt sjukt! Hadde det vært myntet på voksne som ville hjernevaske seg selv ytterligere hadde det vært greit, men det her er direkte skadelig for barn. Og det sendes på Norsk rikskringkasting!

Lenke til kommentar
1: Er det ikke flott å ha noen å hate?

Er fristet til å si at du fortjener ingen respekt ved dine uttalelser. Uavhengig av hva som uttales. At du har lagt kristendommen for hat betyr ikke at du har rett til å omtale troene på en ufin måte. Gjensidig respekt er en viktig variabel i denne debatten og religiondebatten som sådan. Jeg som troende respekterer Jens Brun-Pedersen, uten å være enig i hans uttalelser.

2: Du har rett i at våre hedenske forfedre feiret jul og at den senere ble en kristen høytid for å minne Jesu Kristi fødsel.

3: At kristenallergien sprer seg er trist. Som uttalt respekterer jeg at andre ser annerledes på saken en meg selv, men da verdsetter jeg også den samme respekt tilbake.

1: For ordens skyld... Hvor er hatet i dette innlegget?

Støtter Hef hundre prosent. "kristen høytid" argumentet er så svakt at det tipper over av sin egen vekt. Jeg er ikke kristen, jeg feirer jul. Trenger ikke få kjørt jesus og verdens undergang uten frelseren opp i trynet hver gang jeg slår på tv'en. Hadde man kjørt noe av det samme, bare muslimsk til en muslimsk høytid, hadde de kristne vært på banen med engang. Lenge leve hykleriet.

Det er en kjennsgjerning at kristendommen er en dommedagsreligion, som bare venter på verdens undergang: Venter på at jesus skal bringe verdens ende ved å komme neste gang.

Hvis ikke du var klar over det, så står det rett fram i trosbekjennelsen at man venter på verdens ende.

Alle trosbekjennelsene.

2: Vi har rett i at den hedenske julehøytiden/vintersolverv-festen er hedensk, men de kristne la jesu' fødsel på vintersolverv FOR Å SABOTERE den hedenske tradisjonen -- og IKKE av noen annen grunn enn å sabotere hedenske tradisjoner.

(Det finnes 52 tilfeldige uker i året, hvorav kristendommens helligste uka ble lagt oppå den viktigste hedenske uka i året)

At de kristne mot bedre viten har sabotert den hedenske og opprinnelige feiringen i 1000 år er ingen argument for å fortsette, tvert i mot er det en bedre grunn til å ikke være så høy i hatten NÅR vi feirer jul.

(Dere kristne feirer kristimesse når dere hyller jesus, ikke jul)

3: Kristen barne-tv i en hedensk høytid som de kristne har kapret og fremdeles kaprer MOT BEDRE VITEN: Dere vet godt at Jesus ikke ble født i slutten av desember, og at Kristimesse hører til en helt annen årstid enn midt i julen.

Det er ikke kristenallergi å forvente at de kristne holder seg for god å feire Julen og Odin, julens herre, med å sende kristent barne-TV i julen.

(Du har god nok kontroll på norsk kultur til å vite at Odin er julens herre, sant?)

Hvorfor sender dere ikke kristent-barne-TV når-enn jesus faktisk ble født, så kan julen handle om våre eldre tradisjoner som eksisterte FØR norge ble kristnet med sverdet og våre tradisjoner underlagt kristne erstatninger lagt på samme dagene?

(Jul, Påske... et cetera)

Hvor er islamsk barne-TV under deres høytider?

Hvor er jødisk barne-TV under deres høytider?

Hvor er hinduistisk barne-TV under deres høytider?

Hvor er ateistisk barne-TV på statskanalen -- vi som nesten er en tredel av befolkningen eller mer, når statskirkens tall en dag stemmer ved at alle skrives ut og må skrive seg selv inn?

...

Til sist: Denne pollen trenger MINST 4 muligheter:

1: Jeg er kristen og mener A

2: Jeg er kristen og mener B

3: Jeg er ikke-kristen og mener A

4: Jeg er ikke-kristen og mener B

Akkurat nå vil selvsagt de fleste kristne være enige om at litt jesus bare er godt for alle ugudelige og dem med andre guder -- man skal jo tross alt forkynne budskapet til alle folkslag og gjøre alle til Jesu dissipler, det er en del av troen.

OG motsatt, så er gjerne de ikke-kristne ENIG med humanetisk forbund om at kristimesse ikke er noe å forkynne på offentlig TV i julen, og at det er noe godchannel, et cetera, kan ta seg av.

Hvis du leser hat i denne posten, så må du lese om og om igjen helt til du forstår at dette er helt nøytralt, skrevet i nøytral tone.

Jeg vil at sønnen min skal kunne se på ateist-TV på statskanalen -- lære om hvordan verden henger sammen, og lære seg om rasjonell tenkning og vitenskap, og hvorfor enkelte IKKE tror på guder.

I alle fall når de kristne får jesusen sin inn i STATSKANALEN.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

No har eg ikkje lest heile tråden, men eg såg mykje på dette som liten, eg vart ikkje påverka. Tvert imot, eg er ganske så ikkje-truande no. Som barn synast eg seria var på linje med Harry Potter og andre liknande ting, der dei gjorde ting som ikkje går and. Som tidsreise. Eg såg på det heile som ei teikneserie, eit oppdikta univers.

Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på dette da jeg har en lillesøster som så på det i fjor. Kan ikke si at det virket så ille, men så husker jeg ikke så mye heller. Det er vel ikke noe verre enn det vi lærte de første årene på barneskolen?

Mesteparten er ikke stort verre enn kristendomstimene på barneskolen, men det tar ganske så bra av mot slutten.

Lenke til kommentar

Vi er strengt tatt ikke noe kristent land lenger, og jeg liker ikke kristen forkynning fra det offentlige. Jeg liker ikke religiøs forkynning overfor barn i det hele tatt, barn har ikke intellektuelle forsvarsmekanismer mot religion (må ikke forstås som at man ikke kan være intellektuell om en er kristen, men en som utsettes for religion som barn vil med større sansynlighet bli religiøse enn de som ikke utsettes for religion som barn).

Nettopp det at barn ikke vil reagere over det er hele poenget.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...