Gå til innhold

Krise! Grov kristen demagogi fra NRK! Hjelpe oss alle!

Hrodebert

Krise!!! Grov kristen demagogi fra NRK! Hjelpe oss alle!  

110 stemmer

1. 1. Støtter du Human-Etisk Forbund i denne saken?

• Ja
      63
    • Nei
      39
    • Vet ikke/Ingen formening
      8

Anbefalte innlegg

Grov kristen demagogi fra NRK

Danske "Jesus og Josefine" har vært sendt flere ganger på NRK. Nå kommer det sterkt kritikk mot at serien forkynner for barn.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

960x.jpg

Foto: NRK

Hver dag fram til julaften sender NRK Super den danske dramaserien "Jesus og Josefine". Serien handler om Josefine og vennen Oskar som reiser gjennom bibelhistorien ved hjelp av en magisk julekrybbe. I sin egen nettavis, går nå Human-Etisk Forbund sterkt ut mot NRK. Pressesjef Jens Brun-Pedersen mener statskanalen driver "grov kristen demagog" når de sender serien.

Jeg har jo hørt om serien, men var ikke klar over at forkynnelsen var så eksplisitt som dette. Her legges det jo til grunn at det hadde vært et helvete på jord uten kristendommen. Det er en etnosentrisk og religionssjåvinistisk påstand. Dette er en vulgarisme som jeg trodde forsvant på 1800-tallet.

Tenke seg til! Litt kristen demonologi i en kristen høytid. Dette går jo ikke an!

Denne gangen skal jeg nekte å betale lisens.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
For de svaksynte er undertegnede ironisk i denne saken og Human-Etisk Forbund kan gå å legge seg. Lurer på om Jens Brun-Pedersen egentlig vet hva julen handler om? Ribbe og surkål? Puh... var godt å få det ut.

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er jo nettopp det de ikke er skal vi tro human etikerne. Når det er sagt så er dette Norge. Julen en en kristen høytid. Satt i kontekst skulle dette bare mangle. Muslimer har sine arenaer, de har ingenting med julen å gjøre om de da ikke har konvertert til kristen tro. NRK burde gå foran som et godt eksempel å fortsette å sende gudstjeneste på søndag og barne-tv med et mildt kristent budskap.

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke har sett programmet selv, men kun lest artikkelen, vil jeg påstå at det er stor forskjell på en vanlig gudstjeneste og en tv-serie som både sier og viser at verden ville vært fortapt uten kristendommen. Problemet er at dette er en serie rettet mot barn og når man da har autoritetspersoner som påstår at uten jesus ville jorden vært et helvete begynner dette å likne på grov religiøs indoktrinering.

I tillegg burde det herske tvil om julen i dagens form burde aksepteres som kristen høytid da den eneste grunnen til at vi feirer jul i slutten av desember er for at det skulle bli en mildere overgang fra førkristne religioner til kristendommen.

Lenke til kommentar
år det er sagt så er dette Norge. Julen en en kristen høytid. Satt i kontekst skulle dette bare mangle.

Njaaa... sånn egnetlig ikke, som noen over her sa er Julen egentlig en førkristehntradisjon, som ble gjort om til en kristen en. Så om vi skulle sendt et program som handlet om det religiøse rundt julen hadde Oding og Tor vært de store barne-tv heltene.

NRK burde gå foran som et godt eksempel å fortsette å sende gudstjeneste på søndag og barne-tv med et mildt kristent budskap.

Hvorfor må man absolutt drive med religiøs forkynning på en statlig tv-kanal? Og spesielt barn som er lett påvirkelige burde ikke "utsettes" for religiøse programmer av noe slag. Og nei, Norge er ikke et kristent land. Hvordan kan et land i det hele tatt være kristent? Religion burde være noe som er privat, og ikke som blir forkynnet over statlige tv-kanaler.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg, R083r7. Jul er en kristen høytid, så det at julekalenderen er basert på en kristen serie er i all hovedsak ikke noe problem.

Det eneste jeg ville reagert på er hvis programmet hadde vært direkte misjonerende på noen måte. Nå har jeg ikke sett det selv, men jeg regner med at NRK har veid det og funnet det lett nok.

Lenke til kommentar
Det paradoksale er at jeg er (nesten) sikker på at ikke et eneste barn ville reagert på dette. For de er dette koselig barne-tv.

Det tviler jeg ikke på. Mest sannsynlig så er det et koselig barne-program, men når hele programmet handler om at kristendommen er den eneste veien (satt på spissen selvsagt), så er det ikke rart det blir reaksjoner, spesielt nå som norge er et sekularisert land der kristendommen ikke har noe "makt" lengre.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe som taler for ekstremisme i dette programmet (om man da ikke ser på kristendommen som ekstrem i seg selv), så lenge NRK tillater dette velger jeg og tro at de har gjort det med alt annet en ekstremisme i tankene.

NRK har programfestet at de skal dekke de fleste behov ved å være en allmennkringkasting, alt fra dialekter til Jesus skal dekkes. Dette er bra! Jeg betaler lisens og jeg "krever" således litt Jesus i julen, for å ikke glemme Norge og dets tradisjoner totalt. Julen handler om mer en ribbe og gaver.

Norge har blitt et sekulært samfunn, men det betyr ikke at vi skal glemme vår tradisjon og tro. Troen er viktig for mange. Enn om det har blitt populært å uttale at kristendommen er eventyr og de som tror på den er hjernevasket. Dette er trist. Noen ganger lurer jeg på om de som uttaler så faktisk mener det, eller om de sier det for det de ikke tør annet eller vet bedre.

Nuvel.

Humanetikerne må også respektere julen og at mange ser på denne tradisjon som en kristen høytid.

Lenke til kommentar

Nrk har sendt sånne programmer så lenge jeg kan huske. (gudstjeneste)

Hva er det som er så farlig med det, liker du det ikke så la vær å se på det, mange liker å se på det, skal de bli fratatt det pågrunn av at noen ikke liker det.

Den dagen Nrk evt slutter å sende det så kan de like godt legge ned, da er det ikke jeg som vil betale noe mer lisens til de.

Lenke til kommentar

Strålende innlegg;

"Jens Brun-Pedersen angriper stadig kristne verdier i samfunnet, men julen er i alle fall en tid vi kan ta vare på vår kristne kulturarv. Når lærerer sier «Jesus Kristus er sannheten. Bare ved ham kan vi bli frelst», er ikke det noe annet en det alle kristne kirker talker om over hele verden, og Brun-Pedersen høres noe desperat ut når han prøver å stemple dette som «grov kristen demagogi»."

Fra Kristian Kahrs.

e: korreksjon

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Ser helst at overtro skal holdes unna offentlige kanaler, og spesielt barneTV da barn er mye mer mottagelig for propaganda og reklame.

What he said! ^¨

I tillegg så kan jeg legge til følgende. Hvor var de islamske innslagene under ramadan og id? Hvor er de jødiske forkynnelsene under Hanukkah? Så lenge det er kristen indoktrinering og hjernevasking, så skal det liksom være greit? Nei, overtroiske av alle religioner, hold deres propaganda unna TV-skjermene våre er dere snille. Jeg vurderer faktisk å saksøke NRK, lurer på om jeg kan finne en lovhjemmel for det ...

Lenke til kommentar

Støtter Hef hundre prosent. "kristen høytid" argumentet er så svakt at det tipper over av sin egen vekt. Jeg er ikke kristen, jeg feirer jul. Trenger ikke få kjørt jesus og verdens undergang uten frelseren opp i trynet hver gang jeg slår på tv'en. Hadde man kjørt noe av det samme, bare muslimsk til en muslimsk høytid, hadde de kristne vært på banen med engang. Lenge leve hykleriet.

Lenke til kommentar

Er det ikke flott å ha noen å hate?

Er fristet til å si at du fortjener ingen respekt ved dine uttalelser. Uavhengig av hva som uttales. At du har lagt kristendommen for hat betyr ikke at du har rett til å omtale troene på en ufin måte. Gjensidig respekt er en viktig variabel i denne debatten og religiondebatten som sådan. Jeg som troende respekterer Jens Brun-Pedersen, uten å være enig i hans uttalelser.

Du har rett i at våre hedenske forfedre feiret jul og at den senere ble en kristen høytid for å minne Jesu Kristi fødsel.

Når der gjelder dine referanser til andre trossamfunn faller dette på sin egen urimelighet. Det er knapt et land i verden som er så tolerante og åpenhjertige til andre religioner en Norge. Vi har religionsfrihet. Disse for således også statstøtte til å opprettholde sitt arbeid. NRK har således sendt taler fra imamer og jødiske forkynnelser om det interesserer. Men du vil saksøke NRK for å sende gudstjeneste på julaften? Vi lever i Norge, der feirer vi jul for å minne Jesu Kristi fødsel. Dette er ikke hjernevasking, men en erkjennelse av at vi engang var (og fortsatt er) et kristen land med kristendom og dets verdier som grunnlag.

At kristenallergien sprer seg er trist. Som uttalt respekterer jeg at andre ser annerledes på saken en meg selv, men da verdsetter jeg også den samme respekt tilbake.

Lenke til kommentar
Er det ikke flott å ha noen å hate?

Er fristet til å si at du fortjener ingen respekt ved dine uttalelser. Uavhengig av hva som uttales. At du har lagt kristendommen for hat betyr ikke at du har rett til å omtale troene på en ufin måte. Gjensidig respekt er en viktig variabel i denne debatten og religiondebatten som sådan. Jeg som troende respekterer Jens Brun-Pedersen, uten å være enig i hans uttalelser.

Du har rett i at våre hedenske forfedre feiret jul og at den senere ble en kristen høytid for å minne Jesu Kristi fødsel.

Når der gjelder dine referanser til andre trossamfunn faller dette på sin egen urimelighet. Det er knapt et land i verden som er så tolerante og åpenhjertige til andre religioner en Norge. Vi har religionsfrihet. Disse for således også statstøtte til å opprettholde sitt arbeid. NRK har således sendt taler fra imamer og jødiske forkynnelser om det interesserer. Men du vil saksøke NRK for å sende gudstjeneste på julaften? Vi lever i Norge, der feirer vi jul for å minne Jesu Kristi fødsel. Dette er ikke hjernevasking, men en erkjennelse av at vi engang var (og fortsatt er) et kristen land med kristendom og dets verdier som grunnlag.

At kristenallergien sprer seg er trist. Som uttalt respekterer jeg at andre ser annerledes på saken en meg selv, men da verdsetter jeg også den samme respekt tilbake.

Er fullstendig enig med deg. :)

Lenke til kommentar

All forkynnelse overfor barn er en gedigen uting, på kanten til å være overgrep, helt uavhengig av hvilken religion det er tale om.

Vi har et lovverk som beskytter barn mot reklame (reklame som henvender seg direkte til barn er forbudt). Tilsvarende lovverk burde man hatt med tanke på forkynnelse. At en statsdrevet TV-kanal driver forkynnelse overfor barn er rett og slett en skam.

Hva man driver med kammerset, får man bestemme selv (selv om jeg mener man gjør en dårlig jobb som forelder dersom man forkynner overfor sine egne barn), men i det offentlige rom må barn være beskyttet overfor slikt.

Lenke til kommentar

Det er en skam at vi har en allmennkringkaster som etterstreber å ivareta behovet for religion i Norge? Hadde det vært en like stor skam om det var snakk om andre religioner eller er det kun det kristne trossamfunnet som skal lide i kjølvannet av de ateistiske sin tilsynelatende allvitenhet?

Som uttalt tidligere finnes det trolig ikke et eneste barn som ser på dett som annet en barne-tv. De ser ikke på dette som noen forkynnelse.

Er fullstendig enig med deg. :)

Takker for det : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...