tusseladdden Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Har nå et Line 6 toneport gx kort og vurderer å kjøpe et nytt og bedre. Brukes til innspilling av gitar , men har også prøvd å koble et elektrisk trommesett i et miskebord så inn i toneporten uten svært god lyd. Har også prøvd microfon -> miksebord -> toneport med dårlig resultat. Dette lurer jeg på: - Hva trengs for å få til en skikkelig innspilling av trommer og vokal - Vil et nytt lydkort gi bedre kvalitet lydmessig? ( 2500-3000kr kansje mer) Eller bare flere innganger og muligheter ? - Har dere noen inspillingsprogram å anbefale ? Bruker nå "Live ableton 7.0.3 air" - Har dere noen "amp programmer" å anbefale ? Har Gearbox som fulgte med toneporten Svært takknemlig for svar Lenke til kommentar
boneraw1 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hei! For å spille inn trommer, bør du ha minst 2 mikrofoner, helst 4 eller flere. Men det er ikke nødvendigvis "jo flere jo bedre" som gjelder. Kunnskap og mikrofonteknikk har også mye å si. Mikrofontype og karakter er som regel like så viktig eller viktigere enn selve lydkortet/mikseren. Innspillingsprogram er egentlig mest opptil deg selv, hva du trives med. Lydbilde lager du jo selv uansett:) Har du noen mikrofoner fra før av? BR Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg vil si det viktigste ved en trommeinnspilling er å ha et godt velstemt trommesett, som høres knall ut. Som boneraw1 sier så er mikrofontype og plassering kanskje viktigere enn selve lydkortet. Men preampene i lydkortet/mikseren vil fortsatt farge lyden avhengig av kvaliteten. Jeg pleier å bruke en mic på skarp, en på stortromme, en per tam og to overheads, men man kan godt klare seg med mindre enn dette også, litt avhengig av sjanger osv. Lenke til kommentar
boneraw1 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Veldig riktig, jeg tenkte det sa seg selv at trommesettet bør være stemt opp riktig, sjangermessig og i trommene seg i mellom. Jeg pleier i mitt tilfelle å bruke 1/2 på BD, 2 på SN, 1 på HAT, 1 pr TAM, 2 Overheads, 1 headmic(funker bra), 2/3 rommikker(stereopar) pluss kanskje 1 på riden. Endret 20. desember 2009 av boneraw1 Lenke til kommentar
tusseladdden Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Har for tiden ingen mikrofoner, men har vurdert å kjøpe 1 til vokalopptak. Er det help andre mikrofoner som brukes til trommeopptak? Har bare et elektrisk trommesett da så jeg trenger vel ikke mikrofoner til opptak med det. Det har en tendens til å høres "digitalt" ut når akkurat samme lyden kommer hver gang om dere skjønner. Men for mer seriøse opptak så anbefales vel akustisk trommesett ? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Ja det blir nok en mer naturlig lyd og ikke minst er det vel kanskje det proffesionelle trommiser foretrekker, men det er utrolig hvor god lyd du får fra et godt digitalt sett ... Du kan lett bruke en mikrofon for både vokal og trommer. En av lærerne mine fant ut at en "vokal" mik fra AKG, husker ikke navnet, fungerte ypperlig til basstromma... Endret 21. desember 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå