ZiB Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Dette er andre gangen jeg har skifta cpu kjøler, og det samma skjer hver gang. Cpu blir for varm, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. I kabinettet er det ca 29 C, men cpu idler på 65 C i windows uten noen progz som kjører. Når jeg spiller går den fort over 70 C, og det er jo ikke bra. Det har skjedd en gang at PC'n slo seg av (på LAN), for den gikk over sin treshold grense, 80 C !!! Har noen tips om hva som kan være galt? Noen ideer eller anbefalinger til hva jeg skal gjøre? Skifte cpu kjøler til no enda kraftigere? Hjelp!! MvH ZiB Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Sjekk om ribba er varm. Hvis den ikke er det, er nok kjøleren ikke ordentlig på. Oppdater til nyeste BIOS, da kan det kanskje bli en annen temp pga at de har fikset noe med feilmåling. Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hvilke kjølere er det du har hatt og hvilken er det du har nu? Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Hmm... er ikke helt sikker på hvordan kjøler det er, for det er ikke jeg som har satt de inn. De jeg kjøpte PC'n hos satt i en som var kraftigere, men jeg er ikke sikker på spesifikasjonene... Men det er en Glacial Tech jeg har nå... Husker ikke hva den gamle var. Men det med å oppdatere bios, må jeg da legge inn alt på nytt? Eller er det som å installere et spill lissom? (lol @ me, kan ikke detta) MvH ZiB Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hmm... er ikke helt sikker på hvordan kjøler det er, for det er ikke jeg som har satt de inn. De jeg kjøpte PC'n hos satt i en som var kraftigere, men jeg er ikke sikker på spesifikasjonene... Men det er en Glacial Tech jeg har nå... Husker ikke hva den gamle var. Men det med å oppdatere bios, må jeg da legge inn alt på nytt? Eller er det som å installere et spill lissom? (lol @ me, kan ikke detta) MvH ZiB Hvis du ikke vet hvordan du oppdaterer/flasher bios, ville jeg ikke gjort det. Få noen som kan det til å gjøre det. Hvilket hovedkort er det du har? Vet du om det har sånn såkalt CPU Overheat Protection (COP)? Hvis det ikke har det kan det tyde på at den temperaturen du leste av i BIOS er riktig. Dette fordi det kan virke som AMD CPU'er "slår seg selv av" når de blir for varme. Da kan du helle mer mot at det er enten en dårlig CPU kjøler, eller som AMDguru1 sa, feilmontering av kjøleribben. BTW: Hvor har du kjøpt PC'n? Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Jess, har aldri flashet bios før... Har Asus A7N8X, og ja, det er C.O.P på det. (sjekk signatur, alt står der :wink: ) Så det kan bare rett og slett være at cpu kjøleren er for treig/dårlig? Rart da.... MvH ZiB Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jess, har aldri flashet bios før... Har Asus A7N8X, og ja, det er C.O.P på det. (sjekk signatur, alt står der :wink: ) Så det kan bare rett og slett være at cpu kjøleren er for treig/dårlig? Rart da.... MvH ZiB Oi, overså den.. Da kan det være feil med BIOS også. Jeg ville gått og snakket med de du kjøpte den hos. Hvem var det sa du? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hvilket program leser du av temperaturene med? Lenke til kommentar
DoffeLoffe Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det er lett å flashe bios'en... last ned den nyeste fra sidene til produsenten og pakk dem ut på en diskett. Så starter du maskinen med en oppstartdisket, skifter oppstartsdisketten med de med biosfilen(e) og starter dem. Så starter oppdateringen og datamaskinen restarter. Null problem. Det påvirker ikke noen av programmene eller spillene du har på harddisken. Ja det virker som du enten ikke har god nok kjøleribbe, har satt den feil på eller ikke har lagt på goop skikkelig Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Det er akkurat dette som er rart!!! I Asus PROBE v2.19.01 viser temp rundt 56 C, men BIOS viser 66 !! Jeg skal vel tro på bios? Btw, kjøpte pc'n på komplett MvH ZiB Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det er lett å flashe bios'en... last ned den nyeste fra sidene til produsenten og pakk dem ut på en diskett. Så starter du maskinen med en oppstartdisket, skifter oppstartsdisketten med de med biosfilen(e) og starter dem. Så starter oppdateringen og datamaskinen restarter. Null problem. Det påvirker ikke noen av programmene eller spillene du har på harddisken. Ja det virker som du enten ikke har god nok kjøleribbe, har satt den feil på eller ikke har lagt på goop skikkelig Det kan virke lett for en som har gjort det før ja, men det kan jo få fatale konsekvenser hvis man gjør noe galt. Til ZiB: Hvis du skal flashe bios, så tror jeg det ligger en eller annen smart funksjon inne på hovedkortet ditt som gjør at du faktisk kan flashe bios fra Windows. Se i brukermanualen din. Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det er akkurat dette som er rart!!! I Asus PROBE v2.19.01 viser temp rundt 56 C, men BIOS viser 66 !! Jeg skal vel tro på bios? Btw, kjøpte pc'n på komplett MvH ZiB Ikke nødvendigvis. Men det som du sier her kan enda en gang tyde på at det er noe galt med BIOS'en din. Dette er helt tydelig noe Komplett bør ordne opp i, så jeg vil råde deg til å ta deg en tur ned til Komplett. Hvis det er de som har bygd den riktignok? Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Men skal inn med pc'n til dem i morra da, så får vi se hva dem gjør. Faen må få fixa det ass. Skal ikke være så varmt! Funker jo som peisen i stua jo! Men, men..... Som sagt, skal vel tro på gradene i bios i forhold til de i Probe fra asus? MvH ZiB Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg tror ikke det, ikke det at jeg har så veldig grunnlag for å vite det. Men jeg syns jeg har hørt at programmer som Probe skal funke bedre. God ide det med peisen, tror jeg skal tenke på når jeg skal kassere min gamle Palomino... Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Hehe... Godt og varmt her ja! Får se hva de gjør i morra da vettu, så skal jeg poste hva som ble endret, og om det ble noen forbedring. Takk for hjelpen iallefall da! :wink: MvH ZiB Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Men skal inn med pc'n til dem i morra da, så får vi se hva dem gjør. kjøss må få fixa det ass. Skal ikke være så varmt! Funker jo som peisen i stua jo! Men, men..... Som sagt, skal vel tro på gradene i bios i forhold til de i Probe fra asus? MvH ZiB Hm tja. Når du leser av tempen i probe så er du jo idle mener jeg du skrev, noe du ikke er i bios. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Ja, det er helt vanlig at temperaturen synker endel når du "idler" i Windows. Jeg tror nok CPU kjøleren din er for svak. GlacialTech sine CPU kjølere er ikke akkurat så veldig kraftige. De har som regel fokus på lavt støynivå og middelmådig kjøling. Hvis du i tillegg har glemt å ha på kjølepasta, er det ikke rart å temperaturen er såpass høy Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Men hvorfor er gradene så forskjellige ifra bios til probe? Hva kan det være? Er det probe eller bios som viser feil? MvH ZiB Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Som jeg skrev i forrige post. Det er vanlig at temperaturen synker når du kommer inn i Windows. Når CPU er i "idle state". d.v.s at du ikke belaster den så mye blir temperaturen lavere p.g.a strømsparingsfunksjoner. Jeg vil anbefale at du legger inn Motherboard Monitor. Det er mye bedre enn Asus PC Probe og viser som regel mer korrekte resultater. Da jeg hadde A7N8X Deluxe viste PC Probe forskjellig temperaturer for nesten hver versjon (upålitelig program) Lenke til kommentar
ZiB Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Greit.... Så da er det vanlig at cpu stiger med 10 grader i bios da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå