Gå til innhold

Akambok 2010? Oppretting av eventuell ny redaksjon osv.


Anbefalte innlegg

Det har oppstått litt diskusjon om neste års Akambok i bestillingstråden. Tror det er mer ryddig og ta den i en egen tråd, derfor oppretter jeg en :)

 

Jeg vil gjerne være en del av redaksjonen^^

Dette er ikke spesielt rettet mot deg Remi, men husk at den minst viktige egenskapen et redksjonsmedlem har, er å være en 1337 fotograf. Før man melder seg til redaksjonstjeneste bør man spørre seg selv om man innehar noen av de følgende egenskapene:

 

1) ork til å mase og følge opp når ting ikke skjer, eller folk ikke leverer

2) ork til å gjøre ensformige, dødskjedelige gjørejobber, som å dytte inn 100 bilder i samme mal

3) ork til å bruke lange kvelder i evigvarende redaksjonsmøter, hvor man snakker om de samme tingene igjen og igjen

 

Om man har minst en av disse egenskapene, så man i tillegg ha tid. Mye tid. Det har mer enn noe annet vært tid dette årets redaksjons har manglet. I tilegg bør man ha et visst blikk for fotografi. Man bør ha litt fartstid på forumet, så man kjenner terrenget litt, og det skader ikke om man er litt skrivefør.

 

Jeg syns man bør ta sikte på å etablere en redaksjon for 2010-bokeh så fort som mulig. Hvordan en slik redaksjon bør nedsettes vet jeg ikke helt. Jeg melder meg ikke til tjeneste, men bidrar mer enn gjerne med erfaringer, og kan godt skrive noe, om det måtte være ønskelig

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som jeg sa i den andre tråden, så foreslår jeg at jobben med denne boka avsluttes sent 2010/tidlig 2011, og at den blir hetende noe med årstallene 2009-2010, da jeg synes navnet på årets bok er veldig misvisende (er jo ikke et eneste bilde fra 2009 i den). Arbeidet kan da også starte rett etter nyttår med bildene for 2009.

 

Utenom dette, så melder jeg meg til tjeneste på en eller annen måte. Jeg var med som "hjelper" på en av kategoriene i den andre boka.

 

Jeg har ikke testet Google Wave, men slik jeg har forstått at det fungerer, så er det verktøyet kanskje perfekt for slikt arbeid som dette?

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med å vente så lenge med en ny bok?
Jeg antar at de som har jobbet med den forrige overhodet ikke har lyst til å starte med en ny med en gang, dersom de i det hele tatt vil være med å jobbe på denne. Og boka som kom nå nettopp har jo tatt ett år å få klar. Så hvorfor ikke gi neste bok et helt år, også har man heller ikke forventninger om at "the real 2009"-utgaven skal komme med det første.
Lenke til kommentar

Om de som jobber med boken har nok tid, så er det null problem å få boken ut kjapt. Husk at vi ikke klarte å få opp opplastingssiden før i juli - nå er den (presumptivt) klar til bruk i januar.

 

Det gir neste redaksjon er svært mye bedre utgangspunkt enn hva vi hadde. Om man så ønsker, kan man sikkert gjenbruke malene Tom også.

 

Og så kan neste redaksjon kalle boken de vil... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Om vi får en god redaksjon opp å gå i løpet av januar-februar, burde det målet være innen rekkevidde.

 

Vi gjorde noen strategiske tabber med den første boka, i tillegg til at vi ble ramma av litt uforutsette ting.

 

Mitt forslag er at vi lar den avtroppende redaksjonen summe seg litt, for så å evaluere litt i kulissene, summere opp for dermed å trekke lærdom som kan komme til nytte seinere.

 

---

Personlig er jeg litt skepisk dobbeltbok, altså årbok for inneværende og kommende år i et bind. For det første er jeg redd det er litt vel ambisisøst (å holde styr på den bildemengde vi hadde var definitivt ingen spøk, det å sette dem sammen på en meningsfylt måte krever bde blikk for detaljer og evne til å se store linjer. Dobler vi bildemengden, er vi nesten garantert det totale kaos er jeg redd).

 

Så hvis dette med retrospekiv tittel er det store problemet, så tror jeg det er bedre å lete etter andre løsninger på den problematikken.

 

EDIT: At du Tom føler deg tom, det har jeg full forståelse for. Det ble alt for mye på deg i innspurten. Men kjenner jeg deg rett, så begynner det å rykke litt i musefingeren om ikke så lenge.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

En av hovedtankene med å dele opp boka, var jo at boka skulle deles i to - en del for 2009 og en del for 2010. Da blir det jo ikke dobbelt så mye bilder å holde styr på før 2010-delen skal ordnes opp i. Da bør jo 2009-delen være klar allerede.

 

Men er JP med på en fotobok for 2009 da? Hvis ikke kan det bli ganske dyrt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Skjønte det Ratle.

At Tom er tom (pardon my pun) sier ganske mye. Det var han som ble sittende med dette, det viste seg altså å bli en formidabel jobb. Har ikke lyst til at det samme skal gjenta seg. At folk skal gå helt tomme.

 

Ellers; hvis JP ikke er med en gang til, da finnes det andre måter å holde prisen nede. Jeg har et mulig alternativ på lur. Samtidig så har JP gjort en kjempejobb, så om de ønsker å fortsette samarbeidet, er ingen ting bedre enn det.

Lenke til kommentar

Du skriver mye lurt fototim.

 

Med fare for å gjenta det som allerede er skrevet, så jeg tror det er viktig å dra nytte og lærdom av årets prosess. Det er helt klart å foretrekke at vi unngår at noen går på en smell og mister motivasjonen pga. for høy arbeidsbelastning med noe som "bare" er en hobby.

 

Prosjekter som dette skal være morsomme og til glede for dem som deltar, ikke et mareritt fra begynnelse til slutt. Det vil selvsagt være noen krafttak som må taes, men jeg tror det er lurt å begynne tidlig og jobbe jevnt og trutt utover året. Gjør vi det, ser jeg ikke bort ifra at boka er klar før neste jul :).

 

FWIW deltar jeg gjerne i neste års redaksjon, men jeg vet ikke hvordan den bør settes sammen. Bør vi ha et "valg" med en poll, eller bør de som har lyst bare melde seg her i tråden, så tar vi det derfra?

 

Francis :).

Lenke til kommentar
Ellers; hvis JP ikke er med en gang til, da finnes det andre måter å holde prisen nede. Jeg har et mulig alternativ på lur. Samtidig så har JP gjort en kjempejobb, så om de ønsker å fortsette samarbeidet, er ingen ting bedre enn det.

Hei Tim,

der kan ikke være noe tvil, hvis vi får lov til å være med neste gang også, sø gjør vi det selvfølgelig. Det er sjelden att vi har muligheten til å sponsor noe som er så gøy som dette. Mitt eneste forslag - men dette må redaksjonen bestemmer - er att vi bruker boka på ekte fotopapir neste gang. Den vanlige, trykkte boken er helt fint, men fargene og følelse er nok ett helt annen opplevelser i en "ekte" fotobok.

 

Nok noe helt annet: Hva med enn "best of" fra boka, dvs dere velger de beste 13 bilder og vi lager enn Akam/Unicef/JP A3 Kalender på fotopapir? Intektene går selvfølgelig til Unicef. Men kanskje litt for sent med kalender og noe for neste år?

 

Bare sånn morgen tanke :-)

 

Stephan på vei til Trondheim

Lenke til kommentar
Hei Tim,

der kan ikke være noe tvil, hvis vi får lov til å være med neste gang også, sø gjør vi det selvfølgelig. Det er sjelden att vi har muligheten til å sponsor noe som er så gøy som dette. Mitt eneste forslag - men dette må redaksjonen bestemmer - er att vi bruker boka på ekte fotopapir neste gang. Den vanlige, trykkte boken er helt fint, men fargene og følelse er nok ett helt annen opplevelser i en "ekte" fotobok.

 

Nok noe helt annet: Hva med enn "best of" fra boka, dvs dere velger de beste 13 bilder og vi lager enn Akam/Unicef/JP A3 Kalender på fotopapir?

Hyggelig at dere er med videre Stoney.

 

Når det gjelder kalenderideen, så syns jeg personlig den er god. I tillegg til at det ville være artig i seg selv, så ville det kanskje og kunne fungere som en form for markedsføring av boka.

Hva mener dere andre?

 

FWIW deltar jeg gjerne i neste års redaksjon, men jeg vet ikke hvordan den bør settes sammen. Bør vi ha et "valg" med en poll, eller bør de som har lyst bare melde seg her i tråden, så tar vi det derfra?

 

Francis :).

Jeg foreslår som sagt en liten tenkepause fra avtroppende redaksjon før vi bestemmer oss for veien videre. Samtidig så er det ikke den som bestemmer over en eventuell neste bok.

 

Så innspill i forhold til poll, eller påmelding og utplukking kan være nyttig.

 

Det er og fint om folk melder sin interesse for neste års arbeid. (Jeg blir gjerne med videre, men er foreløpig usikker på hva slags rolle jeg i så fall ønsker.)

 

Dette er altså mine personlige synspunkter. Men det er ikke jeg som bestemmer. Det er det forumet som gjør. Dette er eventuelt forumet sin bok.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg foreslår som sagt en liten tenkepause fra avtroppende redaksjon før vi bestemmer oss for veien videre. Samtidig så er det ikke den som bestemmer over en eventuell neste bok.

En tenkepause er en god idé - å bestemme seg samtidig som man er utslitt etter forrige blir vanskeligere - bedre å ta avgjørelsen når man har fått seg et pusterom over nyttår. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er i det minste veldig glad for at JP er innstilt på å fortsette samarbeidet til neste år. Jeg syns deres bidrag har vært uvurderlig.

 

Årsaken til at 2009-boken ikke ble trykket på fotopapir, var rett og slett at det i for stor grad begrenset sidetallet. Er det noen endring på det området?

 

Når det gjelder den til dels svært ujevne arbeidsbelastningen i redaksjonen, så må jeg spørre deg Tom - er det noen oppgaver som i større grad kunne vært paralellisert?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Når det gjelder den til dels svært ujevne arbeidsbelastningen i redaksjonen, så må jeg spørre deg Tom - er det noen oppgaver som i større grad kunne vært paralellisert?

Ja det er det. Ettersom bokens forskjellige avsnitt er separate FotoSlate prosjekter, kan disse fordeles mellom forskjellige personer. Output fra FotoSlate er JPEG filer som legges inn i Cewe fotobokprogrammet som bakgrunner. Og denne jobben kan godt gjøres av en som ikke genererer sider.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Først en stor takk til de som dro hele lasset over målstreken.

At boken kommer på denne tiden av året, synes jeg er helt greit.

Et av de hyggelige problemene er vel at mengden bilder på AKAM siden ser ut til å øke. Det å plukke ut 8-10 bilder blandt et flere hundre, er ikke lett.

Det beste er vel om redaksjonen tar en gjennomgang av prossesse slik at byrdene blir fordelt på humant vis.

Lenke til kommentar

Eg var sjølv med så medhjelpar til utveljing av bilete, det er mykje jobb berre å gå gjennom alle bileta og velje ut eit utval som igjen skal gjennom ein (eller fleire) runde/ar for endeleg å bli dei utvalde bileta. I tillegg kjem alt det redaskjonelle i etterkant, med sortering, plassering, skriving osv.....

 

Rundt utveljinga av bileta kan det kanskje gjerast enklare ved at kvar enkelt brukar plukkar ut eit utval av sine beste bilete i kvar enkelt kategori (utfordring/konkurranse/treff/dugnad/fototråd/BK/etc.) og så blir dette brukt som utgangspunkt for å velje bilete. Da er grovsorteringa gjort av kvar enkelt, slik at det blir mykje mindre jobb med å plukke ut bilete.

 

Trur eg............

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...