Gå til innhold

Bilteorien - nye regler?

nikitazzz

Anbefalte innlegg

jeg syntes det er et kjempe godt forslag å innføre gratis teoriprøve. det vil føre til at folk faktisk leser før de tar den fordi de vil sleppe å betale 600 kr, som den nye prisen for stryk skal bli.

hei, der tar du feil..jeg bestod teorien på 1 forsøk med 3 feil og gjorde hele unna på 20 minutter....

mens andre folk som faktisk sliter på skolen klarer ikke å bestå på første forsøk..

denne nye formen vil ramme de svake bak skolebenken og de som ikke har så godt forståelse for norsk.

jeg ser på den nye formen som et slags inntekt bringende reform for statens vegvesen, thats it !!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Straffe folk med lærevansker på den måten. :no:

Det kan finnes langt flere grunner til at man stryker, enn at man er lat.

Måten spørsmålene er formulert på er bare en av grunnene.

Man kan være en kjempegod bilfører, og fortsatt bomme på spørsmålene.

La heller de som består betale.

De som strøk har ikke hatt noe utbytte av det. Det er usselt å kreve betaling av dem.

Helst ville jeg gjort det gratis for alle. Ingen grunn til at det skal koste noe.

Lenke til kommentar

Det er forberedelsene som avgjør om man står eller ikke; ikke om man er svak eller sterk på skolen ellers.

Skulle man ikke tatt hensyn til de svake så hadde man hatt 2-3 tillatte feil istedet for dagens 7. 7 feil og utspekulerte oppgaver er bedre for de som sliter enn 2-3 feil og enklere oppgaver.

Forøvrig så fins vel muligheten for å ta teoriprøven muntlig om man virkelig sliter med norskkunnskapene?

Lenke til kommentar

Kan man det man skal kunne så kan man misforstå alt i hele 7 spørsmål og det går bra. Med andre ord; ikke noe problem om man er litt forberedt.

Har man lærevansker har man også forhåpentligvis fått hjelp av skolesystemet til å lære måter man lettere kan lære på også, før man er så gammel at teoriprøver for diverse førerkort er et problem.

Lenke til kommentar

Det er klart det er et problem for de med lærevansker. Formuleringene er ikke akkurat veldig ungdommelige. Så jeg forstår at det er mange som stryker på det altså. Selvfølgelig er mange late også, og gidder ikke åpne boka. Men føler ikke at alle disse skal straffes og måtte betale mer.

Lenke til kommentar
Slå gjerne i bordet med at du er eldre. Men vit at det ikke automatisk betyr at du vet hva du snakker om. Du fikk kanskje en enklere prøve, eventuellt en prøve som sikkert var formulert mer konkret.

Nei, jeg fikk omtrent akkurat den prøven dere har nå.

Det var en mellomperiode med "seriøs" prøve for en tid siden, men den er ikke nå.

Veslevoksen/viktigper/annen betegnelse.. Njaja - jeg skal holde meg for god til å diskutrere det med "snørrhvalper" ;)

Men, jeg husker særlig godt ett av spørsmålene som jeg fikk (og jeg bommet på).

Det var bilde av et rundt blått skilt med rødt kryss inni. De fleste av dere vet hva jeg tenker på, men jeg må vente med korrekt betegnelse til etter svaralternativene.

Spørsmål: "Hva betyr skiltet?"

Alt 1 - Parkering forbudt

Alt 2 - Stans forbudt

Alt 3 - Stopp forbudt.

Vel, hva i hæ*vete er forskjell på "stopp" og "stans"?

Siden jeg resonnerte meg frem til at "riktig ordlyd" på beste vestkant i Oslo ville være "stans", så svarte jeg alternativ 2. Det var feil, det skulle være "Stopp forbudt".

Hvorfor? Jo, fordi du har ikke lov å *stoppe*, men en *traffikal stans* er tillatt. Altså er det forskjeller i trafikkreglene på "stopp" og "stans". Derfor mener jeg man må *lære* seg trafikkreglene, ikke bare pugge svarene "fordi det bare er sånn".

Skiltnr. 370 Stans forbudt:

"Skiltet angir forbud mot å stanse kjøretøy på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Skiltet gjelder i kjøreretningen fra der det er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, eller fram til nytt skilt 370 -Stans forbudt-, 372 - Parkering forbudt-, 376 - Parkeringssone-, 552 - Parkering- eller til parkometerplass."

På veg med envegskjøring kan skiltet være satt opp på venstre side alene. "Skiltingen innebærer m.a.o. at all frivillig stans er forbudt, selv kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing er ikke tillatt.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/...lt/Forbudsskilt

Det skal sannelig ikke være lett hvis det er feil i prøven...

Endret av firkantspiker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...