MrAvionics Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hei. Har en TPGS-408 50ccm Når jeg setter den i gir så rykker det veldig i den. Hvis jeg har høyt turtall når jeg setter den i gir så rykker det og smeller. Noen som vet hva som kan være grunnen? Clutch? Endret 18. desember 2009 av ArneAustenaa Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 bump. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Dårlig clutch waier? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 nei. og den har vert saan siden var ny. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 En årsak kan være at den mopeden har en clutch som ligger badet i giroljen. Dette medfører at man får en anelse convertereffekt mellom clutshplatene og et lite drag ut av den selv når clutchen er koblet ut. Dette medfører at halvparten av tannhjulene i grikassa aldri stopper og du setter den i gir mot tannkjul som går rundt men med liten ktaft. Dette igjen lager smellet når du girer og det er synkroniseringene som da smeller. Slik var det i allefall på min gamle Puch M50 Cross fra 1976. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Høres ut som dårlig clutch/slakk clutch-vaier... Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 En årsak kan være at den mopeden har en clutch som ligger badet i giroljen.Dette medfører at man får en anelse convertereffekt mellom clutshplatene og et lite drag ut av den selv når clutchen er koblet ut. Dette medfører at halvparten av tannhjulene i grikassa aldri stopper og du setter den i gir mot tannkjul som går rundt men med liten ktaft. Dette igjen lager smellet når du girer og det er synkroniseringene som da smeller. Slik var det i allefall på min gamle Puch M50 Cross fra 1976. ok. det hortes logisk ut. finnes det noen losning paa det? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Dersom det er slik dte henger sammen finnes det desværre ingen løsning på "problemet". Men sjekk gjerne ut om chlutshen på din moped ligger badet i olje eller ligger tørt. Sistnevnte er mest vanlig såvidt jeg har fått med meg. Forresten dette minner meg om girkassa til en Jeep Cherokee Sport 2,5TD. Helt jævlig og kjøre i bytrafikk med. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det kan høres ut som clutchen sleper litt. Det kan skje hvis wiren er for slakk (strekt seg). Sett sykkelen i første gir med motoren i gang og hold clutchen inne mens du stopper motoren. Hvis du merker at sykkelen "gir etter" litt akkurat i det motoren stoppes er det nesten garanter clutchen som sleper. Det ordnes enkelt ved å stramme wiren litt. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det kan høres ut som clutchen sleper litt. Det kan skje hvis wiren er for slakk (strekt seg). Sett sykkelen i første gir med motoren i gang og hold clutchen inne mens du stopper motoren. Hvis du merker at sykkelen "gir etter" litt akkurat i det motoren stoppes er det nesten garanter clutchen som sleper. Det ordnes enkelt ved å stramme wiren litt. Først og fremst kan det vere lurt å bytte girolje! i alle fall om det er en stund siden sist. Girkassa mi ble mye bedre etter oljeskift Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Nå har jeg jekket opp baken på mopeden og startet den. Holdt inne clutchen og satt den i gir. Da går julet litt rundt SELV om clutchen er inne. Men det gikk ikke veldig mye rundt. Var lett å holde den igjen. Kan det være tilfellet perpyro snakket om eller tyder det på feil innstilling? Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 hjulet går rundt med clutchen inne i gir på de fleste mopeder tror jeg, veldig seint. kjøp ny moped. den chopper greia der er ikke noe å ha på. kommer bare flerne og flerne problemer. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Først og fremst kan det vere lurt å bytte girolje! i alle fall om det er en stund siden sist. Girkassa mi ble mye bedre etter oljeskift Fikk nå en følelse av at det ikke er girølje på motoren Der jeg tror det skal inn er det tomt tror jeg Dette er bilde av en lik motor bare at dette er en halv automat 110ccm Tegnet inn noen forkklaringer: Kan det stemme? Motoren er en 139FMB. Tror det er en honda kloning. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det er veeeeldig mange mopeder og mc'er dette skjer på. Har prøvd veldig mange sykler der det rykker når du setter den i gir. Kanskje ikke så veldig stort, men nok til at du merker det. Men selvom jeg ikke har noen erfaring med dette i det hele tatt, så vil jeg tippe at det ikke er så veldig farlig når jeg har prøvd mange sykler der det rykker! Men er du i tvil, dra til ett verksted og spør Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 dra til ett verksted? Tuller du? De vil jo ikke ha noe med de kinagreiene å gjøre sier de:) Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 det er jo noe dritt. det er det jeg har sagt hele tiden. kjøp ny moped. å kjøpe kina moped er å kjøpe seg problemer og irritasjon. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Mulig ikke verksted vil ha noe med de kina greiene og gjøre, men de jobber på ett verksted, og da kan de helt sikkert svare på om det er noe feil når den rykker mens du setter den i første gir. Endret 10. januar 2010 av mwftw Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 det er jo noe dritt. det er det jeg har sagt hele tiden. kjøp ny moped. å kjøpe kina moped er å kjøpe seg problemer og irritasjon. Ja men vet du om en moped som er som en chopper som ikke er kinaverk? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg synes det var mye dissing av kinavarer her. Joda kineserne kan være uheldig når ting skal klones men de kan også gjøre det svært bra. Når man da vet at veldig mye av det vi omgir oss med i dag er laget i kina så ser jeg ikke at ting er laget i kina automatisk betyr dårlig kvalitet. Nei finn ut om det skal være olje nedi hullet du peker på tidligere og kjør kina moped til du går lei. Vi snakkker om en moped og ikke er noe høypreformance kjøretøy. Hvor vanskelig kan det være å få noe som ikke skal gå fortere en 45km/t til å holde? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Hehe, jeg liker kina vare =) Har også en scooter fra kina og den har det vært mye feil med men når det blir rettet opp så er det gode ting syntes jeg. Også den motoren som er på chopperen, VELDIG god motor syntes jeg. Bortsett fra rykking i gir og fusking i regn... Men uansett: I det hullet skulle det ikke noen ting mente de på mopedportalen.com. Og i den vanlige MC olja så var det også girolje? Så da var det bare å fylle i det holdet som motorolja skulle og ikke noen annen olje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå