Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopoed rykker når den settes i gir! Hvorfor?


MrAvionics

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En årsak kan være at den mopeden har en clutch som ligger badet i giroljen.

Dette medfører at man får en anelse convertereffekt mellom clutshplatene og et lite drag ut av den selv når clutchen er koblet ut.

Dette medfører at halvparten av tannhjulene i grikassa aldri stopper og du setter den i gir mot tannkjul som går rundt men med liten ktaft.

Dette igjen lager smellet når du girer og det er synkroniseringene som da smeller.

 

Slik var det i allefall på min gamle Puch M50 Cross fra 1976.

Lenke til kommentar
En årsak kan være at den mopeden har en clutch som ligger badet i giroljen.

Dette medfører at man får en anelse convertereffekt mellom clutshplatene og et lite drag ut av den selv når clutchen er koblet ut.

Dette medfører at halvparten av tannhjulene i grikassa aldri stopper og du setter den i gir mot tannkjul som går rundt men med liten ktaft.

Dette igjen lager smellet når du girer og det er synkroniseringene som da smeller.

 

Slik var det i allefall på min gamle Puch M50 Cross fra 1976.

ok. det hortes logisk ut. finnes det noen losning paa det?

Lenke til kommentar

Dersom det er slik dte henger sammen finnes det desværre ingen løsning på "problemet".

Men sjekk gjerne ut om chlutshen på din moped ligger badet i olje eller ligger tørt.

Sistnevnte er mest vanlig såvidt jeg har fått med meg.

 

Forresten dette minner meg om girkassa til en Jeep Cherokee Sport 2,5TD.

Helt jævlig og kjøre i bytrafikk med.

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som clutchen sleper litt. Det kan skje hvis wiren er for slakk (strekt seg). Sett sykkelen i første gir med motoren i gang og hold clutchen inne mens du stopper motoren. Hvis du merker at sykkelen "gir etter" litt akkurat i det motoren stoppes er det nesten garanter clutchen som sleper. Det ordnes enkelt ved å stramme wiren litt.

Lenke til kommentar
Det kan høres ut som clutchen sleper litt. Det kan skje hvis wiren er for slakk (strekt seg). Sett sykkelen i første gir med motoren i gang og hold clutchen inne mens du stopper motoren. Hvis du merker at sykkelen "gir etter" litt akkurat i det motoren stoppes er det nesten garanter clutchen som sleper. Det ordnes enkelt ved å stramme wiren litt.

 

 

Først og fremst kan det vere lurt å bytte girolje! :) i alle fall om det er en stund siden sist.

 

Girkassa mi ble mye bedre etter oljeskift

Lenke til kommentar

Nå har jeg jekket opp baken på mopeden og startet den. Holdt inne clutchen og satt den i gir. Da går julet litt rundt SELV om clutchen er inne. Men det gikk ikke veldig mye rundt. Var lett å holde den igjen.

 

Kan det være tilfellet perpyro snakket om eller tyder det på feil innstilling?

Lenke til kommentar
Først og fremst kan det vere lurt å bytte girolje! :) i alle fall om det er en stund siden sist.

 

Girkassa mi ble mye bedre etter oljeskift

 

Fikk nå en følelse av at det ikke er girølje på motoren

Der jeg tror det skal inn er det tomt tror jeg :blush:

 

 

 

 

Dette er bilde av en lik motor bare at dette er en halv automat 110ccm

Tegnet inn noen forkklaringer:

post-183038-1262526632_thumb.jpg

Kan det stemme? Motoren er en 139FMB. Tror det er en honda kloning.

 

 

Lenke til kommentar

Det er veeeeldig mange mopeder og mc'er dette skjer på. Har prøvd veldig mange sykler der det rykker når du setter den i gir. Kanskje ikke så veldig stort, men nok til at du merker det. Men selvom jeg ikke har noen erfaring med dette i det hele tatt, så vil jeg tippe at det ikke er så veldig farlig når jeg har prøvd mange sykler der det rykker!

 

Men er du i tvil, dra til ett verksted og spør ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det var mye dissing av kinavarer her.

Joda kineserne kan være uheldig når ting skal klones men de kan også gjøre det svært bra.

Når man da vet at veldig mye av det vi omgir oss med i dag er laget i kina så ser jeg ikke at ting er laget i kina automatisk betyr dårlig kvalitet.

 

Nei finn ut om det skal være olje nedi hullet du peker på tidligere og kjør kina moped til du går lei.

Vi snakkker om en moped og ikke er noe høypreformance kjøretøy.

Hvor vanskelig kan det være å få noe som ikke skal gå fortere en 45km/t til å holde?

Lenke til kommentar

Hehe, jeg liker kina vare =)

 

Har også en scooter fra kina og den har det vært mye feil med men når det blir rettet opp så er det gode ting syntes jeg.

 

Også den motoren som er på chopperen, VELDIG god motor syntes jeg. Bortsett fra rykking i gir og fusking i regn...

 

 

Men uansett:

 

I det hullet skulle det ikke noen ting mente de på mopedportalen.com.

 

Og i den vanlige MC olja så var det også girolje?

Så da var det bare å fylle i det holdet som motorolja skulle og ikke noen annen olje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...