Gå til innhold

Har lyst å skrive lokal historie, familie osv..


KarmaZ

Anbefalte innlegg

Heei!

 

Jeg har i alle år vært svært opptatt med historie. Det vil si nærmest all historie. Historie som annen verdenskrig, lokal historie, familie historie, gårdshistorie med mer. Jeg har derfor store ønsker om å skrive en slags bio, historie bok om gården jeg bor på, også om slekta.

 

Men problemet er at jeg er ingen forfatter og heller ikke vært borti dette før. Vet det tar tid, men det ønsker jeg også at det skal ta, sånn at det blir noe skikkelige greier. Finnes jo endel saker og historie som bygdelag har skrevet, men det er mer basert på det hele, og ikke så masse om hver enkelt person/gård.

 

 

Det som må til er å få mye informasjon på bordet. Igrunn alt fra A til Å av type informasjon. Men et av noen spørsmål jeg stiller meg, er om hva jeg bør basere meg på. Skal jeg skrive alt jeg vet, vil nok sikkert den boka bli på noen tusen sider. Men for min og kanskje etterkommere sin del så ville jo om jeg fikk alt på bok ville det jo være det beste. Et av poenget med å få dette på bok, er jo for min egen del i framtiden, men også for etterkommere. For personene som hugser og vet noe fra gammelt av, er jo på veg til å dø ut.

 

 

 

Uten at jeg skal sette så store forhåpninger og spørsmål, så er det noen som har noen konkrete og kilde henvisninger å vise til, sånn at jeg kan få et bunnstoff å gå etter. For det finnes sikkert noen kloke ord å ta til etteretning før jeg setter i gang med verket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...