Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Optimalisering av hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter for øyeblikket å revurderer hjemmenettverket mitt etter som jeg ikke er fornøyd med ytelsen jeg oppnår idag. Problemet dreier seg om streaming av hd lyd/bilde(Til tider hakking i bilde).

Idag har jeg følgende løsning:

Filserver--->Router--->Devolo dLan homeplug(inntak/uttak)--->Switch--->WDTV live

Alt er gigabit lan, med unntak av Homeplug'ene

Spørsmålet mitt er da om jeg kan oppnå bedre ytelse/stabilitet med å benytte meg av n-draft wifi i form av trådløs-bridge eller wifi-dongle til WDTV'en. Setter pris på om noen kan dele sine erfaringer med meg, slik at jeg kan unngå bomkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om noen forhandler av denne? Helst norsk.

Kan være en aktuell løsning siden den antageligvis vil gi meg mer båndbredde i det svakeste ledd.

Edit: Hvis jeg anskaffer den via ebay eller noe, vil den kunne brukes med en omformer til norsk stikkkontaktstandard(?)

Endret av larseman
Lenke til kommentar

Da ville jeg anta at strekket gjennom strømnettet er for langt eller at det er mye signalforstyrrelser. Uansett hva så er jeg skeptisk til alle mulige homeplug-løsninger. Den andre muligheten er at datamaskinen er for svak til å sende signalene. Da tenker jeg på transkoding og ikke sending rett til f.eks en Popcorn Hour boks som tar seg av dekoding. Alt i alt høres det litt merkelig ut.

Lenke til kommentar

Vi har kjørt transcoding også, men det krever en hel del av serveren (vi kjørte en p3-basert server før, ikke en höjdare for hd). Vårt strekk i strømnettet er ganske langt (er muligens over 20 meter, og gjennom et sikringsskap.

Vi hadde dog store problemer når vi satte devoloen på en annen skjøteledning nærmere serveren (og nærmere sikringsskapet), da fikk vi ekstremt dårlig hastighet, men når den stod i en skjøteledning sammen med en ensom router, så fikk vi veldig gode hastigheter. Så de er veldig følsomme for hvor de står de boksene der. Prøv å flytte den en veggkontakt bort eller noe. Og mål hastigheten du får.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Slik situasjonen er i dag er det ikke sånn at film avspilling ikke er mulig, men ustabil. Frustrasjonen kommer kjapt når filmen halvveis i aspillingen begynner å hakke. Maskinvaren min er lang over krav(les: athlon x2@2ghz, samt raske disker).

Strømnettet er forholdsvis nytt, deler av kabelstrekket er av noe eldre strandard, men mesteparten er fra 99. Alt går gjennom samme sikringsskap.

Drømmen er selvfølgelig å få cat6 lagt opp i hele leiligheten, men leiligheten er av en slik stand at et kabelstrekk vil bli altfor synlig, ligger heller ikke k-rør som egner seg for denne typen kabler.

Men den belkin løsningen som jeg linket til kan skildre med hastigheter opp mot 480 mbit i følge en review jeg fant. er dette bare svada?

Men som jeg tidligere har vært innepå, så er jeg nyskjerrig på om noen har fått opp en fungerende trådløsforbinnelse. Har mulighet til å sette opp et nytt aksesspunkt som har frisikt til mottaker btw.

Lenke til kommentar

Jeg hadde min filserver stående i kjellern i huset her. Hadde hele tiden planlagt å legge gigabit kablet nettverk opp til stuen i første etg, men tenkte jeg kunne teste med trådløst før jeg la kablen opp. Hadde allerede en DIR-655, så jeg kjøpte en DAP-1353, som jeg satte opp som en bridge og koblet den til en switch bak TV. Koblet inn min popcornhour og alt var klart til film. 720p gikk helt strøkent men 1080p fungerte bare i blandt. ( Mkv filer )

Hvis kabling ikke hadde vært mulig, eller svært vanskelig så var dette en helt grei løsning for meg, men siden leggingen av kabel ikke var spesielt vanskelig her hos oss så byttet jeg ut det trådløse med en god kabel. Nå går overføringene over nettverket med ca 70Megabyte i sekundet, med det trådløse klarte jeg ca 6Megabyte i sekundet.

(nå er ikke DAP-1353 kjennt for rå ytelse, men det er kommet en erstatter som muligens er bedre )

Lenke til kommentar

Jeg og benytter meg for øyeblikket at D-link Dir-655 og har et ganske identisk oppsett til deg med unntak av at jeg benytter meg av en homeplug der du har bridgen din. Oppnår samme ytelse som deg over kabel, og tilsvarende trådløst til Macbook pro'en min(n-draft. Begynner å innse at det ikke eksisterer noen fullstendige løsninger for streaming av 1080p utenom kabel.

Men hvis noen har erfaring med denne belkin adapteren som lover så mye, så hadde det vært kjekt:-).

Edit:

Belkin Gigabit Powerline HD

Endret av larseman
Lenke til kommentar
Så vi gikk fra 5% av maks til 7.5% av maks?

Poenget var jo at det er masse til overs.

Jeg prøvde vel egentlig ikke å motargumentere deg heller :wee:

Neida, bare se det redigerteinnlegget :p

Jeg har dlink dir-655 og streamer hd uten problemer.

Men å si at 2ghz athlon er langt over kravene er vel strengt tatt å ta i, sjekket cpu-forbruk?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk et meget likt oppsett som trådstarteren og fikk utrolig dårlig ytelse på maskinen som skulle kommunisere via deValo boksene. Etter mye feilsøking viste det seg at problemet lå i strømnettet.

symptomet som jeg så på maskinen var et sporadisk pakke tap på nettverksdelen som gikk via strømnettet. Løsningen for meg ble å trekke en Cat6 kabel hele veien.

Mvh

Lars

Lenke til kommentar

Kan godt være routeren(DIR-655) sliter med streamingen hos enkelte, men her fungerer den over all forventning over kablet nettverk.

Serveren er kraftig nok, cpu ligger ikke på mer enn 12% målt over en periode på 10 min med filmtittig over kabel.

Jeg hadde faktisk et meget likt oppsett som trådstarteren og fikk utrolig dårlig ytelse på maskinen som skulle kommunisere via deValo boksene. Etter mye feilsøking viste det seg at problemet lå i strømnettet.

symptomet som jeg så på maskinen var et sporadisk pakke tap på nettverksdelen som gikk via strømnettet. Løsningen for meg ble å trekke en Cat6 kabel hele veien.

Mvh

Lars

Kan se ut til at du har vært igjennom akkurate de samme problemene som meg. Begynner å innse at kabel kanskje er den billigste og beste løsningen. Til helvette med leiligheten. Får gjøre med ekstra flid i arbeidet, så blir det vel bra...

Endret av larseman
Lenke til kommentar

Du må også være obs på at routeren blir treg på streaming etter et par dager med aktiv bruk av f.eks torrent. Fiksen da er å slå av og på routeren.

For å finne ut om det er Devolo som er begrensningen hos deg så kan du koble PC utenom routeren og se hvilken hastighet du får. Trykk ctrl_alt_delete og velg nettverk for å se hastigheten. I såfall må du sette opp faste ipadresser i samme subnett (192.168.0.xx) i PC og PS3/Xbox.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Problemet ligger nok i homeplugen. Vil nok neppe hjelpe med N-trådløst heller. Jeg har i likhet med flere hatt samme problem, har en DIR-655. Selv med maks signal, hendte det rett som det var at ting begynte å hakke og tulle.

Løsningen min ble å gå kablet. I vårt hus, som er av eldre type, er det ikke rør til kabler i veggene. Løsningen min ble å gå utenfor huset, og skjule kablene utendørs i stedet.

Nå er det en annen verden... Ting går smooth enten det er 1080p, mkv eller avchd video.

Tok ikke lange tiden heller, en rull nettverkskabel cat5 fra biltema til 299,- og et par kontakter, en pose stifter for å feste kabelen og en kronetang så var jobben gjort og gigabit nettverket var oppe å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...