Gå til innhold

Trekt skatt, hva skjer nå?

Sigurdl

Anbefalte innlegg

Fikk nettop ein god del tusen i lønn i dag, men ser at det mangler ca 8000 av det eg igrunnen skulle fått. Sidan eg er avløyser og sjølv leverte lønsarket reknar eg med at dei 8000 eg ikkje fekk er skatt.

Kvifor må eg betale så mykje i skatt? Vil eg få tilbakebetalt noko av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man betaler vel 35% hvis man tjener flere hundre tusen i året. Hvis man bruker frikort vil vel alt man tjener over den grensa der du ikke betaler skatt bli trukket 50%. I 2008 var frikortskattegrensa 39 997 kr. Hvis man tjente 15000kr mer enn det, vil 7500kr bli trukket i skatt.

Lenke til kommentar
Så det betyr at eg heller ikkje får noko igjen av dei 8000?

Regnskapet blir jo gjort opp etter selvangivelsen! Da vil du få penger tilbake dersom du har betalt for mye skatt, eller du må betale mer dersom du har betalt for lite. Vanligvis betaler man for mye for å unngå baksmell.

Lenke til kommentar
Fikk utbetalt 27 026 kr. og skulle fått 35 000kr. Har ellers nytta meg av frikort, men har fått noko ellers så har sikkert komt noko øve. Er 15 år vis det skulle ha noko å seie..

Kor mykje har du tent i år, brutto?

Er du usikker på om det mangler 8000 pga. skatt eller om det er ein feil så tar du ganske enkelt ein telefon til arbeidsgjevar.

Det burde for øvrig stått på lønnslippen om du er trukket for skatt.

8000 av 35000 er 22%, eit snodig nummer. Dersom du ikkje har skattekort skal dei trekke 50% ved det som overskyt frikortet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
8000 av 35000 er 22%, eit snodig nummer. Dersom du ikkje har skattekort skal dei trekke 50% ved det som overskyt frikortet.

Ikke så snodig dersom han ved den siste lønninga tjente f.eks. 16000 mer enn frikortgrensa.

Kanskje han har tjent 21000 så langt i år. Denne måneden tjener han 35000. Til sammen har han tjent 56000 og hvis minstegrensa er 40000 så ligger han 16000 over denne. 50% av 16000 er jo 8000.

Lenke til kommentar

Kanskje, kanskje, kanskje ja. Me veit jo ikkje kva som er tilfelle i denne saken. Me veit ikkje kven som har fått frikortet, kor mykje han har tent osv.

Er det normalt at arbeidsgjevar sjølv har oversikt over årsinntekta til ein person og trekker det dei trur er riktig i skatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...