Olli12345 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hei. Sitter å argumenterer litt med meg selv om hvorvidt jeg bør se å få kjøpt meg en ny bil. Jeg har i dag en Kia Sephia 96 modell som har kjørt litt over 220000km. Den går forsåvidt greit nok og starter når jeg vrir om nøkkelen, men den har begynt å få noen problemer i vinterkulden. Den lekker noe fryktelig med vann (tror det er vannpumpa), vannpumpa går ikke på tomgangturtallet, tomgangsturtallet varierer voldsomt (fra at den kveler seg selv, til 3000rpm eller et jojo-turtall fra 1000-2500), sentrallåsen på passasjersia har begynt å krangle, døra bak førerdøra kan ikke låses etterfulgt av en rekke andre små litt halvveis irriterende problemer avsluttet med ikke minst at solskjermen på førersia knakk slik at den alltid henger rett ned (!!!! :@). Spørsmålet er vel da hvor mange mil denne bilen har igjen? Og om det blir mest økonomisk å kjøpe ny eller å reparere den jeg har? Og hvor dårlig skal en bil være før man velger å skrape den framfor å selge den? Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en ny bil trenger jeg hjelp til å velge en for meg da jeg ikke er spesielt bilkyndig. Eneste kriteriene jeg har er at det er en stasjonsvogn, at solskjermen på førersia holder seg oppe av seg selv, at den har hengerfeste, er sta (lite reparasjoner, holde i mange år etc) og er økonomisk med tanke på drivstofforbruk, elektriske vinduer og air condition kan vel også ses på som et kriterie. Jeg har egentlig ikke satt noe budsjett, men med studentøkonomien som jeg har så vil det være så lavt som overhodet mulig (kanskje 20000 maks 30000). Får jeg noe til den prisen som vil være en vesentlig oppgradering fra den bilen jeg har nå? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg ville ha skrota eller solgt den Kia-en for en billig penge om jeg var deg. Det kommer til å koste like mye å reparere den som å kjøpe en ny brukbar bruktbil. Til maks 30 k så får du noe som er langt bedre enn Kia-en, det kan være mange som vil prøve å lure deg. Vil anbefale at du tar med en evt bil du kjøper til et NAF-senter og får de til å se over den. Mer info om det her: http://www.naf.no/for-bedrifter/Artikler/Bruktbiltest/ Jeg vil anbefale deg å skaffe en bil med motorvarmer, det sparer motoren for mye slitasje nå som det er iskaldt ute. Gå på kjente nettsteder som folk legger ut bilannonser på, som for eksempel: www.finn.no www.autodb.no Da kan du velge et avansert søk også skriver du inn dine kriterier der, for eksempel: Motorvarmer, stasjonsvogn, makspris 30k, hvilket fylket den skal stå i osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå