Gå til innhold

[Løst]XP på to harddiskker på samme maskin

PreN

Anbefalte innlegg

Kan jeg ha XP på to harddisker på samme maskin? Jeg har nå XP på en slitt og gammel harddisk som ikke tåler mer. (PCen fryser). Jeg tenkte å installere XP på en annen harddisk, samtidig som den gamle harddisken står i med XP. Sånn at jeg kan hente filene fra harddisken etterpå. (Går ut i fra at PCen ikke fryser hvis jeg har XP på en annen harddisk, og dermed kan jeg også koble til den gamle harddisken for å hente filene derfra?). Hvordan skal jeg gjøre dette? Og hvordan deler jeg den nye harddisken som jeg skal innstalere windows på i to, sånn at windows legges på "partisjon?" med 200 GB og resten av de 550 kan jeg ha andre ting på. (Den nye harddisken er på 750 GB).

Endret av PreN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg ha XP på to harddisker på samme maskin?

Ja.

Jeg har nå XP på en slitt og gammel harddisk som ikke tåler mer. (PCen fryser). Jeg tenkte å installere XP på en annen harddisk, samtidig som den gamle harddisken står i med XP. Sånn at jeg kan hente filene fra harddisken etterpå. (Går ut i fra at PCen ikke fryser hvis jeg har XP på en annen harddisk, og dermed kan jeg også koble til den gamle harddisken for å hente filene derfra?). Hvordan skal jeg gjøre dette? Og hvordan deler jeg den nye harddisken som jeg skal innstalere windows på i to, sånn at windows legges på "partisjon?" med 200 GB og resten av de 550 kan jeg ha andre ting på. (Den nye harddisken er på 750 GB).

Hvis du ikke er helt proff på dette, vil jeg anbefale at du kobler fra den gamle disken mens du installerer Windows på den nye.

Hva slags disker har du, forresten? IDE eller SATA?

(De har forskjellige tilkoblinger til hovedkortet.)

(IDE-disker må også settes opp til å være enten Master eller Slave.)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske amatør. Jeg har Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 (den nye harddisken som windows skal installeres på).

"Trykk P for å opprette en partisjon på det upartisjonerte området" Her jeg velger 200 GB vs 550 GB?

Lenke til kommentar
Jeg er ganske amatør. Jeg har Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 (den nye harddisken som windows skal installeres på).

"Trykk P for å opprette en partisjon på det upartisjonerte området" Her jeg velger 200 GB vs 550 GB?

For det første: har du koblet den nye disken til SATA-kontakt #1 på hovedkortet?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kan være en fordel litt senere når du skal koble til den gamle disken. Du vil jo at den skal starte fra den nye disken og ikke den gamle ...

Trenger du så mye som 200GB til systempartisjonen? WindowsXP selv trenger ikke mer enn 20GB, og resten avhenger av hva slags programmer du skal installere og hvor mye data du leger i My Documents (hvis du bruker default-plasseringen til My Documents).

Jeg hadde tenkt å foreslå 50GB til C:, jeg, men ....

Det er enklere å krympe C: enn å øke størrelsen på den senere, men begge deler er mulig.

Har du installert Windows på denne maskinen før? Vet du om du trenger å ha SATA-drivere på floppy for å komme helt i mål? Noen maskiner greier seg fint uten, andre sliter ..

Lenke til kommentar

Alle harddiskene er allerede koblet til. De er alle brukt en stund. Hvilken rekkefølge de er koblet til på hovedkortet veit jeg ikke helt, men kan jeg ikke endre boot prioritert i BIOS? Floppy er koblet ut, skrudde den av I BIOS. (Også tatt ut den ledningene)

Endret av PreN
Lenke til kommentar

Som sagt om du ikke er helt sikker på hva du holder på med og forstår hvordan Windows funker under install...

KOBLE IFRA ALLE ANDRE DISKER ENN DEN SOM SKAL HA OS!

Dette er svært viktig, for Windows kan finne på å slenge boot delen på en HELT annen harddisk, og da får du en helvetes til jobb om denne konker og gjøre om i senere tid.

Derfor er det greit å røske ut alle andre disker under install, for å så koble de tilbake etter at installasjonen er helt ferdig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kobler fra alle andre hardisker så trenger jeg ikke endre på master eller slave? Eventuelt må jeg endre på dette etter jeg har koblet dem tilbake på? Jeg har instalert Windows mange ganger. Men hadde jeg riktig om hvor jeg stilte på hvor store partisjonene skulle være?

Endret av PreN
Lenke til kommentar
sett den nye disken som master og den gamle som slave i BIOS.

Dette er feil svar. Master og slave har ingenting med dette å gjøre. Og det er jo ikke i BIOS man velger master og slave.

Det bør være mulig å bare koble fra andre disker og så installere uten å forandre noe som helst.

Når du så kobler til de andre diskene etterpå må du velge i BIOS hvilken disk som skal boote.

Du velger selv hvor stor partisjonen skal være, som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg har nå koblet fra de andre harddiskene. Jeg har nå kun et valg "C: Partisjon [NTFS] 715 402 MB < 397959 MB ledig >.

Kan jeg ikke "partisjonere" denne siden den er brukt/har noe i seg?

For det fungerer ikke å trykke P for å opprette en partisjon på det upartisjonerte området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...