Raijin Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Heisann, har skaffet meg en yamaha kx8, som jeg kobler til min trauste, gode gamle laptop. Saken er den at jeg opplever litt latency. Spesielt hvis jeg spiller raskt og bruker mange tangenter om gangen. Er det datamaskinen min som er for treig, eller kan jeg løse problemet ved å skaffe et eksternt lydkort? specs'ene på maskinen er: Cpu: Intel® Core2 CPU T7200 @ 2.00GHz Lydkort: Innebygd Ram: 4 GB HDD: 320 GB 7200 rpm Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Selvfølgelig et godt eksternt lydkort med en rask tilkobling kan fikse dette, men det er ikke umulig at du kan fikse det uten dette. Hva slags software er det du bruker? Har du testet å senke buffer sizen? Endret 20. desember 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg bruker Cubase 5. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i programmet enda. Jeg har bare brukt det til å spille i real time med keyboardet mitt. Taper jeg noe på å senke buffersize? Hvor dyrt snakker vi når du sier godt eksternt lydkort? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Har du et lydkort med ASIO eller har du lastet ned ASIO4ALL? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg bruker innebygget lydkort. Har ikke lastet ned asio4all og kan ikke finne det i listen over innstallerte programmer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Da anbefaler jeg å gjøre det. Installer ASIO4ALL, gå inn på innstillingene og velg ASIO4ALL som output (Istedet for standard lydkort). Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Et internt lydkort vil nok ha litt latency, noe du vil kunne se i millisekunder under device manager(Tror jeg det var). Hvis du senker bufferstørrelsen vil latency gå ned, men du kan da oppleve hakking osv. under avspilling. Så den generelle regel er lav bufferstørrelse under innspilling og høyere under avspilling. Du får vel et bra eksternt lydkort til et par lapper. Jeg har selv et Audiofire 4 lydkort, og synes det funker helt greit. Har hørt mye bra om Focusrite sine lydkort også. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Eller så kan du få deg ASIO4ALL som gir arbeidet til CPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå