Gå til innhold

Regne ut studiep.

TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Nå sitter jeg her med vitnemålet foran meg, å har en følelse av å være veldig "etterpåklok" og veldig skuffet, da jeg faktisk burde ha gjort noe de årene jeg har gått på skolen.

Nå vil jeg jo studere videre, men det er mange spørsmål rundt dette.

For det første, noen studie-linjer har jo ett krav på karaktersnitt, hvordan kan jeg regne ut mitt snitt?

Ta alle karakterene som står nedover og dele på antall fag? (21fag)- og deretter gange det med 10?

Da fikk jeg ca 30p. Kan dette stemme? Dette rekker vel ikke til å trene en sjimpanse på et sirkus engang?

Trenger litt innføring her! Noen som kan dette?

Du tar alle karakterer og deler på antall karakterer. Ikke antall fag. Eksamenene teller også. Det kalles gjennomsnitt, og er ikke så veldig vanskelig å regne ut.

Så plusser du på eventuelle ekstrapoeng, og voilà.

Lenke til kommentar
Jo, var visst nye regler for 2009? Sto noe om det på samordna opptak.

Hvordan ligger jeg da han med evnt 3 i snitt, og/eller 30p mtp. videre utdanning?

Hvilke skoler og linjer kan jeg komme inn på ol?

Studier i utland er meget intr.

Sjekk www.samordnaopptak. Finn poenggrensene for 2009. Du kommer inn på ingeniørstudier (Sett at du har 3mx) på høgskolen i slogvær, sannsynligvis sykepleier oppi alta og sånn, førskolelærer, allmennlærer (hvis du har god nok karakter i norsk) samt en hel haug med universitetsstudier på de store universitetene.

Summen av karakterene dividert på antall fag. Ikke noe multiplikasjon i dette.

Feil.

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Edt: "Mr.Pi beat me again"

Da misforsto jeg nok. Trodde han trengte snittkarakteren. Takk for rettelsen.

Han gjør det. Men poengene beregnes altså ved å gange denne med 10.

Lenke til kommentar
3MX har jeg ikke. Jeg har bare vanlig matte fra generell studiekompetanse.

http://www.samordnaopptak.no/info/soekerta...nser/index.html

Disse poeng-grensene for 2009, der det står "ALLE" , er det slik at da alle kan få søke, uansett karakter.p?

Opptaket fungerer på følgende måte:

Det finnes x plasser på et studie (i en gitt kvote)

y personer søker på dette studiet (i en gitt kvote)

Hvis x>y, kommer alle inn.

Hvis x<y, rangerer man alle søkerne etter hvor mange poeng de har (les linken til runesole for hvordan man regner ut dette). De x beste kommer inn.

Lenke til kommentar

Kvoten fra de som søker? Huh?

Du har to kvoter (en for de med gyldig førstegangsvitnemål, en for de som ikke har det). Det totale antall studieplasser deles (med unntak av noen spesialtilfeller, f. eks. på en del studier ved UiT) på to, og du har antallet studieplasser for hve kvote.

For øvrig er jeg usikker på hva som skjer hvis det f. eks. ikke er "mange nok" førstegangssøkere, slik at studiet vil være "åpent" for de med førstegangsvitnemål, men ha poenggrense for de med ordinærvitnemål. Jeg vil dog tro at de "resterende" plassene i førstegangsvitnemålkvota overføres til ordinærkvota.

Lenke til kommentar
Bestill time hos veileder på skolen du gikk på, så skjønner du kanskje bedre. (Om det fortsatt er mulig.)

Med et snitt på 3 forventer vel egentlig ingen av oss at du skal forstå noe av det vi prøver å forklare! :)

Skal se vekk fra den kommentaren jeg. haha.

Jeg kan prøve å få en time ja. Jeg har faktisk ikke sett på dette før nå, så er rimelig uviten om det.

Noen fordeler for førstegangssøkere, herr brun?

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

TanglewoodD: Ja, en egen kvote, hvor du ikke får like mange ekstrapoeng, og hvor det ikke er mulig å søke med karakterer som er forbedra i etterkant (det er lett å få seks i et fag når du bare har tre fag å konsentrere deg om et halvt år). Det er dermed stort sett lavere inntakskrav i førstegangskvota enn i ordinærkvota.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...