Dofty Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hei. Prøver å bestille en vare fra datakjeden.no, og når jeg velger VISA så kommer det opp at jeg må skrive inn kortnummer osv, helt greit det. Men når jeg trykker videre så kommer det opp at jeg må skrive inn sånn kode fra kodebrikka og personlig kode(ikke PIN). Mine foreldre sa at det skal man ikke trenge å gjøre og at det var bare juks alt sammen. Men trenger virkelig Datakjeden den informasjonen for at jeg skal få betalt? Har brukt samme kort på Xboxen min og der trenger man bare kortnummer osv. Dofty Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hei, nei det er ikke "juks" at man skal bruke kode fra kodebrikke og personlig kode. Dette er for å identifsere deg når du handler på nett, som en ekstra sikkerhet i tillegg til å fylle inn informasjonen fra VISA kortet ditt. BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk. Du kan lese mer på https://www.bankid.no/ Endret 18. desember 2009 av Sozinho Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Ok, da er det nok bare foreldrene mine som ikke har oppdatert seg på akkurat det. Takk for raskt svar! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Det er verdt å nevne at det er ikke butikken du handler hos som innhenter den informasjonen, det er VISA som gjør det. Butikker og handelsteder aktiverer dette fordi det hindrer misbruk av kort, og ved misbruk av kort er det butikken/handelstedet som må betale summen når det blir trukket tilbake av banken. Rent teknisk er det ikke et krav at dette er aktivert, men det blir aktivert for å slippe å måtte betale for svindel. Endret 18. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Ja, men da skjønner jeg. Nok en gang takk for raske svar og god jul! Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hehe, trodde alle visste det God jul til deg også Endret 18. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå