abene Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Staten bruker fortsatt disketter for levering av informasjon til leger i Norge. Les mer Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Ingen vil betale for å teste den ut, men de gidder å sende disketter til hverandre ?? Hallo! Våkn opp! Ikke rart helsesektoren går tregt.. Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Kjenner jeg får vondt i hodet av dette. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 hadde noen andre enn legene og nav sendt sensitiv pasient/klient info i usporet post uten at det er kryptert eller passordbeskyttet mellom hverandre ville det blitt bråk, men sålenge det er staten er jo alt bare bra Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) edit: nettverk, ja. bedre enn disketter. Endret 18. desember 2009 av Smirnoff Lenke til kommentar
eNigma333 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 if it aint broke dont fix it? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Tragisk, rett og slett tragisk Lenke til kommentar
Johnny Ointment Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 if it aint broke dont fix it? = Hvis det ikke er fattig/tom for penger, ikke fiks det? Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 hadde noen andre enn legene og nav sendt sensitiv pasient/klient info i usporet post uten at det er kryptert eller passordbeskyttet mellom hverandre ville det blitt bråk, men sålenge det er staten er jo alt bare bra Har du kilder som viser at de faktisk gjør det? Jeg ville antatt at de sender disse diskettene på samme måte som de sender over papirjournaler, og selv om jeg er skeptisk til mye, velger jeg å tro at de ikke er så dumme at dette sendes uten noen form for sporbarhet/beskyttelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Disketter er jo fullgod kryptering det, folk har jo ikke hardware til å lese disketter lengre Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Disketter er jo fullgod kryptering det, folk har jo ikke hardware til å lese disketter lengre Hadde akkurat tenkt å skrive nesten nøyaktig det samme. Security through obscurity. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Staten føler vel press nå for å oppgradere til CD/R eller minnepinner. Hmm... Det må da gå med svinaktig mange timer til til diskett skyfling når de skal skrive til alle diskettene ? Eller sitter noen på en auto-diskett-skifte boks ? Dessuten må det være en sikkerhetsrisiko i seg selv å spre denne infoen til ørtåførti ulike steder. Det kan da umilig være noen stor oppgave å lage noe proprietær kryptering som kunne laste ned disse dataene uten at de trenger å endre altfor mye på annen software struktur. Endret 18. desember 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Disse sendes selvsagt rekommandert eller med kurèr avhengig av hva som sendes. Det at norsk helsenett ikke er tatt i bruk er vel også en sannhet med modifikasjoner. Det er tatt i bruk, men ikke når det gjelder utveksling av pasientopplysninger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Tragisk! Jeg vedder på at det er brukt titalls millioner på en løsning som ikke blir tatt i bruk før den også er utdatert. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Gamle disketter må vel snart være den mest sikre metoden for datatransport som er. Ikke en eneste ny pc har mulighet til å lese skiten Hva skjedde med vedlegg i e-post? AES Kryptert fil og vips er problemet løst. Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Dette virker helt på trynet ja. Men hva kan man forvente? Sist jeg var hos legen (2009) ble resepten skrevet ut på en slik gammeldags matriseskriver eller hva det nå heter. Skriveren var nok opprinnelig hvit, men var falmet såpass at den var nå kremgul/beige. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Matriseskrivere brukes for å få gjennomslag i flerlags blåpapir-blanketter. Svært mange av de ble solgt med kremgul/beige farge i utgangspunktet. Det skulle ikke forundre meg om en og annen gammel lege som ikke vet hvor på-knappen er og ber sekretæren skrive ut epostene og taste inn de håndskrevne svarene, vil protestere på oppdateringer via epost. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Kan trøste med at en ny digital (og kryptert løsning) er underveis, og etter nyttår blir det blant annet påkrevd at alle leger (private praksiser) må overføre info til NAV via krypterte linjer. Per nå overføres de fleste oppgjør og lignende fra leger til helseøkonomiforvaltningen/NAV på CD, men ettersom det nå kreves krypterte linjer fra legene er det vel rimelig og tro at NAV snart kvitter seg med diskettene andre veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå