Gå til innhold

Kuldegrader - over eller under?

a-z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Temperaturen synker, men kulden øker. "Det er over (= mer enn) 20 kuldegrader i dag." "Det er under (= færre enn) 20 kuldegrader i dag."

Hovesaken er her som ellers å uttrykke seg så folk skjønner hva man mener, og det er i denne sammenhengen lettere å bli forstått riktig hvis man sier "over" enn "under". Skal man være helt på den sikre siden, kan man for eksempel si at "fytterakkern, gradestokken har krøpet ned til under 20 minusgrader i dag".

Lenke til kommentar

I fysikk er det ingenting som heter "kulde".

Men som du sier, det kommer an på hvordan man ordlegger seg. Tenker man over det, så er det irrelevant om man sier under eller over 50 kuldegrader, for dersom det er varmere enn 50 kuldegrader (la oss si 49 kuldegrader), så ville det vel vært mer naturlig å si: "det var nesten 50 kuldegrader!".

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at fysikere ikke bruker begrepet "kulde" (og heller ikke "varme"?), men folk flest gjør det utvilsomt. Siden "over" og "under" ser ut til å være så lett å tolke feil, foreslår jeg at man heller sier "mer enn" og mindre enn" f.eks. 50 kuldegrader. Det burde være éntydig nok. Ellers tror jeg at mange heller oppgir eksakt temperatur enn å si at den var litt mer eller mindre enn noe. Og med dagens digitale termometere nøyer man seg ofte ikke med bare hele tall: "Det var 25,8 kuldegrader da jeg stod opp i morges!"

Lenke til kommentar

Jeg mener over er helt greit. Hvis man følger matematisk notasjons logikk hvor

+ og + blir +, + og - blir -, - og + blir -, - og - blir +.

Tilsvarende vil "pluss 50 varmegrader" bli "50 grader", "pluss 50 kuldegrader" bli "-50 grader", "minus 50 varmegrader" bli "-50 grader", "minus 50 kuldegrader" bli "50 grader", hvis man skjønner hva jeg mener.

Tilsvarende for over og under.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ehh, hæ? Nå snakker du multiplikasjon, og det har ingenting med saken å gjøre.

"Det var under -50 i dag" = "Det var over 50 minusgrader"

Når en snakker om "minusgrader" så er det korrekt å si "over 50" når en mener det er kaldere. Når en snakker om "minus femti grader", så vil over si at det var varmere.

Hvis konteksten gjør at det er rom for misforståelse, ville jeg satsa på å si "varmere enn" eller "kaldere enn".

Lenke til kommentar
Vi skjønner hva journalisten mener, men skal det ikke stå under 50 minusgrader? Eller er det jeg som er på bærtur? :p

Det er egentlig helt umulig å vite hva som menes med utrykket "over 50 minusgrader". Det er et typisk journalist-uttrykk, godt egnet til å misforstå, fordi "over" kan oppfattes som lenger opp på termometeret. Termometere flest er jo montert slik at pluss er oppover og minus nedover, selv om det i prinsippet ville ha fungert like bra med pluss nedover, og minus oppover B-)

Mange journalister skjønner ikke helt forskjellen på målenhet (grader og bequerel) og fysisk størrelse (temperatur og radioaktiv stråling).

Et par alternativer:

"Under minus 50" betyr utvilsomt kaldere enn -50.

"Mer enn 50 kuldegrader" er også grei skuring i mine ører; det må bety kaldere enn -50.

Lenke til kommentar
Vil nok si at "under 50 minusgrader" blir riktigst. Selv om ordet faktisk heter "minusgrader", er det jo matematisk sett snakk om en verdi som er lavere enn det som omtales. -51 er lavere, mindre, hva du vil enn -50, så jeg holder en knapp på under.

Beinkaldt er det uansett, og -20 på Hamar er mer enn nok for meg. :( I matematisk negativ betydning, dvs... mindre enn nok. Lavt nok! Kaldt nok! :p

Jeg er ikke matematiker og antar at du ikke er det heller, og stiller meg sterkt tvilende til at -51 anses som et lavere tall enn -50 blant matematikere. Er enig med dem som synes at "over 50 minusgrader" høres kaldere ut enn "under 50 minusgrader". Hadde vi brukt kelvingrader istedenfor celsiusgrader, ville det ikke vært noen sak.

Det er galt; -51 er utvilsomt mindre enn -50. Husk også at du snur ulikhetstegnet når du ganger en ulikhet med noe negativt. Vi har følgende ulikhet: 50 < 51. Vi trekker fra 101 og ender opp med -51 < -50. Om vi isteden hadde ganga med -1, ville det plutselig stått -50 < -51, som er galt. Du skal derfor heller aldri gange med eller dele på x i en ulikhet om definisjonsmengden inneholder negative tall.

Lenke til kommentar

Ehh, hæ? Nå snakker du multiplikasjon, og det har ingenting med saken å gjøre.

"Det var under -50 i dag" = "Det var over 50 minusgrader"

Når en snakker om "minusgrader" så er det korrekt å si "over 50" når en mener det er kaldere. Når en snakker om "minus femti grader", så vil over si at det var varmere.

Hvis konteksten gjør at det er rom for misforståelse, ville jeg satsa på å si "varmere enn" eller "kaldere enn".

Nei. Ikke multiplikasjon. Har det seg ikke slik at -(-50) = 50?

On Topic: Jeg har alltid sagt at 20 kuldegrader er under 15 minusgrader...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
"(...)Ved Meteorologisk institutt bekrefter de at også deres fagfolk regner 20 minusgrader for å være under 15 minusgrader. Ved plussgrader er det omvendt, her er 20 plussgrader over 15 plussgrader. Og Språkrådet vil anbefale at en bruker «under» og «over» på denne måten når en sammenlikner temperaturer."

http://www.sprakradet.no/Aktuelt-ord/Under-20-kuldegrader/

Ja, der har vi vel fasiten? Myth confirmed?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...