Gå til innhold

Kuldegrader - over eller under?

a-z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden "over" ofte er et synonym for "mer enn" og "under" er et synonym for "mindre enn", mener jeg at "over 50 minusgrader" er helt riktig å si når det f.eks. er -51 grader. At kvikksølvet og hva man ellers bruker i et glasstermometer av den tradisjonelle typen havner under 50-streken, er selvsagt en grunn til å rettferdiggjøre "under" i denne sammenhengen – men bruker man et digitalt termometer er det ikke noe som beveger seg verken over eller under.

Lenke til kommentar
Siden "over" ofte er et synonym for "mer enn" og "under" er et synonym for "mindre enn", mener jeg at "over 50 minusgrader" er helt riktig å si når det f.eks. er -51 grader. At kvikksølvet og hva man ellers bruker i et glasstermometer av den tradisjonelle typen havner under 50-streken, er selvsagt en grunn til å rettferdiggjøre "under" i denne sammenhengen – men bruker man et digitalt termometer er det ikke noe som beveger seg verken over eller under.

Men det kan vel matematisk skrives slik: <-50, og det er jo det samme som å si mindre enn, mao. under 50 minusgrader?

Lenke til kommentar

Vil nok si at "under 50 minusgrader" blir riktigst. Selv om ordet faktisk heter "minusgrader", er det jo matematisk sett snakk om en verdi som er lavere enn det som omtales. -51 er lavere, mindre, hva du vil enn -50, så jeg holder en knapp på under.

Beinkaldt er det uansett, og -20 på Hamar er mer enn nok for meg. :( I matematisk negativ betydning, dvs... mindre enn nok. Lavt nok! Kaldt nok! :p

Lenke til kommentar
Men det kan vel matematisk skrives slik: <-50, og det er jo det samme som å si mindre enn, mao. under 50 minusgrader?
Beinkaldt er det uansett, og -20 på Hamar er mer enn nok for meg. :( I matematisk negativ betydning, dvs... mindre enn nok. Lavt nok! Kaldt nok! :p

Skjønner hvordan dere tenker men synes man må se konkret på setningsoppbygningen for å avgjøre.

Der står det i bildeteksten følgende: "Kulderekorden i kommunen stammer helt tilbake til 1914, da det var over 50 minusgrader."

Først sier han "over 50", deretter gir han tallet ett fortegn ved å si "minusgrader".

Jeg mener ihvertfall at journalisten ordla seg rett :yes:

Lenke til kommentar
Vil nok si at "under 50 minusgrader" blir riktigst. Selv om ordet faktisk heter "minusgrader", er det jo matematisk sett snakk om en verdi som er lavere enn det som omtales. -51 er lavere, mindre, hva du vil enn -50, så jeg holder en knapp på under.

Jeg er ikke matematiker og antar at du ikke er det heller, og stiller meg sterkt tvilende til at -51 anses som et lavere tall enn -50 blant matematikere. Er enig med dem som synes at "over 50 minusgrader" høres kaldere ut enn "under 50 minusgrader". Hadde vi brukt kelvingrader istedenfor celsiusgrader, ville det ikke vært noen sak.

-20 på Hamar er ingenting. Jeg har opplevd -40 i Solør og -20 i Oslo, som opplevdes som det kaldeste av alt på grunn av kald trekk fra fjorden.

Lenke til kommentar

Men du er ikke uenig med meg når jeg sier at det kommer også an på hvordan man ser på temperaturen "matematisk" eller "språklig"?

Ser man "språklig" er jeg helt enig i at det er riktig å si over 50 kuldegrader, men ser man "matematisk" på den mener jeg det er riktig å si under 50 kuldegrader, evt. under 50 minusgrader.

Endret av a-z
Lenke til kommentar

Jeg tror at det både "språklig" og "matematisk" er riktigst å si over 50 kuldegrader. -50 er utvilsomt et større negativt tall enn -49.

Hva var det for noe tull at "Når man snakker om kuldegrader bruker man ikke vanlig celciusskala"? Det er akkurat like langt mellom varmegradene som mellom kuldegradene.

Og som en annen tidligere har påpekt; Hadde vi brukt kelvin, ville det sikkert vært mye greiere både "språklig" og "matematisk", for der er det som kjent ingen minusgrader.

Lenke til kommentar
Men du er ikke uenig med meg når jeg sier at det kommer også an på hvordan man ser på temperaturen "matematisk" eller "språklig"?

Ser man "språklig" er jeg helt enig i at det er riktig å si over 50 kuldegrader, men ser man "matematisk" på den mener jeg det er riktig å si under 50 kuldegrader, evt. under 50 minusgrader.

Ikke enig, kommer an på formuleringen...

Jeg mener det blir riktig å si over 50 minusgrader, uansett matematisk tilnærming eller ikke.

Man kan også si under (minus)-50 grader

Lenke til kommentar
Hva var det for noe tull at "Når man snakker om kuldegrader bruker man ikke vanlig celciusskala"? Det er akkurat like langt mellom varmegradene som mellom kuldegradene.

Jepp samme gjelder kelvin. Akkurat like langt mellom gradene. Det er alikevell en annen skala. Poenget var at når man sier kuldegrader så snakker man ikke om -50grader celsius. Men om 50 kuldegrader. Altså en annen skala. Med andre ord ikke noe tull.

Lenke til kommentar

Jepp samme gjelder kelvin. Akkurat like langt mellom gradene. Det er alikevell en annen skala. Poenget var at når man sier kuldegrader så snakker man ikke om -50grader celsius. Men om 50 kuldegrader. Altså en annen skala. Med andre ord ikke noe tull.

Når vi i Norge snakker om 50 kuldegrader er det utvilsomt celsiusgrader vi snakker om, og ikke Fahrenheit, Réaumur, rankine eller kelvin. Hvis du tror minusgrader har sin egen skala som heter "kuldegrader", tar du feil.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Å herregud her var vi vanskelig... Du missforståår jo poenget totalt.

Jo når man sier 50 kuldegrader så har man laget en nye skala der en kuldegrad tilsvarer -50c. Ellers måtte man sakt -50c og ikke 50 kuldegrader. Er riktignok bare en skal på folkemunne, men det er likefult en skala. En skala som start på 0 grader og øker etterhvert som temperaturen blir kaldere.

Skal jeg finne en enda mindre teskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...