Gå til innhold

HTC Magic, Samsung I5700 Galaxy Spica, HTC Tattoo eller HTC Hero?


1-2-3

Anbefalte innlegg

Jeg kunne sikkert ha brukt andre ord. Det ble litt sent i går, så jeg tenkte meg sikkert ikke helt om. Så beklager til wassiboy hvis det kunne oppfattes som aggresivt. Det var i ikke ment for å være det.

 

Selv mener jeg at WM er et godt OS. Og med Sense så ser jeg ikke noen grunn til at det skal være mindre attraktivt ann f.eks. Symbian.

Endret av program
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"men har du masse penger og vil ha en rå mobil ville jeg kjøpt en Samsung Omnia HD.min svoger kjøpte seg en og det er den råeste mobilen han har vert borti.men den har ikke android."

 

Er det bare jeg som synes det er litt rart å si det der uten å nevne HTC HD2?

 

Uansett, det er fælt å lese innlegget ditt. Ikke stor bokstav etter punktum. Men det verste er at du ikke en gang har klart å sette mellomrom etter punktum.

 

Da har jeg rettet på feilene.

 

Glemde faktisk HD2. Da må jeg rette meg selv: Men har du masse penger og vil ha en rå mobil ville jeg kjøpt en Samsung Omnia HD eller HTC HD2. Men virker som om Samsung Omnia HD har bedre kamera. Og HTC HD2 kjører Windows. Har noen venner som har Windows og de anbefaler det ikke.

Endret av wassiboy
Lenke til kommentar

HD2 har et ganske bra kamera. Men som du sier så har ok Omnia HD bedre kamera. WM i seg selv har ganske rotete, små og kronglete menyer. Men med HD2 har Sense lagt på, dermed er menyer osv. mer brukervenlig.

 

Det var ikke at jeg ikke klarer å lese det. Men det har lett for å bli misforståelser i innlegg som har masse feil. Var egentlig bare meningen å påpeke det, som jeg har sagt senere.

Lenke til kommentar
Jeg kunne sikkert ha brukt andre ord. Det ble litt sent i går, så jeg tenkte meg sikkert ikke helt om. Så beklager til wassiboy hvis det kunne oppfattes som aggresivt. Det var i ikke ment for å være det.

 

Selv mener jeg at WM er et godt OS. Og med Sense så ser jeg ikke noen grunn til at det skal være mindre attraktivt ann f.eks. Symbian.

 

Det går fint. Skal mye til for å få meg irritert. Skrev det innlegget nokså sent jeg også. Mulig jeg var litt slapp :)

 

Mulig WM er et godt OS på mobil. Men på den biten har jeg bare hørt på hva de rundt meg har av erfaringer. Men som det meste her i livet så er det hva DU liker best som teller.

Endret av wassiboy
Lenke til kommentar
Men hva med at Samsungen bare har 128 MB RAM da? Er ikke det veldig lite? Har Magic mer?

hei..jeg er ikke i tvil har du mulighet så kjøp en htc hero...kjøpte meg en htc hd 2. men byttet den etter 4 dager mot en hero...det gjorde jeg fordi en hd2 er STOR, vanskelig å betjene HELE tlf med en hånd...jeg har heller ingen problemer med mob om det er windows eller android da jeg har hatt de fleste fra HTC...fant fort ut at hero fungerer akkurat som hd2 ang programmene og finessene....

har også fått full navigasjon med skandinavia kart på heroen...(gratis) he he copilot

så svaret er lett......HERO

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ble positivt overrakset da jeg så at det var kommet mange innlegg på tråden siden i går kveld. Må si jeg ble skuffet da de fleste innleggene handlet om krangling om skrivefeil. Nå vel. Bra at debatten er lagt død i hvertfall.

 

Bare for å få en ting helt klart: HTC HD2 er overhodet ikke aktuell. Alt for stor og alt for dyr. Så den trenger vi ikke å diskutere mer her. Men mange takk for tipset. ;)

 

De to telefonene det nå står mellom er Samsung Galaxy Spica og HTC Hero. Per dags dato er Samsungen ca 700 kr billigere enn Hero. Men det kan kanskje endre seg i romjula? ;)

 

HTC Hero har Sense. Det er jo et pluss. I tillegg er det vel uttalt at den skal oppgraderes til Android 2.0 eller 2.1. Det er også veldig bra.

 

Samsungen har dog et bedre design etter min mening. Jeg liker ikke knekken på Hero. Bortsett fra det så er de vel ganske like? Begge er vel som mursteiner i lomma? Hvertfall når jeg har vært vant til Nokia 5310.

 

Det jeg er mest skeptisk til når det gjelder Samsung er at det er usikkerhet rundt en eventuell oppgradering til Android 2.0/2.1. Den har bare versjon 1.5 nå. Jeg leste på et britisk/amerikansk forum at den kanskje aldri vil få en oppgradering da den bare har 128 MB RAM. Hva tror dere om dette? Og er det forresten stor forskjell på 1.5 og 2.1? I tillegg ble det sagt at HTC er flinkere til å oppgradere sine mobiler med nyere programvare enn Samsung. Stemmer dette?

 

Kommentarer?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Etter et par dager til med Samsungen kan jeg kommer med et par utfyllende kommentarer:

 

* Batteriet virker som det suger noe helt ekstremt, mulig jeg har et program som sluker strøm, men har ikke rukket å undersøke enda, siden telefonen gikk tom for strøm på langt under et døgn og jeg har forlagt laderen...

* At Samsung ikke skulle få Androidoppgradering grunnet lite minne tror jeg ikke på, G1 kan hvertfall oppgraderes til 1.6 og den heller ikke mer enn 128MB minne så vidt jeg vet...

* Hvis du er klar for å betale mer for Hero mener jeg valget er enkelt, og hvis det er frykten for den knekken som hindrer deg må jeg bare si at da må du revurdere, den er slett ikke plagsom, verken i lomma eller i andre situasjoner. Faktisk er den ganske kjekk, ettersom mikrofonen kommer nærmere munnen, og telefonen blir lettere å holde når man skriver melding.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje det blir Hero likevel da. Den er 700 kr dyrere på elkjop.no nå, men var på helgetilbud til 2995 kr forrige helg. Får håpe at det dukker opp et slikt tilbud igjen snart.

 

MrEspen,

Interessant å lese at du synes at Samsungen sluker strøm. Jeg har lest i flere tester at den skal være meget bra på dette området. Generelt sett så bruker vel uansett touch-telefoner en del mer strøm enn "klassiske" mobiler?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Jeg har brukt veldig mange forskjellige telefoner de siste åra, de aller fleste av de har vært touchtelefoner med enten WM eller Android... Så langt har jeg ikke vært borti værre strømforbruk, men det er som sagt så høyt at jeg håper det er et program jeg bruker som kødder det til... Skal si fra når jeg vet mer...

Lenke til kommentar

Har da fått min Samsung Galaxy og kan anbefale den.

 

Førsteinntrykket mitt etter jeg åpnet pakken var at den har en minimalistisk design...jeg vil si en av de penere touch mobilene. Sånt jeg liker. Det eneste jeg ble litt forundret over er de alt for mange fysiske tastene. Noen av dem kunne blitt lagt inn i touchskjermen. Men etter en stund ble det en vanesak og jeg glemte at de var der.

 

Jeg ladet opp batteriet til fullt og sette i gang med testing. Skjermen er fantastisk bra. Farger, skarphet og detaljer var meget bra. Som touchskjerm funket det kjempebra. Reagerte presist og som jeg ville. Amoled....welcome to my life!

 

Maskinvaren på denne telefonen sies å være god. Den er kjapp og jeg har ikke opplevd problemer så langt. Den har 8 gigs internminne som holder i massevis hvis du ikke skal ha ørten tusen sanger på den. + den har en drøss med andre funksjoner. Kamera var ikke av de beste men det var ikke en kameramobil jeg var ute etter.

 

Men over til det beste: Android OS.

Det som ikke kommer ferdiginnstalert på mobilen kan du laste ned, avhengig av type mobil ettersom jeg har skjønt. Men på Galaxy var det uendelig med programmer jeg kunne laste ned...tusenvis...og det gratis (åpen kilde :thumbup: ). Og selve operativsystemet fungerte helt utmerket. Har nå fått testet (litt) iPhone OS opp i mot Androide og jeg må si at Androide ligger i teten så langt. For meg virker iPhone nokså kjedelig. Men der igjen er det smak og behag. Så her blir det skikkelig konkuranse fremover.

 

Nå vet du hva jeg mener om Samsung Galaxy. Og Galaxy Spica er ikke så veldig ulik Galaxy, bortsett fra at den ikke har Amoled skjerm og stort internminne, pluss noen få andre ting. Jeg betalte det jeg betalte for den og angrer ikke, totalpris 3387,- pluss et abonnement som passer meg ypperlig (no reklame).

 

En siste ting. Det er noen her som har klager på batterikapasiteten. Jeg har sittet i hele dag og kveld og trykket og testet alt mulig og merker det nesten ikke på batteriet. Så noe gjør dere feil eller så er det en feilproduksjon.

 

God Jul! :D

Endret av wassiboy
Lenke til kommentar

Hallo alle sammen, og riktig god jul!

 

Mange takk for et meget godt innlegg, wassiboy! Interessant å lese dine erfaringer. Nå er det vel noen små forskjeller mellom Spica og Galaxy, men du har vel nevnt de fleste tror jeg.

 

MrEspen,

Jeg hadde vært interessert i å høre flere erfaringer om batterilevetiden fra deg også. Synes du fremdeles at den sluker like mye strøm, eller var det et program som var "problemet?" Batterilevetiden har den del å si for meg.

 

Det er Galaxy Spica og HTC Hero det nå står mellom, men jeg lurer på om ikke Spica er bra nok for meg. Hero har Sense, som er den eneste forskjellen av betydning (?). Ellers så har vel Spica til og med bedre prosessor, samt at den støtter Divx. Når det i tillegg har blitt bekreftet av Samsung at den kommer til å bli oppdatert til Android 2.0 er det enda enklere å velge den. Men jeg skal se om Hero kommer på et romjulstilbud. Gjør den ikke det, så blir det Spica. Jeg har forresten Spica allerede, men har ikke åpnet den ennå slik at jeg kan få byttet den om jeg skulle ombestemme meg, hehe.

 

Edit:

Forresten så kan det vel hende at noen lager et program som kan lastes ned på Andoid Market som gir Spica og andre Andoid-telefoner en funksjon ala Sense? Et program som gjør at en kan endre utseende på menyene?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

På tide å svare litt:

 

Batteritid:

Det viste seg at det var et program jeg hadde som sugde noe inni vanvittig med strøm... De siste dagene har jeg igjen kunnet brukt telefonen aktivt til musikk, browser etc uten at den går tom på et par dager.

 

Maskinvare:

Kamera er ubrukelig, men det er jo ingen overraskelse. Ellers er telefonen fortsatt veldig snappy i bruk, og betydelig kjappere enn G1. Eneste jeg har å pirke på er at skjermtastaturet er ekstremt tregt i lanskapsmodus, og litt for trangt i portrettmodus.

 

"Sense"-programvare:

Det finnes betalapplikasjoner (f.eks. Ahome) som lar deg installere forskjellige skins til hjemmeskjermen for å få mer eller mindre samme funksjonalitet som sense. Siden det er betalapplikasjon og dette i utgangspunktet ikke er tilgjengelig i Norge må man trikse litt for å få det til, men det er fullt mulig. Norge blir vel også snart godkjent for betalapplikasjoner på Android Market, så vi slipper å hacke oss til slike løsninger.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med telefonen... Selv om jeg daglig krangler med en litt buggy skjermlås, dette må vel kunne anses som en mindre tellende bug, men skjønner ikke hva samsung har tenkt på her.

 

Til deg som lurer på Hero VS HD2, heeeelt klart HD2 for min del. Det er absolutt drømmetelefonen hvis du ikke synes den blir for stor i lommen... Eneste jeg føler er dårligere på HD2 er skjermtastaturet, men snakker vi tross alt windows mobile, så det finnes flere erstatninger der ute som bør fungere. Og ja, jeg har over gjennonsnittet kjennskap til begge platformene vil jeg påstå, men jeg skal innrømme at jeg bare har testet HD2 en snau uke, altfor kort synes jeg!

Lenke til kommentar

Takk for svar, MrEspen!

 

Godt å høre at det bare var et program som "spiste" batteriet.

 

Når det gjelder kamera så er ikke det så viktig for meg. Det bruker jeg neten aldri. At det blir uvant å skrive meldinger i starten er jeg forberedt på. At tastaturet er tregt i landskapsmodus er vel noe som kan bli fikset med en oppdatering?

 

Ahome ser interessant ut. Tror ikke at jeg gidder å trikse og fikse for å få det, men jeg regner med at det blir tilgjengelig i Norge om ikke alt for lenge. Kommer sikkert ikke til å koste stort mer enn en femtilapp?

 

Med disse tingene på plass så står vel ikke Spica noe tilbake for Hero? Tror nesten ikke at jeg gidder å vente på at Hero kanskje skal synke 700 kr i pris i romjula...

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...