Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke inn i BIOS!

Anbefalte innlegg

Edit 7/1-2010:

Nytt problem her nå, kommer ikke inn i BIOS engang. Var borte fra pcen i 10 minutter i går, og når jeg kom tilbake sto den med skjermbilde (1), altså "låst" i oppstartsfasen. Prøvde og trykke "del" for å komme inn i BIOS, men da kom den bare til bilde (2), og det var ikke mulig og komme seg videre derfra. Prøvde og restarte et par ganger, men med samme resultat. Da søkte jeg rundt på google og fikk tips om å ta ut batteriet til hovedkortet i to minutter, for å restarte BIOS. Etter mye stress med å koble ut alt (måtte jo ta vekk hele skjermkortet også, da CMOS batteriet selvfølgelig lå under der, skulle nok hatt et større hovedkort da HD4890 tar veldig stor plass..) fikk jeg omsider til å resette BIOS, og når jeg starta opp pcen igjen stoppa den ikke lenger opp som på bilde (1).

Men, jeg har jo hatt det problemet med å starte opp pcen tidligere og det var ikke borte nå heller. Først prøvde jeg å starte opp Windows 7, da kom bilde (3) opp, og "Launch startup repair" som jeg har prøvd hundre ganger før, endte også denne gang i bluescreen (se første innlegg i denne tråden). Da restarter pcen seg selv, og bilde (4) viser seg et par sekunder før den går i en evig reboot sirkulasjon hvor den prøver å starte opp Windows 7, men det vil seg ikke.

Det som har fungert før da, har vært og gå inn i BIOS, bytte "boot sequence" til den harddisken hvor Windows XP er installert, og da har den normalt starta opp fint. Og hvis jeg først fikk starta opp med XP, kunne jeg restarte pcen, bytte tilbake "boot sequence" til harddisken med Windows 7, og vips fungerte alt fint. Men, ikke denne gang.. Bilde (5) kom opp som vanlig når jeg starter XP etter dette tullet, men hverken "start windows på vanlig måte", "siste fungerende konfigurasjon", eller "sikkerhetsmodus" fungerte i går, den gikk bare til bilde (6), før pcen gikk inn i denne evige reboot sirkelen igjen som jeg har hatt problemer med under oppstart av Windows 7, som ligger på den andre harddisken.

Etter en del prøving med å få i gang XP med denne automatiske rebooten, så gikk plutselig pcen tilbake til bilde (1) og (2), altså sånn den var før jeg tok ut CMOS batteriet og resatte BIOS. Hjelp? :cry: Regner med dette er hardware-feil? Hovedkortet som tar kvelden? Alle delene er kjøpt i slutten av mai 2009, utenom WD disken hvor Windows 7 er installert som ble kjøpt i november 2009.

img0272mlx.th.jpg (1)

img0286w.th.jpg (2)

img0273cc.th.jpg (3)

img0276p.th.jpg (4)

img0279ve.th.jpg (5)

img0281h.th.jpg (6)

______________________________________________________________________________________

(Gammelt problem nedenfor)

Heisann, skulle skru på pcen min i dag og fikk følgende bluescreen etter Windows boot logoen:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. If a driver is identified in the Stop message, disable the driver or check with the manufacturer for driver updates. Try chaging video adapters.

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then select Safe Mode.

Technical Information:

*** STOP: 0x0000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8000C092105, 0xFFFFF880009A8E78, 0XFFFFF880009A86D0)

Jeg har hatt noe problemer med den sekundære skjermen min i det siste (en gammel LCD tv) som har vist en type "blåskjær" i fargene (den viser riktige farger noen ganger, men virker helt fint som tv), men ikke tenkt så mye på det da den snart skal byttes ut. Prøvde og starte pcen på nytt to ganger da denne bluescreenen kom opp, men med samme resultat. Så prøvde jeg å koble ut den sekundære skjermen, og vips klarte Windows og starte opp. Har ikke restarta etter jeg fikk i gang pcen nå, men alt fungerer fint hittil. Har ikke installert noe særlig ny programvare i det siste, eneste er en HP F2420 printer som ble kjøpt på tirsdag.

Noe tips til hva jeg bør gjøre nå i etterkant? Og er det sannsynlig at problemet var den sekundære skjermen? Skjermkortet? :ermm:

Maskinvare:

AMD PHENOM II X4 940 3.0GHZ BLACK SKT AM2+ 8MB 125W P (HDZ940XCGIBOX)

ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5 (EAH4890/HTDI/1GD5)

MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 RETAIL (K9A2-CF-F)

OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT (OCZ2G8004GK)

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW SATA Black Bulk (SH-S223F/BEBE)

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM (HD753LJ)

Windows 7 Ultimate 64 bit

Endret av DNAPANDA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt dualscreen ja.

Etter at jeg restarta pcen nå skjedde det jeg var redd for, samme bluescreen kommer opp. Har bare den ene skjermen kobla til nå, og har ikke hatt noe problemer med pcen før restart.

Nå kommer jeg faktisk ikke inn i Windows7 igjen heller. Har W7 på Western Digital disken (kjøpt i november), mens XP er installert på Samsung disken (kjøpt i mai, sammen med resten av delene). Bytta boot sequence til Samsung disken som nummer 1, og da starter XP uten problemer...

What to do? :ermm:

Edit: Restarta på nytt etter jeg kom inn i XP, satt boot sequence til WD disken som har Win7, og da fikk jeg valget mellom å fikse oppstartsfiler (husker ikke helt hva det het) eller starte Windows som vanlig, valgte det siste og da starta W7 faktisk opp. Men er ved den samme greia bluescreenen har kommet tidligere..

Endret av DNAPANDA
Lenke til kommentar
Du har forsøkt å søke på feilkoden? Dette treffet kan kasnkje hjelpe deg: http://support.microsoft.com/kb/330182

Har bare søkt på det sånn halvveis, ville gjerne ha noen tips herfra først. Tenkte å prøve med oppdatering av BIOS og grafikkort driveren nå. Ser forresten at linken din gjelder for XP, men det er vel kanskje det samme?

Har du trykket F8 og valgt Last Good Known....?

Nei..

Edit: Har søkt opp hovedkortet nå, og her er det diverse nedlastninger: Link

Hvilke er det jeg må installere for å få oppdatert BIOS, evt hvor finner jeg hvilken versjon jeg har? Sorry for å være litt noob her, men aldri oppdatert BIOS før.. :p

Endret av DNAPANDA
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nytt problem her nå, kommer ikke inn i BIOS engang. Var borte fra pcen i 10 minutter i går, og når jeg kom tilbake sto den med skjermbilde (1), altså "låst" i oppstartsfasen. Prøvde og trykke "del" for å komme inn i BIOS, men da kom den bare til bilde (2), og det var ikke mulig og komme seg videre derfra. Prøvde og restarte et par ganger, men med samme resultat. Da søkte jeg rundt på google og fikk tips om å ta ut batteriet til hovedkortet i to minutter, for å restarte BIOS. Etter mye stress med å koble ut alt (måtte jo ta vekk hele skjermkortet også, da CMOS batteriet selvfølgelig lå under der, skulle nok hatt et større hovedkort da HD4890 tar veldig stor plass..) fikk jeg omsider til å resette BIOS, og når jeg starta opp pcen igjen stoppa den ikke lenger opp som på bilde (1).

Men, jeg har jo hatt det problemet med å starte opp pcen tidligere og det var ikke borte nå heller. Først prøvde jeg å starte opp Windows 7, da kom bilde (3) opp, og "Launch startup repair" som jeg har prøvd hundre ganger før, endte også denne gang i bluescreen (se første innlegg i denne tråden). Da restarter pcen seg selv, og bilde (4) viser seg et par sekunder før den går i en evig reboot sirkulasjon hvor den prøver å starte opp Windows 7, men det vil seg ikke.

Det som har fungert før da, har vært og gå inn i BIOS, bytte "boot sequence" til den harddisken hvor Windows XP er installert, og da har den normalt starta opp fint. Og hvis jeg først fikk starta opp med XP, kunne jeg restarte pcen, bytte tilbake "boot sequence" til harddisken med Windows 7, og vips fungerte alt fint. Men, ikke denne gang.. Bilde (5) kom opp som vanlig når jeg starter XP etter dette tullet, men hverken "start windows på vanlig måte", "siste fungerende konfigurasjon", eller "sikkerhetsmodus" fungerte i går, den gikk bare til bilde (6), før pcen gikk inn i denne evige reboot sirkelen igjen som jeg har hatt problemer med under oppstart av Windows 7, som ligger på den andre harddisken.

Etter en del prøving med å få i gang XP med denne automatiske rebooten, så gikk plutselig pcen tilbake til bilde (1) og (2), altså sånn den var før jeg tok ut CMOS batteriet og resatte BIOS. Hjelp? :cry: Regner med dette er hardware-feil? Hovedkortet som tar kvelden? Alle delene er kjøpt i slutten av mai 2009, utenom WD disken hvor Windows 7 er installert som ble kjøpt i november 2009.

img0272mlx.th.jpg (1)

img0286w.th.jpg (2)

img0273cc.th.jpg (3)

img0276p.th.jpg (4)

img0279ve.th.jpg (5)

img0281h.th.jpg (6)

Lenke til kommentar

img0272mlx.th.jpg (1)

img0286w.th.jpg (2)

img0273cc.th.jpg (3)

img0276p.th.jpg (4)

img0279ve.th.jpg (5)

img0281h.th.jpg (6)

Hallo!

Jeg ser at du plages. Om du skulle lykkes her, f.eks ha den win7 operativ.

Slå av pcen.

Finn bridgen for backup batt. Så løfter du den av, slik at bios blir resatt.

La broen være borte i 60 sekunder. Koble strømmen av XP hdisken. Slik at du bare har cd rom og boot disken til win7 i. Så, etter 60 sek. setter du på den brua til bacupbatt. Tror det er lettere enn å ta ut batteriet.

Start opp pcen hold inne F8 mens maskinen booter. Velg så sikker modus og enter.

Kjør sikker modus, logg på som Administrator om det valget dukker opp. Spørs om du har laget passord og konto på maskinen din.

Gå til kontrollpanel, velg maskinvare mappen. Gå til egenskaper for de grafikk kortene du har installert. Se om det er gule utropstegn, eller flere drivere enn det skal være. Det hender nemlig at det kan være både 2 og 3 drivere oppå hverandre. Da blir det kluss.

Hvis du finner at det er flere drivere enn det skal være, må du slette dette og installere driverne på nytt. Merk at ved SLI er det to kort og da er det også to drivere.

Men om alt ser fint ut, dvs ingen gule utropstegn, kan du på egenskaper til kortene se om det står at denne fungerer som den skal? På driverne står det også hvilken type driver det er, så det kan du også sjekke.

Kjør så en virus scan i sikker modus. Logg av og restart til normal mode før du setter inn den andre hardisken.

I bios oversikten til hd, skal du ikke ha enable på begge to. Bare merk enable på den ene. DVS C hvis den er OS til WIN7. Disable den andre. Den vil likevel vises i MIN DATAMASKIN, og du vil kunne entre den og benytte den til lagring av data.

Og hvis du vil benytte den XP partisjone, så må du gjøre motsatt. Disable C og enable XP-disken. :roll:

Vennligst

BmOnline

ps: Når du ser at dette går veien, så slår du av pcen, setter strøm på den andre disken. Og slår på. inn i BIOS, disable XP og enable WIN7. Save bios og exit.

Good Luck!

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Prøvde det du sa nå, men når jeg skulle skru på pcen og holde inne F8 så fikk jeg bare følgende skjermbilde (ikke noe sikkerhetsmodus):

img0293vn.th.jpg

Prøvde med F1, og fikk da opp BIOS. Satt opp disken med Win7 til å boote først, får da opp skjermbilde (3) fra forrige post, og samme problemer som før. "Start windows normally" så kommer Windows 7 logoen så vidt før maskinen starter på nytt. Med "Launch startup repair" kommer følgende bluescreen:

img0295a.th.jpg

Lenke til kommentar
Prøvde det du sa nå, men når jeg skulle skru på pcen og holde inne F8 så fikk jeg bare følgende skjermbilde (ikke noe sikkerhetsmodus):

img0293vn.th.jpg

Prøvde med F1, og fikk da opp BIOS. Satt opp disken med Win7 til å boote først, får da opp skjermbilde (3) fra forrige post, og samme problemer som før. "Start windows normally" så kommer Windows 7 logoen så vidt før maskinen starter på nytt. Med "Launch startup repair" kommer følgende bluescreen:

img0295a.th.jpg

Ja, jeg leste det- og det står jo at cmos setting er gale. Da ville jeg trykke F2 for å loade inn default. Prøv det...

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar
Fant ut av problemet, den ene RAM-brikken vae defekt. Virker fint nå, bortsett fra at det trådløse tastaturet er helt på bærtur, g = 6, f''¨.,|æhg = 0123456789. :!: Noen tips til hva det kommer av?

Det kan virke som om tastaturet har brukt det minnet som nå er borte?

Så du kan vel skifte brikken og håpe at en kaldstart vil være redningen?

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

Koblet til tastaturet på den bærbare pcen her, og da er det faktisk det samme problemet.. Lyset på senderen blir borte, men det virker fortsatt og trykke på det, bare at feil taster kommer opp. Da er vel det også ødelagt? Utrolig hvordan alt går dårlig når først en ting begynner å tulle :p

Men pcen virker i det minste nå, merker at jeg sliter med 2GB RAM, så blir bestilling av mer RAM snart, samt nytt tastatur.

Hadde to sånne 2GB brikker, bør jeg bestille samme type sett? Tenkte å ha i den ene brikka som fortsatt virker, og bestille 2x2GB nye RAM-brikker. Tips til nye RAM-brikker?

Hadde forøvrig problemer med XP disken i går, men når jeg bytta fra s-ata slot 1 til 4 i dag så funker den fint etter chkdsk.''

Edit: Alle torrentene mine i uTorrent var borte når jeg starta opp i går (ikke filene, bare inne i uTorrent), skyldes dette den RAM-brikka som nå er borte? Kan jeg få flere feil etterhvert?

Endret av DNAPANDA
Lenke til kommentar
Koblet til tastaturet på den bærbare pcen her, og da er det faktisk det samme problemet.. Lyset på senderen blir borte, men det virker fortsatt og trykke på det, bare at feil taster kommer opp. Da er vel det også ødelagt? Utrolig hvordan alt går dårlig når først en ting begynner å tulle :p

Men pcen virker i det minste nå, merker at jeg sliter med 2GB RAM, så blir bestilling av mer RAM snart, samt nytt tastatur.

Hadde to sånne 2GB brikker, bør jeg bestille samme type sett? Tenkte å ha i den ene brikka som fortsatt virker, og bestille 2x2GB nye RAM-brikker. Tips til nye RAM-brikker?

Hadde forøvrig problemer med XP disken i går, men når jeg bytta fra s-ata slot 1 til 4 i dag så funker den fint etter chkdsk.''

Edit: Alle torrentene mine i uTorrent var borte når jeg starta opp i går (ikke filene, bare inne i uTorrent), skyldes dette den RAM-brikka som nå er borte? Kan jeg få flere feil etterhvert?

Hallo!

Ja, det var fint at du fant den brikker som var kaputt. Så når du finner noen gode nye, så er det jo greit med et par. Det gjør susen. :D

At du vil få flere feil? Tror ikke at det i så fall har årsker i denne feilen. Husk at når du benytter pcen over lang tid, så er det varmen som er den største fienden her.

Så det er om å gjøre å "kjenne etter" at du ikke har mer enn 38-40 grader i kassen.

De som opererer med 75 grader+ på brikkesettet er på tynn is... Så det er kjekt å ha en kasse med god stor plass og luft rundt. Spesielt om du kjører SLI og greier og greier :cry:

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...