petterpann Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 I dag fikk jeg lønn, og siden det var med halv skatt har jeg endelig bestemt meg for å gå til tannlegen. Saken er at jeg har sterk ising i en tann, og får i tillegg vondt når jeg belaster/tygger noe med den. Saken er at jeg ikke aner hva jeg skal forvente meg i pris. Jeg leser skrekkeksempler på nettet der for har fått prisanslag på 20.000-25.000,- !!!! Hva er det egentlig de har gjort? Levd 60 år uten å gå til tannlegen? Er 2 år siden mitt forrige tannlegebesøk nå. Noen tanker rundt hva de blir å ta? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Tja, en røntgen + litt drilling dersom du har ett hull pleier å komme rundt tusenlappen. Dersom du må i 20 - 25 høvdinger tror jeg du skal ha ganske dårlige tannpussvaner kombinert med et fantastisk søtt kosthold. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Jeg har akkurat betalt litt over 150 000 til tannlegen jeg, men så dårlig stilt er det nok ikke med isete tanna di Kontroll ca 700,- Bilder ca 250,- Reperasjon av et lite hull ca 1000,- Rotfylling 2500,- (veldig ca.priser) De to første må du ut med uansett, og så får du satse på at du slipper rotfylling. Endret 18. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Palme Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg har akkurat betalt litt over 150 000 til tannlegen jeg, ... Kondolerer Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg har akkurat betalt litt over 150 000 til tannlegen jeg, ... Kondolerer Det var helt og holdent min livstil som sørget for at det ble så ille, så jeg velger å se det som en vel fortjent lærepenge. For å si det slik, mine nye tenner lever et luksussliv i forhold til de som måtte ut Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Ok. Om jeg hadde måtte ut med over 10.000 hadde heller kjeften fått råttne i helvette. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Ok. Om jeg hadde måtte ut med over 10.000 hadde heller kjeften fått råttne i helvette. Da har du ikke opplevd smerter som bare tenner kan gi deg. Tilslutt er det ikke snakk om hva du vil, men hva du må. Nå bør man som ungdom slippe slike regninger så lenge man pusser tenna godt og passer på de, men gjør det først vondt i tenna er lommeboka plutselig ubetydelig, da må det ordnes. Endret 18. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Mitt tannlegebesøk for å fikse en tann (måtte legge ny fylling) kostet 1100,- inkl røntgen og bedøvelse. Kun bedøvelsen var spesifisert på kvitteringen og kostet 300,- Det var den verd!! Lenke til kommentar
G Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) I dag fikk jeg lønn, og siden det var med halv skatt har jeg endelig bestemt meg for å gå til tannlegen. Saken er at jeg har sterk ising i en tann, og får i tillegg vondt når jeg belaster/tygger noe med den. Saken er at jeg ikke aner hva jeg skal forvente meg i pris. Jeg leser skrekkeksempler på nettet der for har fått prisanslag på 20.000-25.000,- !!!! Hva er det egentlig de har gjort? Levd 60 år uten å gå til tannlegen? Er 2 år siden mitt forrige tannlegebesøk nå. Noen tanker rundt hva de blir å ta? Du kan jo være heldig å slippe unna med en tusenlapp og to også. Ikke verdt å ta sorgen på forskudd. archongamer har noen poenger. At om en venter lenge nok, så blir det uutholdelig. Om du fremdeles velger å la være å slippe tannlegen til, så vil du for en god stund være en pillenarkoman for å døyve smertene. Tannlegene vil nok da anbefale deg å gjøre tiltak, eller å trekke tannen som gjør livet til ett helvete. Å trekke er det desidert billigste alternativet, og du skal ikke se vekk i fra at trygdekontoret går for den løsningen dersom de kan slippe unna med det. Tannhelsetjenesten er ett forsømt tema i vår velferdsnasjon. Om du sammenlikner oss med mange andre land nær oss, så vil du se at noen av dem omtrent likestiller tannhelse med annen helse for kroppen (tenker på legebesøkene). En annen ting som er verdt å få med seg, er at når noe uforutsett som en vond tann skjer en person, så vil selvfølgelig personen vegre seg for prislappen. Det er vel ikke lange veien å skulle sammenlikne dette med andre yrkesgrupper som rørlegger og røret i leiligheten din som sprang lekk, IT-konsulenten da PC'en fikk prekære feil. Vi vet at om du får rørlegger fra ett rørleggerfirma, så er det ikke unormalt med en timesats på kr 850,- per time. Rørleggeren får ikke alle disse pengene i lommene. Det samme med IT-konsulenten som tar kr 900,- per time. Til slutt, det samme med Tannlegen som har mange andre kostnader han/hun skal dekke. Så kan du ta utdannelsesveien på disse 3 yrkesgruppene. Rørleggeren må ta videregående skolering og fagbrev. Rørleggeren tjener litt penger mens fagbrevet tas. IT-konsulenter kan ha ymse utdanningsløp, fra litt korte til litt lange. Fordi behovet for dem er så stort, så kan en del IT-konsulenter slippe unna med kortere utdanning. Dessuten vil arbeidsgiver ofte viderekurse slike ansatte, noe som IT-konsulenten vokser på. Tannlegen tar seg gjerne en omkring 6 års grunnutdanning, før pengene begynner å strømme inn. Så kan en veie opp og veie i mot for hvilket yrke det har lønnet seg å utdanne seg til. Vi skal være glade for at vi har kommet langt med helsa i vår hverdag. Egypterne hadde tannbehandling de også, men det tipper jeg var ett gode som kanskje bare farao og hans nærmeste fikk mest glede av. I Norge så sees det forskjellig på om du får dekket tannlegeutgifter etter hvor god lønn du mottar selv. Det er altså også i Norge en stor forskjellsbehandling, men da den andre veien. Så nå kan du spørre tannlegen om trygdesystemet vil dekke noe. Og om de ikke dekker det, så er det etter kriterie at du tjener for godt. Sånn er det i Norge, og om du vil forandre dette så må du gjøre noe aktivt på det politiske planet, dessverre. Det skal mye til for at det kommer av seg selv, og du kan sikkert fortsette og fortsette å stemme "det riktige partiet" inntil det endelig vil løsne og komme bedre ordninger på plass. Tannlegen skal gi seg en lønn, ofte mer enn en assistent skal lønnes, det kommer arbeidsgiveravgifter, det kommer skattelegging som alle andre måtte oppleve. Om tannlegen er privatpraktiserende og selv blir syk, så må det en privat forsikring til (den skal betales) for at vedkommende skal dekkes på samme måte som en normal lønnsmottager automatisk vil få dekning for. Jeg lurer på om ikke pensjonsordningen også må ordnes for egen regning. Så har du husleie eller gjeld på å eie eget arbeidslokale. Så har du masse teknisk utstyr som hver for seg gjerne har prislapper liknende både nybil og noen bruktbiler. På toppen av dette, dersom det er snakk om dyre tannbehandlinger som krever tanntekniker (som f.eks. gull-/porselens-arbeider), så stikker tannteknikeren av med en stor stor porsjon av det tannlegen måtte belaste din lommebok for. I grisgrente strøk, før ordentlig tannhelse kom på plass i nokså nyere tid, så var det nokså vanlig at folk på for eksempel fiskevær i Nord-Norge kom selv til tannlegen og ba om å få trekke samtlige tenner, for så å få laget gebiss. Det var veldig normalt for bare noen tiår siden. Det er klart det billigste alternativ i lengden, på lik linje med en velstelt tanngard om du får til det. Så puss tennene du, og det vil spare deg for masse penger. Tannpleiere kan gi deg gode råd om tannstell om du ønsker. Det kan også tannlegen om du spør. EDIT: Selv om de fleste tannleger kan sko seg med å ta klekkelig betalt for en så spesialisert type behandling, så kan det være penger spart å undersøke litt rundt. Det varier ofte litt mer innen slike tjenester som er så spesialiserte. Ellers får tannlegene føringer fra Tannlegeforeningen i Norge, for hvilke priser de kan ta. Men de står som likevel fritt til å ta høyere eller lavere betaling. Mange tar noe høyere betalt for det de kan få til å praktisere videre med ett slikt prisleie. Dette vil jeg si er likt i all business. Se på hva oljeselskapene f.eks. betaler for å få utført sine serviceoppdrag bare for å ta ett eller annet som streifet tankene mine her og nå. Endret 18. desember 2009 av G Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hvis du bor i en av byene det studeres ontologi i, kan du få billig behandling på de instituttene også. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Det er ett veldig godt poeng. Kan nesten sammenliknes med frisørlærlingen, selv om studenten i odontologi vil bruke Universitets fasiliteter til oppgaven. Endret 18. desember 2009 av G Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hvis du bor i en av byene det studeres ontologi i, kan du få billig behandling på de instituttene også. Nå er det såpass lange ventetider på disse tilbudene at har man først smerter vil det bli for lenge å gå å vente. Men til vanlig sjekk eller ting som ikke er hast er det et veldig godt tilbud å benytte seg av. Viktig å vite at det nå er tannlegene som avgjør om du har rett til å få dekket noe av folketrygden, så har man vanskelig økonomisk situasjon og må til tannlegen bør man høre om dette også. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hepp_* Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Fikset 4 tenner, 2 "normale" hull og 2 dype som der begge er på kanten og må kanskje ta rotfylling viss jeg får tannverk i dem. Ene av det er VELDIG dypt hull. Første gang kom på 800 kroner, med bilde av ene tanna. Ble overrasket over hvor "billig" det var. Sist gang kom på 1600 kroner, tanna med dypest hull kostet over 700 å fikse. Han brukte en annen fylling på den. Sist gang ble det bilder av tennene på siden. Men var den ene tanna som var dyr! Gleder meg til den dagen stamceller blir brukt slik at jeg kan få nye naturlige tenner! Men det blir vell en stund til.. Skal en gang til, så fattigere kommer jeg til å bli... Tannlege er dyrt. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hvis du bor i en av byene det studeres ontologi i, kan du få billig behandling på de instituttene også. Nå er det såpass lange ventetider på disse tilbudene at har man først smerter vil det bli for lenge å gå å vente. Men til vanlig sjekk eller ting som ikke er hast er det et veldig godt tilbud å benytte seg av. Viktig å vite at det nå er Tannlegene som avgjør om du har rett til å få dekket noe av folketrygden, så har man vanskelig økonomisk situasjon og må til tannlegen bør man høre om dette også. Det er forsåvidt riktig at det sitter en ansatt Tannlege og sjekker riktigheten av hva de forskjellige Tannlegene måtte sende inn av pengekrav. Denne Tannlegen er da ansatt av trygdesystemet. Tannlegene slipper altså ikke unna med hva som helst av krav, da det finnes strenge retningslinjer i trygdesystemet for hva som er tillatt å kreve dekket på Statens bekostning. Endret 18. desember 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Tannlege er ikke gratis. Ja, Tannlegene synes vi gjerne er dyre. Jeg synes også det er dyrt å kjøpe ny klesvaskemasin! Den varer kanskje bare i 5 til 15 år. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hvis du bor i en av byene det studeres ontologi i, kan du få billig behandling på de instituttene også. Nå er det såpass lange ventetider på disse tilbudene at har man først smerter vil det bli for lenge å gå å vente. Men til vanlig sjekk eller ting som ikke er hast er det et veldig godt tilbud å benytte seg av. Viktig å vite at det nå er Tannlegene som avgjør om du har rett til å få dekket noe av folketrygden, så har man vanskelig økonomisk situasjon og må til tannlegen bør man høre om dette også. Det er forsåvidt riktig at det sitter en ansatt Tannlege og sjekker riktigheten av hva de forskjellige Tannlegene måtte sende inn av pengekrav. Denne Tannlegen er da ansatt av trygdesystemet. Tannlegene slipper altså ikke unna med hva som helst av krav, da det finnes strenge retningslinjer i trygdesystemet for hva som er tillatt å kreve dekket på Statens bekostning. Nei selvsagt kan ikke hvem som helst får hva som helst dekket. Men det skader jo ikke å høre om noe kan gjelde deg om man har en vanskelig situasjon Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Ok. Om jeg hadde måtte ut med over 10.000 hadde heller kjeften fått råttne i helvette. Da har du ikke opplevd smerter som bare tenner kan gi deg. Tilslutt er det ikke snakk om hva du vil, men hva du må. Nå bør man som ungdom slippe slike regninger så lenge man pusser tenna godt og passer på de, men gjør det først vondt i tenna er lommeboka plutselig ubetydelig, da må det ordnes. Det er derfor Norge er et forbanna drittland. Hva i helvette gjør man dersom man er en 20 år gammel student som lever på stipend og studielån? Ikke får man lån, og alle har ikke familie som kan bidra. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Man får en betalingsavtale er vel det beste da. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Ja, men det er neppe alle som får det. Hva er det egentlig som gjør tennene så unikt og dyrt på mennesket? Jeg har vært hos både øyelege, øre/nese/hals spesialist osv. og betalt nada. Tror tannlegeprisene fører til mye helseangst her til lands. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Det er jeg helt enig i deg i. Tenner bør regnes som en del av kroppen på lik linje med resten og dekkes deretter. Nå er det heldigvis flere og flere politikere som mener det samme, så en endring er vel ikke så langt unna. At det blir like fritatt for kostnad som helsa ellers tviler jeg vel på, men alle forbedringer fra dagens ordning vil gjøre mange godt. Tannleger som ikke tenker med lommeboka gir deg avtale. Jeg har en slik. De store kjedene osv som kun tenker profitt er det verre å prøve å si man har dårlig råd med, men jeg styrer langt unna de. Endret 18. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå