pax1 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hei, Har flyttet inn i et 2.etasjes hus hvor badet i 2. etasje har 3 downlights. Over 2. etasje ligger det et uisolert (i taket) loft som følgelig er ganske kaldt nå om vinteren (skal nok på lengre sikt isolere dette loftet). Uansett.. på badet kjenner jeg litt trekk av kald luft fra loftet, og jeg tenkte jeg skulle gjøre noe med dette. Jeg tok en kikk på loftet, og isolasjonen er "gravet vekk" rundt spot'ene på "gulvet" i loftet, dette sikkert fordi det ikke skal være noen brannfare, og følgelig kommer det kald luft fra loftet og ned på badet rundt spot'ene. Så det jeg tenker på å gjøre er å få satt 3 downlightsbokser over lysene slik at jeg i etterkant kan dekke til med isolasjon igjen for å stanse den kalde luften fra å trekke ned. Noen spørsmål: Hvor får man kjøpt slike bokser? Kan jeg montere disse selv (behøver vel ikke elektriker hvis det ikke skal gjøres noe elektroinstallasjon)? Slik jeg forstår det så må downlights være merket med F med strek over for å at downlightsboks kan dekkes med isolasjon? Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hei, Har flyttet inn i et 2.etasjes hus hvor badet i 2. etasje har 3 downlights. Over 2. etasje ligger det et uisolert (i taket) loft som følgelig er ganske kaldt nå om vinteren (skal nok på lengre sikt isolere dette loftet). Uansett.. på badet kjenner jeg litt trekk av kald luft fra loftet, og jeg tenkte jeg skulle gjøre noe med dette. Jeg tok en kikk på loftet, og isolasjonen er "gravet vekk" rundt spot'ene på "gulvet" i loftet, dette sikkert fordi det ikke skal være noen brannfare, og følgelig kommer det kald luft fra loftet og ned på badet rundt spot'ene. Så det jeg tenker på å gjøre er å få satt 3 downlightsbokser over lysene slik at jeg i etterkant kan dekke til med isolasjon igjen for å stanse den kalde luften fra å trekke ned. Noen spørsmål: Hvor får man kjøpt slike bokser? Kan jeg montere disse selv (behøver vel ikke elektriker hvis det ikke skal gjøres noe elektroinstallasjon)? Slik jeg forstår det så må downlights være merket med F med strek over for å at downlightsboks kan dekkes med isolasjon? Tusen takk for all hjelp. For det første må du jo av med kabler for å få de ført inn i downlightboksen. Her kommer jo elektrikeren inn. Alle elektrofirmaer selger downlightbokser. Slik du beskriver, er dette en jobb som er gjort relativt kjapt. Så det er like greit å få det gjort skikkelig. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Joda, er vel ganske kjapt gjort.. men elektrikere tar seg jo betalt så det holder så hadde ønsket å bare få satt på de boksene selv.... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hvordan skal du da få det tett mellom rør/kabler og taket ditt? Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Hvordan skal du da få det tett mellom rør/kabler og taket ditt? Boksene blir vel liggende på loftsgulvet med isolasjon rundt, og så må jeg trekke kablene gjennom boksene med slike "strømper" av plast rundt..? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Hvordan skal du da få det tett mellom rør/kabler og taket ditt? Boksene blir vel liggende på loftsgulvet med isolasjon rundt, og så må jeg trekke kablene gjennom boksene med slike "strømper" av plast rundt..? Det skal være Pls 90 kabel til spottene, som igjen skal ligge i rør. Spottene må jo kobles fra før du får ført kabler og rør inn i downlightboksen. Som sagt, her kommer elektrikeren inn. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Det skal være Pls 90 kabel til spottene, som igjen skal ligge i rør. Hei! dette har jeg diskutert mye med en kamerat, jeg mener som du at man bør benytte downlightkabel. Han mener det er overflødig, har du en referanse til noe forskrift E.L på dette? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Det skal være Pls 90 kabel til spottene, som igjen skal ligge i rør. Hei! dette har jeg diskutert mye med en kamerat, jeg mener som du at man bør benytte downlightkabel. Han mener det er overflødig, har du en referanse til noe forskrift E.L på dette? Hei. Hvis du med downlightkabel mener PLS90, er det jo fordi den er mer varmeresistent enn f.eks PN/PR. PLS 90: http://www.teccon.no/index.cfm?id=34580 PR: http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO..._500_V.html#top Som du ser, har PLS90 en maksimal ledertemperatur på 90 grader, mens PR har 70 grader. Kan dessverre ikke henvise til noen forskrift for øyeblikket. Men hvem vet ikke hvor varm en 35/50w halogenpære blir. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 ja den biten er jeg klar over, det var forskrift eller produsentinstruksjon jeg var ute etter Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Jaja.. får vel få en elektriker til å komme.. burde være en forholdsvis grei og rutinemessig jobb. Så blir det skikkelig i forholdl til forskrifter, brannfare osv. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Pax1, ta gjerne et bilde av hvordan det ser ut nå, så kan vi lettere hjelpe. Burde ikke være den store jobben for deg heller om du har litt elektriske kunnskaper, men kom med noen bilder. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Pax1, ta gjerne et bilde av hvordan det ser ut nå, så kan vi lettere hjelpe. Burde ikke være den store jobben for deg heller om du har litt elektriske kunnskaper, men kom med noen bilder. poenget er at siden downlightene inngår som en del av den faste elektriske installasjonen har han ikke LOV til å gjøre det selv. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Det er ikke noe lov som sier at han ikke kan gjøre det selv, men det han får problemer med er om det eventuelt skulle skje noe siden, med tanke på brann osv. Da er vel forsikringer osv tålig ubrukelige. Men som sagt, er det bare noe småtteri så er det ikke det store. Med prisene på en elektriker i dag, og bare for å feste noen rør og skru av og på noen kabler + en lokk så gjør det selv om du har litt greie på det. Men kan du ikke noe om det, få en kompis har peiling eller hør med en elektriker om du kan feste alt av rør og bokser og så kommer han å strammer skruene Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Det er ikke noe lov som sier at han ikke kan gjøre det selv, men det han får problemer med er om det eventuelt skulle skje noe siden, med tanke på brann osv. Da er vel forsikringer osv tålig ubrukelige. Men som sagt, er det bare noe småtteri så er det ikke det store. Med prisene på en elektriker i dag, og bare for å feste noen rør og skru av og på noen kabler + en lokk så gjør det selv om du har litt greie på det. Men kan du ikke noe om det, få en kompis har peiling eller hør med en elektriker om du kan feste alt av rør og bokser og så kommer han å strammer skruene Jo det er en lov som sier dette. Nek400 134.1.1. Der henvises det til lov om kvalifisert personell. Nek 400 er ingen lov i seg selv men det henvises i dette tilfellet til en lov. Jeg har desværre ikke NEKen her så jeg kan ikke sitere den direkte men slå opp og lær. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Ja, men du får ikke bot for å ha gjort det. Man kan sammenligne det med lov om fartsgrenser hvor du blir straffet når du kjører for fort om du blir tatt. Men som sagt, har du null peiling, få noen som kan det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Lover gjelder like mye selv om det ikke ligger en straffelov i bakgrunnen. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Vi blir nok aldri enig uansett. Pax1, gjør det du føler for Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Vi blir nok aldri enig uansett. Pax1, gjør det du føler for Jepp, gjør nok det. Om det er lov eller ikke er ganske uvesentlig for meg personlig, bekymringen her er å få gjort det trygt og skikkelig. Som du nevner.. de fleste har sikkert kjørt for fort en gang eller lastet ned en sang fra internett.. det er ikke lov det heller. Og mange har sikkert montert sin egen dimmer eller lagt opp en elektrisk kontakt (å betale et par tusenlapper for å få montert en dimmer, f.eks, syns jeg er absurd... Uansett.. dette får bli et prosjekt på nyåret.. får leve litt med den lille trekken som er til da. Kan jo se om jeg kan få et godt tilbud på mittanbud.no Takk for alle tips og svar, og god jul. Endret 23. desember 2009 av pax1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Poenget var å motbevise at det ikke var noe lov som sa at man ikke kunne gjøre slikt, noe det er. Hva du gjør selv får stå for din regning og så lenge du ikke bor i samme blokka som meg så er det i grunnen det samme for udertegnede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå