Gå til innhold

Vekt paa kamerahus nikon vs canon

Anbefalte innlegg

Har et 350D som begynner aa bli litt slitent. Siden jeg naa befinner meg paa Bali og skal innom Bangkok paa hjemveien saa lurte jeg rett og slett paa aa bytte ut alt kamerautstyret jeg har. Har i dag noen jalla objektiver som ikke er saerlig lyssterke so jeg i sin tid kjoepte til EOS300 (analog filmkamera). Fokusen suger ogsaa bigtime paa eos 305d i daarlig lys.

Leser at EOS7D er et ganske saa tungt hus, usikker paa 50D. Hvordan er det med nikon sine semiproffe hus? Er disse mer kompakte og mer handy enn Canon sine? Litt av poenget med aa ta bilder er aa ha utstyr som man orker aa ta med seg ut. Er det for tungt aa klumpetet blir det dessverre hjemme.

Noen synspunker paa letthaandterlige kamerahus i semiproff kvalitet fra forumets brukere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikons semiproffhus er heller et hakk større enn Canons. Ingen av semiproffhusene er spesielt små og kompakte, men det minste er antakelig Pentax K-7.

Du skal allikevel ikke se bort fra verken 50D eller 7D (som er temmelig like store). Hvis størrelse er viktig, har også Olympus sin E-620, som er mer et entusiastkamera enn semiproffkamera, men yter meget godt, og har gode kvaliteter som vridbar skjerm og kompaktstørrelse i tillegg til (selvfølgelig) utmerket bildekvalitet. Zuiko-optikken til Olympus er også svært god, f.eks. er E-620 med 14-54mm og 25mm f/2.8 en herlig kombinasjon, 14-54mm for fleksibiliteten og 25mm for reisevennligheten.

Nevnte Pentax K-7 er heller ikke noe dårlig alternativ. Litt tregere enn semiproffhusene fra de andre produsentene, men er kompakt og svært godt værtettet. Har fått litt pepper for støynivå og dynamisk omfang i "syntetiske" labtester, men i praksis viser det seg at det fungerer svært godt, bl.a. fordi støyen har en svært tiltalende karakter. Er nok mer "proff" enn E-620 på de fleste områder.

Så hvis størrelse er viktig ville jeg sett på E-620 og K-7.

Lenke til kommentar
Nikons D5000 ligger vel i omtrent samme skiktet som E-620 fra Olympus, selv om det muligens er noe tyngre.
Det er litt tyngre, noe større og den vridbare skjermen er ikke like lett å utnytte i alle situasjoner. Det er også et "billigere" kamerahus, med tanke på byggekvalitet.
Lenke til kommentar

Nikon D90 er jo en middelvei. Ligger ganske midt i mellom D3000/D5000 og D300s. Canon har ikke et kamera i samme vektklassen, men har like så semipro/entusiast-hus som er et hekto lettere enn Nikon D300, i 50D. Olympus E-620 er også et veldig flott kamerahus, men er nærmere Nikon D3000/5000 og Canon 450D/500D igjen.

Uansett. Rent optisk får du nok en grei oppsving, også på de rimeligere modellene. Bortsett fra Canon EOS 1000D, som er litt sei på fokus. Dette kameraet utfases nå.

Må du ha et kamerahus som veier såvidt over halvkiloen, eller tåler du 800-900 gram?

Lenke til kommentar

Sitter paa en internettcafe med helt raevva nettforbindelse foeles som aa sitte med 14,4 modem. Skal si de tar ti aa laste nettsider med all den reklamen vi har i norge...nok om det

Takker for innspill her. Etter litt ettertanke i 30 graders varme tror jeg at jeg fortsatt kommer til aa kjoere paa Canon. Det store spoersmaalet er om jeg skal kjoepe D7 eller D50. Faar se litt hvor mye det er aa spare her nede og veie det opp mot norsk garanti.

Saa er det jo spennende aa se hva objektiver som Canons 70-200 f2.8 med og uten IS koster samt 17-55 f2,8. Fyrer opp en ny traad om objektiver i objektivdelen av forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...