Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Ford Sierra 2.0 91-mod starter hver gang, men tar lang tid før motoren blir skikkelig varm. Litt tyngre å dra rundt startern nå i -25, men starter opp etter et par sekunder :) Ellers oppfører bilen seg veldig bra. Girkasse og varmeapparat blir helt gode etter 10-15 minutters kjøring, varmen kommer etter 5 min, men funker optimalt etter 15 minutters tid. Eneste som er må være at brekket henger litt igjen, men dette er jo vanlig på de fleste eldre biler.

 

 

91 sierra med "brekkheng" må jo være rasende festlig å kjøre nå på glatta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du harhelårsdekk, eller kjører du på piggfrie vinterhjul? Såkalte helårsdekk er ikke en type hjul som brukes i Norge såvidt jeg vet. Det er dekk som primært er beregnet på "sommerføre" men skal kunne fungere ved sjeldne snøfall (klima som man finner lenger sørover på kontinentet). Om du har helårsdekk er det ikke noe særlig å kjøre rundt på i Norge, og det er i hvert fall ikke rart at du sklir sidelengs i rundkjøringene, og om du har piggfrie vinterdekk som du bruker året rundt er det heller ikke særlig rart, da de ikke er så glad i å bli brukt på sommeren, med høyere varmeutvikling fra hjulene, og varmere asfalt osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Renault Megane 2.0 8v 1996.

Starter uten problem helt ned i 20 kalde, står ute 24/7 og gjerne 2 dager i strekk. Uten noe fancy teknologi eller noe.

Kan vel nevne at det må skrapes litt før jeg kan kjøre, tar veldig lang tid før luften ut luftdysene blir varm, men når det først blir varmt så blir det for varmt i hele coupen.

 

Bilen lager også en hyle lyd konstant på lavt turtall. Kjørte Sandnes-Lindesnes i helgen, kommer frem og den hyler forsatt med en gang jeg går ned på turtallet, noe som har noen tips angående dette?

Lenke til kommentar
Sikker på at du harhelårsdekk, eller kjører du på piggfrie vinterhjul? Såkalte helårsdekk er ikke en type hjul som brukes i Norge såvidt jeg vet. Det er dekk som primært er beregnet på "sommerføre" men skal kunne fungere ved sjeldne snøfall (klima som man finner lenger sørover på kontinentet). Om du har helårsdekk er det ikke noe særlig å kjøre rundt på i Norge, og det er i hvert fall ikke rart at du sklir sidelengs i rundkjøringene, og om du har piggfrie vinterdekk som du bruker året rundt er det heller ikke særlig rart, da de ikke er så glad i å bli brukt på sommeren, med høyere varmeutvikling fra hjulene, og varmere asfalt osv.

 

Større pickuper, amerikanske drog og slikt blir ofte levert med "helårs" (M+S) -dekk.

Lenke til kommentar
Morsomt å se hver eneste dag, kveld og natt att NAF/Viking/Falck kommer nesten kun kjørendes med biler av nyere type, 2000 modeller og oppover :p

 

 

Kjenner du mange med gammel bil, som gidder å ta utgiften med bergingsselskaper for å starte opp bilen sin i kulden?

 

Folk med gamle biler klarer å ordne opp selv, eller de kjenner noen som ordner for de, eller; de lar bare bilen stå der den er, til den tiner opp....

Lenke til kommentar

Er ikke den største delen av bilparken nyere enn 2000mod. i dag da?

Ikke vet jeg... men jeg kan ikke akkurat si at jeg ser så veldig mange biler som er eldre enn dette jeg da...

 

Jeg er selv NAF-medlem og har brukt tjenesten ett par ganger.... men da i forbindelse med punktering. To ganger i året er det jo gratis for medlemmer.... og så lenge dem klarer og lappe dekket, så koster det ingenting.

 

I fjord sommer så kjørte faktisk NAF-bilen bilen min 3 mil til Råde (på en lørdag) da jeg MÅTTE dit for å få riktig merke/dimmensjon. Kostet meg som sagt ingenting.

 

Så de 900 kronene det koster i året og være medlem, synes jeg er verdt det. Man får også NAF-boken og gode rabatter på overnattinger, samt også rabatter på nettsiden dems. Selv om jeg ikke akkurat handler så mye derfra...

Lenke til kommentar
M+S er vel vinterdekk? Står iallefall på alle vinterdekk jeg har sett..

 

Alle (?) vinterdekk er merket M+S (hvor S står for Snow), men alle M+S-merkede dekk er ikke nødvendigvis gode på annet vinterføre, som f.eks. is..

 

Mine Nankang NS1 sommerdekk er merket med M+S, syns det var litt pussig egentlig. Tror ikke de hadde vært særlig gunstige om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...