Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Det kan jo høres ut som termostaten på bilen står vid åpen, da har ikke motoren kjangs til å bli varm.

Lavt frostvæskenivå vil gjøre at det ikke kommer vann til varmeanlegget i bilen og kald luft som resultat.

Videre kan det som War skriver være trøbbel med spjeldene i varmeapparatet.

Videre kan tett varmeregister i varmeapparatet fremkalle disse symptomene.

Jeg ville først ha sjekka om det var nok vann på radiatoren.

 

Har du noe temperaturføler som indikerer temperaturen på motoren?

Har du det vil du i allefal få indikasjon på om termostaten står vidåpen for tempen skal falle når du begynner å kjøre.

Kjipt med feil på varmeapparatet når man trenger det som menst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoi, det var mange muligheter, perpyro :b

 

Vi har sjekket frostvæske, og den skal tåle ned til -40, og det vel greit nok. Vann på radiatoren har jeg også, så det er i hvert fall ikke det som er problemet.

 

Har ikke noe temperaturføler, nei. Det er en Primera 95-modell, så er ikke veldig high tech, kan du si. Jeg har i hvert fall fått nok av dette, og kommer til å ringe verksted i morgen. Det går jo ikke an å kjøre rundt i 7-10 minusgrader.

 

Er dette noe som kan komme til å koste meg masse penger å fikse? :whistle:

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
Er det ut av vifta det kommer kald luft?

kanskje den har fryst i åpen stilling.

 

Japp. Men er det ikke veldig snålt at det kommer varm luft så lenge jeg ikke kjører?

 

 

 

 

Min 1994 colt som jeg hadde inntil nylig var akkurat sånn den også (uansett årstid). Når den sto stille kom det plenty med varmluft. Så fort jeg begynte å kjøre så ble luften kjølig/mindre varm. Reflekterte aldri over det egentlig....den hadde alltid vært sånn.

Lenke til kommentar
Min 1994 colt som jeg hadde inntil nylig var akkurat sånn den også (uansett årstid). Når den sto stille kom det plenty med varmluft. Så fort jeg begynte å kjøre så ble luften kjølig/mindre varm. Reflekterte aldri over det egentlig....den hadde alltid vært sånn.

 

Ja, min har også alltid vært sånn, og det samme var den forrige Primeraen jeg hadde gjennom fire år.

 

Du gjorde med andre ord aldri noe med det?

Lenke til kommentar
Min 1994 colt som jeg hadde inntil nylig var akkurat sånn den også (uansett årstid). Når den sto stille kom det plenty med varmluft. Så fort jeg begynte å kjøre så ble luften kjølig/mindre varm. Reflekterte aldri over det egentlig....den hadde alltid vært sånn.

 

Ja, min har også alltid vært sånn, og det samme var den forrige Primeraen jeg hadde gjennom fire år.

 

Du gjorde med andre ord aldri noe med det?

 

Gjorde aldri noe med det. Bilen var en såkalt nr2 bil som kun ble brukt til småkjøring, til og fra jobb etc (10 min).

Lenke til kommentar
Det kan jo høres ut som termostaten på bilen står vid åpen, da har ikke motoren kjangs til å bli varm.

Lavt frostvæskenivå vil gjøre at det ikke kommer vann til varmeanlegget i bilen og kald luft som resultat.

Videre kan det som War skriver være trøbbel med spjeldene i varmeapparatet.

Videre kan tett varmeregister i varmeapparatet fremkalle disse symptomene.

Jeg ville først ha sjekka om det var nok vann på radiatoren.

 

Termostat som står åpen, kombinert med en temperaturstyrt kjølevifte som ikke går når bilen står stille, og dermed null luftgjennomstrømming i radiatoren, kan nok absolutt gi sånne symptomer. Så snart man begynner å kjøre vil fartsvinden kjøle ned radiatoren, selv om vifta ikke går. En enkel fiks for å gi mer varme i bilen når det er virkelig kaldt er en papp-plate foran radiatoren, eller en rullegardin (radiatorgardin) som enkelte biler er levert med. Tett varmeregister eller manglende sirkulasjon burde gi samme problemer når bilen står i ro.. :hmm:

 

Har ikke noe temperaturføler, nei. Det er en Primera 95-modell, så er ikke veldig high tech, kan du si.

 

Jeg har enda til gode å se en bil uten temperaturmåler i dashbordet. Selv en særdeles low-tech willys-jeep fra krigens dager har vel det.. Ser vanligvis omtrent ut som tankmåleren, med blått eller hvitt i en ende av skalaen og rødt i den andre.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Termostat som står åpen, kombinert med en temperaturstyrt kjølevifte som ikke går når bilen står stille, og dermed null luftgjennomstrømming i radiatoren, kan nok absolutt gi sånne symptomer. Så snart man begynner å kjøre vil fartsvinden kjøle ned radiatoren, selv om vifta ikke går. En enkel fiks for å gi mer varme i bilen når det er virkelig kaldt er en papp-plate foran radiatoren, eller en rullegardin (radiatorgardin) som enkelte biler er levert med. Tett varmeregister eller manglende sirkulasjon burde gi samme problemer når bilen står i ro.. :hmm:

 

Ja, i fjor vinter tenkte jeg at jeg skulle tette igjen grillen foran radiatoren, men da oppdaget jeg at det ikke er noe hull der, det bare ser sånn ut. Med andre ord kommer det ikke inn luft rett forfra. Men det kan hende det hjelper å dekke til radiatoren på en annen måte?

 

Jeg har enda til gode å se en bil uten temperaturmåler i dashbordet. Selv en særdeles low-tech willys-jeep fra krigens dager har vel det.. Ser vanligvis omtrent ut som tankmåleren, med blått eller hvitt i en ende av skalaen og rødt i den andre.

 

Ja, sånn en ja, haha, uff, selvsagt. Ja, jeg har så klart temperaturmåler. Den faller langt under nederste streken så fort jeg får litt fart på bilen, men kan ligge på cirka 1/3 når den står og varmer seg en tid.

Lenke til kommentar

Der har du problemet ditt for temperaturen på lufta ut av varmeapapratet henger proposjonalt sammen med vanntemperaturen på bilen og denne er det termostaten som bestemmer som helt sikkert på din bil står vid åpen.

Den er dåg billig å bytte.

 

BTW. så har du hull i fronten inn til radiatoren men lufta kommer inn gjennom en spalte under støtfangeren.

Dette er vanlig etter at bilene fikk mere eggformet desig en på 80 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unngår å starte min bil når det er så kaldt.

har ikke motorvarmer, men av å til en varm garage å ha den i (blir aldri under 8 varmegrader i garagen)

 

Men når bilen står ute i kulda, så bruker jeg den ikke.

Nylig byttet motor pga motorhavari, og den motoren jeg satt i bilen er enda dårligere enn den som havarerte, så hver kjøretur er litt spennende, å tar da ingen sjangser som å starte i -30 :p

 

Ford sierra dohc btw

Lenke til kommentar

Vel jobbbilen touran, staha staha stharter på første vri.. Da snakker vi over 20 i minusgrader..

 

Edit:

 

Men kan legge til at den ikke klarer og bli skikkelig varm på en hel natt med kjøring når tempraturen er over 23- :p

Endret av Best0
Lenke til kommentar

2007 Toyota Yaris D-4D diesel. Starter lekende lett selv ned mot 20 minus (kaldeste det har vært her). Én gløding og starter etter to "kinn". Litt knatre-og traktorlyder de første 5 sekundene men det er normalt for dieselbiler.

 

Varmeapapratet er derimot sørgelig. D-4D-motorene er såpass effektive at det ikke produseres nok overskuddsvarme til varmeapparatet. I 15 minus kan jeg kjøre nesten to mil uten at motoren har nådd driftstemperatur. Har to mil til jobb og når det er -5 og kaldere blir det ikke lunka i bilen før etter 1 mil. Har lyst på dieselvarmer. :(

Lenke til kommentar

Kangooen min har hittilt oppført seg bra i kulda. Eneste er skyvedøra med vaieroverføringer som er lange nok til at de fungerer svært dårlig når det er såpass kaldt som nå. Starta på ca 2 sekunder i 27 kuldegrader på fredagen. Bruker motorvarmer når jeg har tilgang, men hadde ikke et den dagen som mange andre dager. To år gamle plugger og batteri som er over sju år. Merker stor forskjell ved bruk av motorvarmer og uten. Starter drar mye lettere (som vel fører til midre strømtrekk), samt at motoren har det bedre og bilen blir fort varm.

 

Jeg har enda til gode å se en bil uten temperaturmåler i dashbordet. Selv en særdeles low-tech willys-jeep fra krigens dager har vel det.. Ser vanligvis omtrent ut som tankmåleren, med blått eller hvitt i en ende av skalaen og rødt i den andre.

Er da flere biler som ikke har temperaturmåler. De har i stedet ei lampe som slukker når man kommer opp på driftstemperatur, og ei som lyser hvis den blir unormalt høy.

Lenke til kommentar

Ford Sierra 2.0 91-mod starter hver gang, men tar lang tid før motoren blir skikkelig varm. Litt tyngre å dra rundt startern nå i -25, men starter opp etter et par sekunder :) Ellers oppfører bilen seg veldig bra. Girkasse og varmeapparat blir helt gode etter 10-15 minutters kjøring, varmen kommer etter 5 min, men funker optimalt etter 15 minutters tid. Eneste som er må være at brekket henger litt igjen, men dette er jo vanlig på de fleste eldre biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...