Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Nå fyra jeg nettopp bilen min i 39 minus.

Og vil med det anbefale folk att de er forsiktige med dørlistene sine :p

Nå har jeg knukket av biter på 2 stk dørlister, nederst på Audin :(

 

Håper det var med motorvarmer, ellers er det jo alltid en risk at kjølevæske har fryst.

Jepp. Motorvarmer sammen med kupèvarmer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan batteriet lade seg ut hvis det står en stund ubrukt i denne kulden?

 

Batteriet lader seg ikke ut i kulda, men om det er utladet og så blir utsatt for kulde, så kan det fryse i stykker. Tilgjengelig kapasitet minker også i kulde (samtidig som motoren trenger mer strøm for å starte), men denne kommer tilbake av seg selv når batteriet blir oppvarmet igjen.

 

 

I denne kulden som har hjemsøkt oss i sør-Norge nå, så er nok batterikapasiteten nede i knappe 50%

 

Et tips til de som ikke får start på bilen, og lar starteren gå lenge, helt til batteriet ikke klarer å dra rundt motoren mer:

 

Sett batteriet til lading med èn gang. Eller belag deg på å kjøpe nytt. Denne kulden vil fryse i stykker batteriet rimelig kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at elementene dine blir ødelagt, men påvirkningen fra kulden vil ikke gi deg helt optimal lyd frem til oppheng og membran er tilstrekkelig varme og tøyelige igjen.

 

Et annet problem i kulda er å fylle bensin. Fy faen å kaldt det er når man ikke har hansker, hånda fryser jo fast i påfyllingspistolen :p

Lenke til kommentar

Ford Mondeo stasjonsvogn fra 1996, sliter som faan med denne.

 

Starter så vidt (vri om tenningen minst 20 ganger hver morning- vet ikke hvor lurte dette egentlig er), røyker som faen når jeg setter den i revers, vet ikke om det er relatert til kulden, men har aldri skjedd før nå.

 

Spylervæsken kommer ikke ut, hverken fremme eller bak.

 

Alle probleme startet samme tid som kulden kom, men jeg tror jeg slo nedi brøytekant her om dagen, og det var da jeg virkelig oppdaget probleme :p Radiatorvannet forsvant, men kommer tilbake når jeg skrur opp lokket(wtf?)

 

Men tror det er best jeg leverer bilen inn..

 

Hilsen Kim "Jeg vil ha ny bil" Andre fra stavanger.

 

EDIT: Av og til er bil noe dritt!

Endret av bantexkaa87
Lenke til kommentar
Dieselvarmeren bruker mye strøm og batteriet blir flatt flere ganger i løpet av vinteren grunnet denne

Kjører man mindre en en time til jobb må man ikke ha en slik varmer.

 

Min suzuki liana 2001 klarer seg fint i -22.

Har ladet batteriet i 4 timer i dag bare for sikkerhetsskyld da jeg bruker den mye til småkjøring.

 

Vindusviskerene blir stive og tar bare 1mm midt på ruta, men nå er de sikkert fra 2001.

Lenke til kommentar

Opel Astra F '95 kombi.

 

Innvandrere tror de er smarte og kjøper alt på tilbud, og min far er intet unntak. Kjøpte motorolje på tilbud, og tenkte ikke over at den bør være litt tynnere om vinteren pga kulda.

 

Så resultatet er at bilen nekter å gå fra gir til fri (selv om girspaken er i fri, er ikke selve giret fri). Har du ikke clutch inne når du starter bilen kan det hende forsikringspremien din øker kraftig. Spesielt under oppstart. Du må være boler for å skifte gir og motor starter vanskelig og lager et helvetes lyd spesielt under oppstart. Motor blir blir varmt først etter 20 km, kupeen blir faktisk overraskende raskt varm.

 

Trolig ikke mange km igjen til motor/gir/clutch ryker. Men hei, vi sparte 109 kr.

Lenke til kommentar
Kjøpte motorolje på tilbud, og tenkte ikke over at den bør være litt tynnere om vinteren pga kulda.

 

Så resultatet er at bilen nekter å gå fra gir til fri (selv om girspaken er i fri, er ikke selve giret fri). Har du ikke clutch inne når du starter bilen kan det hende forsikringspremien din øker kraftig. Spesielt under oppstart. Du må være boler for å skifte gir og motor starter vanskelig og lager et helvetes lyd spesielt under oppstart. Motor blir blir varmt først etter 20 km, kupeen blir faktisk overraskende raskt varm.

 

Om kupeen blir fort varm, så er motoren blitt det også. Da er det evt. temperaturmåleren som fusker. Motorolje og problemer med å skifte gir har faktisk absolutt ingen sammenheng. Problemet i ditt tilfelle er snarere giroljen, som kanskje ikke er byttet siden 1995... Å trå inn cluthchen når man starter motoren er ellers noe alle burde gjøre bestandig; jeg er oppvokst med kjøretøyer som ikke lar seg starte ellers (startsperre på clutchpedal).

Lenke til kommentar
Opel Astra F '95 kombi.

 

Innvandrere tror de er smarte og kjøper alt på tilbud, og min far er intet unntak. Kjøpte motorolje på tilbud, og tenkte ikke over at den bør være litt tynnere om vinteren pga kulda.

 

Så resultatet er at bilen nekter å gå fra gir til fri (selv om girspaken er i fri, er ikke selve giret fri). Har du ikke clutch inne når du starter bilen kan det hende forsikringspremien din øker kraftig. Spesielt under oppstart. Du må være boler for å skifte gir og motor starter vanskelig og lager et helvetes lyd spesielt under oppstart. Motor blir blir varmt først etter 20 km, kupeen blir faktisk overraskende raskt varm.

 

Trolig ikke mange km igjen til motor/gir/clutch ryker. Men hei, vi sparte 109 kr.

 

Om problemet er girkassen, så vil jeg heller gjette på giroljen. Motoroljen skal ikke ha noen påvirkning på lettheten av et girskifte.

Lenke til kommentar

Chevrolet Caprice 1978 modell med 21 år gammel 350 CID motor fyrer i gang på 26 minus med dårlige plugger.

Er første vinteren jeg har hatt denne bilen så jeg er fornøyd med at den starter i dette unormale været.

Nytt batteri fra i sommer som blei tatt inn på nyttårsaften for å toppe ladningen over natta hjelper sikkert også.

 

Det er utrolig hva litt låsolje kan gjøre for å hindre at dørlåsene fryser.

Lenke til kommentar

Girstangen kan bli tyngre i kulden, er ikke et ukjent problem.... er vel giroljen eller overføringsmekanismen som som blir treg av frost.

Har også hørt om en bil der speedometeret ble tregt i kulden, var treg til å komme etter og viste riktig fart.

Der er det vel wireoverføring, og har det kommet fuktighet til og fryst wiren, de fleste målere er vel wiredrevet.

Hadde faktisk det problemet med giret på en sykkel, fuktighet rundt et wirefeste som frøys fast da det kom minus, med det resultatet at giret på bakhjulet sto permanent i andre... ;)

Lenke til kommentar

Her er det mildere. Har ligget rundt -12 idag :) Så da trives jo bilen litt bedre hvertfall. Skjedde forresten noe merkelig igår, da jeg skulle kjøre til jobb. Trilla bilen igang, skulle gasse, men det gikk dårlig. Pedalen hadde frosset fast :p Det var bare å trøkke til, så løsna den da - men det var en litt ekkel følelse. Det hadde jo vært over -20 den natta. Tror jeg sjekker alle pedalene før jeg starter bilen fremover, så slipper jeg noen flere overraskelser der.

Lenke til kommentar
Girstangen kan bli tyngre i kulden, er ikke et ukjent problem.... er vel giroljen eller overføringsmekanismen som som blir treg av frost.

Har også hørt om en bil der speedometeret ble tregt i kulden, var treg til å komme etter og viste riktig fart.

Der er det vel wireoverføring, og har det kommet fuktighet til og fryst wiren, de fleste målere er vel wiredrevet.

Hadde faktisk det problemet med giret på en sykkel, fuktighet rundt et wirefeste som frøys fast da det kom minus, med det resultatet at giret på bakhjulet sto permanent i andre... ;)

 

Helt normalt med tyngre mekanikk i kulden. Mange som ikke tenker over at girkassen også trenger olje. Samme med servopumpa også.

Lenke til kommentar
Opel Astra F '95 kombi.

 

Innvandrere tror de er smarte og kjøper alt på tilbud, og min far er intet unntak. Kjøpte motorolje på tilbud, og tenkte ikke over at den bør være litt tynnere om vinteren pga kulda.

 

Så resultatet er at bilen nekter å gå fra gir til fri (selv om girspaken er i fri, er ikke selve giret fri). Har du ikke clutch inne når du starter bilen kan det hende forsikringspremien din øker kraftig. Spesielt under oppstart. Du må være boler for å skifte gir og motor starter vanskelig og lager et helvetes lyd spesielt under oppstart. Motor blir blir varmt først etter 20 km, kupeen blir faktisk overraskende raskt varm.

 

Trolig ikke mange km igjen til motor/gir/clutch ryker. Men hei, vi sparte 109 kr.

hahaha you made my morning :roll: Men bytt til bedre motorolje og ny girolje så skal du se det hjelper godt ;) sjekk også kjølevæskesensor :D

Lenke til kommentar

Har 2 biler. Tempen her den siste uken++ har vært -22 til -30.

 

2006 Avensis stw. sol-utgaven (bensin).

Den starter fortsatt på første (ca 2-3 sekunder) etter at jeg vrir om nøkkelen, uten unntak. Står parkert ute til en hver tid. Blir relativt fort varm også. Største problemet med den sålangt i vinter er at ene bakdøra ikke vil opp. Tipper det er fordi vi "aldri" bruker den døra så den har fryst seg godt fast. Ellers har jeg ikke registrert noe spes.

 

Bil nr 2 er en 2003 Focus 1.6 liter (100hk-bensin). Denne står også ute til en hver tid. Starter også på første forsøk uten unntak. Denne bruker litt lenger tid en toyotaen på å bli varm, men de gode skinnsetene blir fort varme med setevarmern på. Elektrisk avvising av frontruta er også deilig med denne. Eneste problemet jeg har hatt med Focusen så langt i vinter er at sentrallåsen krangler.

 

Alt i alt meget fornøyd med "vinteregenskapene" til bilene mine (Første vinteren jeg har de).

Lenke til kommentar

I natt kjørte jeg to timer med minusgrader i bilen, og det var meget ukult.

 

Er det noen som aner hva problemet kan være? Den blir kaldere jo fortere jeg kjører. Står den stille og går, blir den god og varm på 10-15 minutter, men så fort jeg begynner å kjøre blåser det bare kaldere og kaldere. Så kan jeg stoppe og stå og gasse litt, og da blir den varm igjen. Annoying as fuck.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...