Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Nei, jeg skar ikke toppen, men den var bøyd. Merkeverkstedet høvlet den for meg.

Symptomet var at den lakk kjølevæske, men det bør det være slutt på nå.

 

Pumpa ble ikke byttet sist de byttet registerreim (underlig) men de gjorde det nå, mens de allikavel var i gang med å bytte toppen. Det er ca. en måned siden.

 

 

Hva skjer egentlig med en normal bil i god stand, hvis den står på tomgang uten overvåkning?

Vil viftene være nok, eller vil den skjære seg?

I så fall er det er et under at ikke biler skjærer seg hver dag...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen skal tåle å stå på tomgang over tid selv en varm sommerdag uten at det skal vli for varm fordi en motor på tomgang produserer relativt lite varme.

 

Nå hadde jeg en gammel Volvo 164 som gikk på kok om den sto for lenge på tomgang fordi viskosevifta var byttet med ei vanlig stålvifte som nå sto 15 cm unna radiatoren, så på tomgang var det 0 luftgjennomstrømning gjennom radiatoren.

Fikk også en VW transporter med en 2,5 liters bensinmotor til å koke etter at sikringa til kjølevifta hadde gått.

Stikkordet er jo da luftgjennomstrømning gjennom radiatoren.

Lenke til kommentar

Høres fremdeles ut som om noe er galt med kjølesystemet. Lekkasje et sted kan hindre at det blir skikkelig trykk på systemet og dermed mister den en del effekt. Kan også være for lite kjølevæske, luft i systemet eller at det rett og slett bare er termostaten. Ville byttet til en termostat som åpner tidligere, da en motor som er for varm over tid vil bli veldig slitt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R

Jeg har en Toyota Carina II fra 1984. Starter selv om det er -30 ute! :D Eneste er at den går litt tungt rundt pga. at olja er så tjukk, så blir nok oljeskift etterhvert;) 2 drag på startern, så fyrer den!:)

Lenke til kommentar

Ford Escort 96 stv 1.6 bensin.

 

Stygg som bare juling, men den starter uansett. Det skal den ha :)

Har strengt tatt ikke merket noen forskjell på noe som helst uansett temp. Kanskje noen ekstra drag ved oppstart en gang iblant samt lokal tåkelegging de første kilometerne.

Lenke til kommentar

Da har de feiljustert ventilene tenker jeg, hvis ventiljustering ble gjort på servicen da?

 

Bilen starter og går som bare det den nå, uanset temperatur og vær.

Noe den ikke gjorde med biltema "powerfilter", da det frøs en diger isklump mellom filter og innsug....

Lenke til kommentar

Den starter ikke uten startgass nå så det blir liten forandring. :p

 

Drar i snora uten startgass: Starter raskt men dauer med en gang og er da STEIN dau!.

Gasser litt startgass og drar igjen. Samme en gang til.

Gjentar et par ganger og den putrer og hoster litt før den begynner så vidt å svive normalt. Da kan man endelig gi gass.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Bygde om en 10Hk Canadiana en gang.

Er det en eldre årgang?

Tror den er 3 år gammel, men jeg tror også dette er litt off topic. :p

 

Dog er det om kulde og start av motor. :roll:

 

Bilen min ('07 Yaris) starter forresten litt raskere etter jeg monterte såkalt diesel-tuning-chip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...