Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165
Renault Megane 2009 1,5 dCI.. starter greit med noen skikkelige traktorlyder de første par sekundene. Girkassen er seig, og 4.-giret må jeg alltid bruke litt ekstra kraft på for å få inn. Må kjøre ca. 10 mil for å få motoren til driftstemperatur(!!) dersom temperaturen er under -5, og da driver den og veksler mellom "kald" og "driftstemperatur" (bare 4 nivåer på temperaturvisningen.. dvs. ingen => iskald, èn => kald, to => driftstemperatur, 3 => varm, 4 => for varm). Den første kommer opp etter 1-2 mil nå som temperaturen ligger rundt -10.

 

Displayene i instrumentpanelet, deriblandt speedometeret, er selfølgelig "LCD-suppe", men langt fra like verst som om man hadde en mobilskjerm i -10.

 

.. og ja, partikkelfilteret sliter litt med å rense seg, prøver å gi den litt ekstra turtall i blandt så den får mulighet for å rense det, og det har fungert til nå. Desverre gir ikke denne noe beskjed om at den trenger å rense det før den gir en generell motorfeilmelding etter at den har gitt opp å rense det.

Høres ut som min Renault Megane 2.0 8v 1996 trivs bedre i kulda enn din! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha.. den er ikke så ekstrem som det kanskje høres ut som. Med automatisk klimaanlegg er det ikke veldig merkbart om motoren holder 50 grader eller 100 grader.. det er bare motoren sin sak. Regner med at om den er levert slik i Norge, så tåler den det også.

 

Gamle bensinmotorer produserer selvsagt enormt mye mer varme enn en dieselmotor hvor blandet forbruk i vognkortet er oppgitt til 4,4L/100km. Forrige bilen min, en 2002 Megane med 1.6L bensinmotor klarte selvsagt å produsere mye mer varme, men det er da selfølgelig fordi den på blandet forbruk brukte 6-7l/100km.

 

Burde selfølgelig vært ekstrabrenner på denne, men av en eller annen merkelig grunn virker det som at de ikke leverer det på Megane. Kan være at den er "fjernet" fra den norske modellen for å redusere CO2-utslipp og dermed avgifter..

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Hvis motoren blokkeres av noe er det en viss sjanse for at den tar sikringen, så sjekk den før du forsøker å montere ny motor.

Sjekket sikringen før jeg konkluderte med noe annet.. Når jeg omsider kom til motoren, og plugget i den fra høggeren funket ikke den heller.. Målte med prøvelampe i sikringsokkelen.. Ikke noe lys, aka ikke strøm frem til sikringen..

-verksted neste stopp...

 

(Thank god for 14 dager returrett på vrakdeler hos høggeren :D)

Lenke til kommentar

Et lite tips til alle som sliter med å dra rundt motoren i kulden.

 

Vanlig, organisk motorolje blir mye tjukkere i kulde, noe som gjør det vanskeligere for starteren og dra rundt motoren. Løsningen på dette er å bytte til syntetisk olje, som ikke blir så mye tjukkere når det er kaldt ute. Syntetisk olje koster dog mye mer en vanlig, men det er vell verdt byttet. Gjorde dette selv, etter at jeg trodde batteriet holdt på å dø. Har fremdeles ikke byttet batteri, så oljeskiftet gjorde susen for meg.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Starter fint. Testet ned på -30 i år. Blir fort varmt. Men hjelper med varmetråder i ruta både foran og bak :D

 

Skoda Octavia 2006 modell

 

Har oppvarmet frontrute på min Mondeo, men den skrur seg jo av etter en liten stund, så det skal ikke være særlig kaldt før bare halve ruta tiner.. Irriterende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Starter fint. Testet ned på -30 i år. Blir fort varmt. Men hjelper med varmetråder i ruta både foran og bak :D

 

Skoda Octavia 2006 modell

 

Har oppvarmet frontrute på min Mondeo, men den skrur seg jo av etter en liten stund, så det skal ikke være særlig kaldt før bare halve ruta tiner.. Irriterende.

Og det har Ford patent på...

Lenke til kommentar
På min Ford S-Max tiner bare den halvdelen av frontruta som er foran førersetet. Selv om det ser ut som det er tråder i hele ruta. Noe som er galt eller skal det være sånn?

 

Forresten, har det noe for seg å "dobbelt-gløde" diesel-biler?

 

 

På min Ford S-Max tiner bare den halvdelen av frontruta som er foran førersetet. Selv om det ser ut som det er tråder i hele ruta. Noe som er galt eller skal det være sånn?

 

Forresten, har det noe for seg å "dobbelt-gløde" diesel-biler?

Dette ble bare rot, slett innlegget

Lenke til kommentar

Jeg kjører en helt kjedelig, normal, ikke-modifisert Peugeot 406 med 110 bensinhester.

 

Er det normalt at motortemperaturen stiger til 100 eller 110 grader på tomgang, og når man kjører seint, evt. sliter seg gjennom ubrøytede gater i snøkaos og sitter mye fast?

 

Er usikker nå... Vil alle motorer sin temperatur stige "faretruende" når de utfører andre aktiviteter enn å kjøre fort, eller er det bare franskmannen min som er sånn?

Lenke til kommentar

Det er helt normalt at motortemperaturen når den temperaturen den skal ha etter å ha gått på tomgang ei stund og spesielt om man skrur av varmeapparatet.

Men termostaten skal åpne når rett temperatur er nådd og regulere ved å kjøre vann gjennom radiatoren når det blir varmt nok.

Nå har vel de fleste franske biler tverrstilt motor som gjør at det er elvifte på radiatoren så er det sommer og varmt med sakte kjøring og feil med vifta så kan motoren gå varm.

Tror neppe at din franske bil greier og varmskjære seg en kald vinterdag med mindre termostaten sitter fast lukket.

 

Chevroletten min greide å varmskjære toppene etter 15 minutter på tomgang uten vannsirkulasjon i motoren men det blir noe annet.

Lenke til kommentar

Men bilen min stabiliserer seg alltid på 80 grader når jeg kjører normalt. Jeg blir nervøs når skalaen viser noe annet. Hvor varmt kan det bli før jeg må skru av for å hindre skjæring?

 

Varmeapparatet mitt er forresten nærmest dødt. Jeg setter vifta på og full varme, men det er ikke mye varme å hente. Fryser fryktelig når jeg kjører, for det er bare såvidt lunk i apparatet.

 

Hva kan være årsaken?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har du sjekket væskenivået på kjølesystemet ditt?

Kan virke som du har lite vann på eller at varmeapparatet er tett.

Når du kjører detter tempen ned på 80 grader, men hva med når du stopper opp og bilen blir gående på tomgang, hopper tempen opp på 110 grader igjen da?

Om den gjør det kan det virke som du kjører rundt med lite vann på bilen.

 

Når det er sagt skal det mere en 110 grader til for å skjære motoren.

Lenke til kommentar

Har hatt 80 grader under kjøring i 3 år, selv etter gjentatte servicer og reparasjoner. Tipper termostaten min er på 80 grader.

 

Det som skremmer meg er hvor høyt tempen stiger når jeg er på tomgang eller slåss mot snøhindringer.

Jeg vet at el-viftene virker, så hvorfor stiger tempen sånn? Normalt?

Jeg vet ikke hvordan andre biler oppfører seg, for dette er min første bil.

Lenke til kommentar

Det som er vanlig er at termostaten på bilen har en relativ stor hysterese som gjør at området fra fult åpen til fult lukket er ganske mange grader så det som kan tenkes dersom vannstanden er normal er at det skal stor åpning i termostaten til før du får noe effekt av radiatoren ved lav luftgjennomstrømning.

En annen ting som er vanlig er at motoren kan bli litt varmere en normal driftstemperatur før den åpner skikkelig i overgangen fra kald til varm motor.

I hvertfall gjør min bil dette.

 

Når det er sagt så vil motoren blir varmere en ved vanlig landeveiskjøring om kjølingen blir dårligere eller belastningen større eller begge deler og dette vises på tempmåleren men det er alikavel en temperatur motoren ikke kommer over så lenge kjølesystemet fungerer som designet.

Lenke til kommentar

Tipper lite kjølevæske, muligens dårlig termostat og ikke minst en dårlig vannpumpe. sjekk når vannpumpe var byttet sist, dette er temmelig kritisk vis den begynner å tulle seg. Jeg syns 110 grader er temmelig varmt da, vis min passerer 100 slår jeg av uten å nøle. Men min motor er kjent for å slå toppen skeiv rimelig fort. FOrresten kan være du har sprekk i topp, da dette vil føre til varmgang i motor men tviler temmelig på det.

Lenke til kommentar

110 grader er vel omtrendt det området vifta normalt sett skal starte, så at den når 110 grader på tomgang er ganske normalt ettersom vifta er eneste effektive kjøling motoren har på tomgang (eller generelt sett når bilen står helt eller omtrendt stille).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...