Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter lang tids utsettelse har eg nå faktisk begynt med den store planen min: å montere en pc i bil.

I utgangspunktet er det en ganske smal sak. Problemene eg har møtt er følgende:

- strømforsyning

- skjerm/display

- styrekontroll for å kunne gjøre noe

- god lyd

Strømforsyning vet eg ikke helt enda, eg skal strekke en lang strømkabel ut til bilen til å begynne med for å få en start. Minuset med dette er att eg bare kan bruke systemet når eg står parkert ett sted med 220v :lol: Muligens eg får ett elektrogeni av en kamerat til å lage denne.

Skjerm/display. Vel, ønsker meg egentlig ett høyoppløsnings 12" fargedisplay med touch, men økonomien strekker ikke til her. For flere måneder siden kjøpte eg meg ett parallell-display som eg skulle montere i pc'n, men dette ble det heller ingenting av. Eg lagde det ferdig og testet det, men monterte det aldri. Så løsningen faller på dette. Det er ett eg kjøpte igjennom elfa etter en guide på www.nordichardware.com. Det er 20 tegn langdt, og 4 rekker høyt. På dette skal herligheten vises.

For å kontrollere alt skal eg til vanlig bruke ett mini-usb tall-tastatur som skal plasseres ved girspaken. Dette skal kunne slås av via NumLock tastet(herlig når slike funksjoner er innebygd i windows). I tillegg skal eg ha ett vanlig keyboard tilgjenngelig for sms(osv).

Lyd er viktig. Eg sitter med en like gammel bil som meg (gammel?) og den ser av diverse grunner ikke så god ut. Og derfor vil eg ikke legge så altfor mange kroner i styling, det får eg ta på neste bil. Men lyd er viktig, men må være billig. Derfor har valget fallt på ett creative høytalersett eg kjøpte for flere år siden som går på 12v :woot: dette gir en ganske god lyd(tro det eller ei) på rommet det står nå, og vil komme til sin rett i bilen, garantert. Dessuten kan eg bare plugge dette rett inn i lydkortet :wink:

Nå som eg har løst disse problemene skal eg begynne monteringa. Og eg har allerede begynt å lage ett program som skal ligge og styre alt fra musikk til vinduer og andre duppeditter. Dette lager eg i visual basic. Dette betyr at eg må kjøre windows, og helst 2000. Dette vil jo ta ett par minutter å starte, men til nå vil eg heller ofre de minuttene ti forhold til hva eg får igjen etterpå. (litt kjipt når eg skal bare ned å handle, men det betyr lite, ettersom eg trenger 220v uansett :shrug: ).

Programmet har eg allerede fått til å fungere til basic-funksjoner som volum opp/ned, start mp3, stopp mp3, pause, neste spor, forrige spor, random spor. Dette styrer eg via en meny må numpad'en, "Tast 1 for mp3", "Tast 3 for neste" osv. Problemet mitt akkurat nå er å vise informasjon på displayet via visual basic. eg har brukt over en dag på dette nå, og eg får det bare ikke til. Noen som har noen tips?

Phew, ble kanskje en litt lang post dette :p

Skal få lagt opp ei webside snart med bilder og informasjon. Problemet her er att webserveren min er den som går i bilen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter lang tids utsettelse har eg nå faktisk begynt med den store planen min: å montere en pc i bil.

I utgangspunktet er det en ganske smal sak. Problemene eg har møtt er følgende:

1 - strømforsyning

2 - skjerm/display

3 - styrekontroll for å kunne gjøre noe

4 - god lyd

Ang. strømforsyning så kan du jo evt hvis du har penger til det, kjøpe en inverter på microplex til 1295,- den tar 12VDC inn og gir 230VAC ut. Den tåler 600w belastning og da kan du bruke den vanlige strømforsyninga som pc'er bruker.... De har en som kan levere 300w til 795, og det kan funke hvis du har en PSU på 200-250w (belaster du max, vil inverteren bli ganske varm....)

Lenke til kommentar
Ang. strømforsyning så kan du jo evt hvis du har penger til det, kjøpe en inverter på microplex til 1295,- den tar 12VDC inn og gir 230VAC ut. Den tåler 600w belastning og da kan du bruke den vanlige strømforsyninga som pc'er bruker.... De har en som kan levere 300w til 795, og det kan funke hvis du har en PSU på 200-250w (belaster du max, vil inverteren bli ganske varm....)

eg har sett dette, men eg har hørt så mye negativt om invertere?

Lenke til kommentar
nomore Skrevet: 29 Mai 2003 11:35    Tittel: Re: Pc i bil  

--------------------------------------------------------------------------------

traskas skrev:  

eg har sett dette, men eg har hørt så mye negativt om invertere?  

Hva har du hørt om invertere??

Negativt med inverter?? [/code]

Lenke til kommentar

Ang. strømforsyning så kan du jo evt hvis du har penger til det, kjøpe en inverter på microplex til 1295,- den tar 12VDC inn og gir 230VAC ut... (belaster du max, vil inverteren bli ganske varm....)

Her bør du tenkte på at du skal ha et KRAFTIG bilbatteri hvis du har tenkt til å kjøre in inverter! Kan tenkte deg selv, det SUGER støm ut av det batteriet som et veltrent ludder i nygårdsparken! :smile: Og ja, selvfølgelig blir det varmt! :evil:

Ville heller brukt et ekstra batteri, med regulatror for å få 5V og 3.3V.

Kan bli et problem å få det stabilt, men bedre enn å gå fra 12V til 230V så ned til 12 og 5 og 3.3 iallefall! :yes:

Lenke til kommentar
Programmet har eg allerede fått til å fungere til basic-funksjoner som volum opp/ned, start mp3, stopp mp3, pause, neste spor, forrige spor, random spor. Dette styrer eg via en meny må numpad'en, "Tast 1 for mp3", "Tast 3 for neste" osv.

er det nødvendig?

winamp har nå slike funksjoner, i tidlegare utgaver. Kunne skifte sanger med numpaden før. Det ble forandret i versjon3.

Lenke til kommentar

Egentlig så vil du spare ca 5% uten contra med inverter, det er ca 5% tap i inverteren, og det vil vere ca 2-3% i en hvilkensomhelst PSU, hvist du skal begynne å lage en psu selv, vil du lett kunne få dårligere virkningsgrad.

Og en ting til, har du en pc som bruker f.eks 200W=16,6A

så bruker den ca 19-20A med hjemmsnekkret PSU

og ca 19A med vanlig PSU drevet av en inverter.

så det er egentlig like greit å kjøpe inverter.

eller så kan du bruke Mini-ITX kort med den DC/DC omførmer, som tåler 55W på databutikken.com linkie! men da må du nesten ha 2,5" hd og slimline cd-rom, for å ikke bruke for mye strøm (kan jo kjøre to i paralell da..)

så vist du har et 65Ah batteri i bilen din, så kan du faktisk stå i 2 timer, og mest sansynlig fortsatt få start på bilen..

Edit: Poenget: det er ingen problem med inverter, iallefall slik jeg ser det.. og jeg har montert ett par, ombord i båter...

Lenke til kommentar

jeg har faktisk bygget pc i bil og har en del peiling på det der. skal du bruke et display ? så ikke bruk windows... windows bruker du kun hvis du skal ha fargeskjerm. bruk et program som heter MPXplay som du finner på http://mpxplay.tripod.com/ som er en mp3dos player. funker fint med ms-dos 6.22. da starter pc'n my kjappere. så slipper du å gå helt i windows..

skal du bruke fargeskjerm så bruk winXP og et program som heter Media Engine som er beregnet for bil og er gratis, kildekoden kan du oxo skaffe hvis du snakker med carcomp på efnet, #mp3car.

du finner oxo mange tips og eksempler på www.mp3car.com og #mp3car på efnet.

invertere, vel noen hater dem, noen liker dem, jeg har alltid hatt inverter i bilen min. funker helt fint, batteriet holder seg på 14,2 V når alt er i full drift og bilen kjører. men det peneste er da seff å kjøpe seg en 12 V strømforsyning. denne koster ca 1700 kr tror jeg og fåes kjøpt på http://www.opussolutions.com.

noen spørmål? eller trenger hjelp ? snakk med med på efnet @ mp3car

nick Bizardo, liten b i mitt nick = AWAY , slik du vet det

Lenke til kommentar

eh hallo??

ser ikke ut at dere klarer å ta de letteste avgjørelsene her nei.. menne han siste som posta der, så ut til at han hadde en del peiling ja!

det lettaste er å bruke en kopresser! en som går på bensin! bare har den i bagasjen så hører du den ikke.. de kan kosta en del, men vett ikke hvor en kan kjøpe de!

en kopressor lager strøm ut av bensin, slik som en bil motor gjør, den gir bare ut krefter til at bilen skal rikke seg!

lykke til!

Lenke til kommentar
eh hallo??  

ser ikke ut at dere klarer å ta de letteste avgjørelsene her nei.. menne han siste som posta der, så ut til at han hadde en del peiling ja!  

det lettaste er å bruke en kopresser! en som går på bensin! bare har den i bagasjen så hører du den ikke.. de kan kosta en del, men vett ikke hvor en kan kjøpe de!  

en kopressor lager strøm ut av bensin, slik som en bil motor gjør, den gir bare ut krefter til at bilen skal rikke seg!  

lykke til!

ehh, hallo??

en kompressor lager trykkluft av mekanisk energi.. trodde du hadde peil du? litt synn visst nomore hadde kjøpt en kompressor, og det var noe totalt annet en det han trengte!!? det deu kansje tenker på, men sa feil navn på er en generator eller et aggeregat (aggeregat = generator med motor) dessuten så koster en 1,5KW (tror det er noe av det minste du får tak i) ca 6-7 tusen, og den tar stor plass, samtidig som den bråker noe infernalsk...

Lenke til kommentar

Hvordan maskin skal du kjøre dette lydmonsteret på?

Hvis det er en "eldre" maskin så anbefaler jeg 98lite, det er windows 98 som er nedstrippet (boot-tid for 98lite er mellom 3-10 sek)

98 klarer dette ved bla fjerne den innebygde html-motoren i explorer.

Kjører selv 98lite på en mp3spiller jeg har på rommet... booter på null tid, samt mer ytelse en da jeg hadde standard 98 installert.

litePC

Eneste problemet er at 98lite koster penger, men i dagens itsamfunn finnes det alternative metoder å få tak i programvare på vet du (blink blink)

Litt mer om 98lite finner du op denne siden AMPM's Guide

98lite anbefales :woot:

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha en navi-/media-pc i bilen min. Jeg skal ha en inverter (ca 300 w) til pc'n,og jeg ser etter en 15"-17" flatscreen som går på 12 v. Av lyd setter jeg inn mitt gamle Cambridge Soundworks DTT2200 (13.5v). Blir vel fort et eller flere batterier på noen hundre Ah også.

av maskinvare blir det et Abit KT7 med en Duron 800, Creative Live!Player 5.1, et eller annet skjermkort med tv-inn/ut osv. Muligens Win 98Lite?

Det jeg trenger eraltså en billig inverter og skjerm. Vet noen om billige flatscreen's som har eksternt 220v-12v adapter? (da slipper jeg å mekke i skjermen...). Ca. 500 for inverter og ca. 2500 for skjerm.

Lenke til kommentar

mange ekstremt gode tips her!

eg tenkte i utgangspunktet å kjøre win2000, tweaket. men 98lite høres phett ut, 5-10 sekunder sa du? :D

grunnen til att eg lager eget program er fordi eg vil lage en del funksjoner som eg ikke kan se att andre har. for eks automatisk innhenting av trafikkmeldinger og kontrollvarsler fra politiet.net, og gir mer automatisk beskjed på displayet hvor ting skjer :wink:

ellers så er ikke annlegget så rått, men det skal forhåpentligvis bli det en gang, bekymrer meg ikke med det enda.

i tillegg til ett slikt mini-numpad-tastatur skal eg ha ett mini-tastatur med alle bokstav-knapper på montert i luka på hanskerommet, til de raske sms-meldingene på motorveien :lol:

har forresten fått opp ei side på www.mp3ibil.no hvor eg skal poste alt av hva som skjer, ideer og fremgang, bilder, og snart ett forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...