Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]

genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

• 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51

Anbefalte innlegg

Ja kommenterte det og i det lange svaret mitt lengere opp.

Ja, jeg har sett det "scriptet" som er laget og det er mangelfult og generalisert på så mange punkter at det er sykt. Det er ikke Neytiri som tolker de frøene som lander på Jake, men Mo'At. Det er Mo'At som beordrer Neytiri at hun skal lære Jake opp. Det er ikke Eywa eller Tree of souls som beordrer dette men Mo'At. Ei heller er Neytiri og Tsu'Tey "bestemt" at de skal være sammen, ei heller gir Neytir noe som helst indikasjon om at hun er imot dette eller ikke vil dette. At Jake og Neytiri faller for hverandre er ikke noe indikasjon om at det er plagiat ute å går, for svarte, det er jo et element brukt i tusentalls av filmer.

Hm, hm.

Mhm, Tsu'Tey forsøker først å drepe Jake grunnet sjaulsi, men igjen er dette et element brukt i tusentalls filmer. I tilegg hater Tsu'Tey Jake fra første øyekast så om det er sjalusi eller hat er vanskelig å si med sikkerhet. Kanskje litt av begge deler.

Anyway.

Her kommer "sammenlignigns scriptet" virkelig til korte for selv om Jake blir dømt til døden, er ikke dette slutten, men midten. Quaritch bomber HomeTree og Mo'At redder Jake og Grace. Eytucan blir drept, Neytiri aviser Jake, og Jake blir satt i arrest. Jake blir heller ikke skadet av Quaritch på samme måte. Neytiri risikerer heller ikke livet sitt for å redde Jake fra Quaritch, men stikker et par piler i Quaritch før hun redder Jake fra farlig gass. Quaritch forsøker å drepe Jake, klart, men, det er og et element brukt veldig ofte i andre filmer (protagonisten forsøkt drept av antagonisten). Og Jake og Neytiri for hverandre midt i filmen, ikke i slutten, samt at Avatar slutter helt annerledes enn Pocahontas.

Som sagt, denne sammenligningen med Pocahontas er på det beste overflatisk men holder ellers ikke vann. Der er enkelte likhetstrekk som like godt kunne vært funnet i andre filmer og, dvs elementer som er så vanlig i dagens filmer at å putte fingeren på en film med slike anklagelser blir bare feil, da man må ta de resterende filmene som gjør akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å rette/supplementere på innlegget til Bear, vil jeg si at ifølge manuset til Avatar var Neytiri lovt bort av foreldrene hennes til Tsu'Tey. Direkte sitat fra manuset: "TSU'TEY: (subtitled) Neytiri was promised to me!". Dette er når Jake og Neytiri ankommer Hometree hand i hand.

Eg lurte litt på kvifor det ikkje vart gjort ein større sak av det der i filmen.

Lenke til kommentar
Bare for å rette/supplementere på innlegget til Bear, vil jeg si at ifølge manuset til Avatar var Neytiri lovt bort av foreldrene hennes til Tsu'Tey. Direkte sitat fra manuset: "TSU'TEY: (subtitled) Neytiri was promised to me!". Dette er når Jake og Neytiri ankommer Hometree hand i hand.

Eg lurte litt på kvifor det ikkje vart gjort ein større sak av det der i filmen.

Helt sikkert klipt bort den biten av plottet..

Lenke til kommentar
Han kan jo bare bruke Pocahontas 2 scriptet til Avatar 2, slik som han brukte Pocahontas 1 til Avatar :)

eller så kan han jo bare stjele litt mere ifra wow, han har jo allerede blåkopiert nightelfs, flying mounts, the world tree,og overdrevent bruk av farger på rare planter og dyr (ser direkte ut som outland med bla. flyvende fjell)..lista går lengre. etter en time har man bare lyst og hurtigspole over resten fordi man har sett det før, ellers kunne plottet like gjerne vært lagt til en lokal stammekrig i afrika, fikk følelsen av og se på the lion king for voksne..virkelig et sammensurium det her.

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Mhm, jeg regner med da naturligvis at man har sett Pocahontas og vet hva man prater om? Eller man bedømmer ut etter det little "morro" bildet som ligger ute og tror at den oppsummerer det hele?

Forøvrig er det rundt 10 år mellom første draft av Avatar og WoW.

Ser at i dagens samfunn er "rip off" og "plagiat" skyldingene raskt ute om man ser en film man ikke liker. Helt greit at man ikke liker en film, men å indirekte, eller direkte, beskylde noe for plagiat er bare frekt. Om man skal ta Avatar for å "kopiere" fra Pocahontas er det mange filmer man må tenke på samtidig, ja, kanskje man må tenke på at Pocahontas kopierte fra Danser med Ulver?

Men det blir bare tøv og feil å sammenligne på et slikt grunnlag, der er såpass mange filmer som deler elementer av historier seg mellom. Og sågær er det samme i litteratur og bøker. Samt musikk. Ingen artistiske grener er fri for innflytelse av omgivelsene man lever i. At der er en grunnpillar i Avatar som kan tilnærmet sammenlignes med andre filmer er slik sett ikke overaskende. Det finner man i en drøss av filmer.

Fri og bevare meg vel ikke lik Avatar om du ikke vil like den, men dette forbanna tullet med å beskylde for rip off og plagiat burde man holde seg for god for. Det er veldig seriøse beskyldninger å komme med som man faktisk bør backe opp mer enn med bare et par linjer og et idiotisk bilde fra nette.

Lenke til kommentar

det er da så åpenlyst at man virkelig ikke behøver og si mere enn et par linjer om den saken,et par tre eksempler er da virkelig nok, man har jo både been there og done that i et par år nå med sin egen avatar :D vet alt om hvor lenge siden manuset ble laget, men hadde blizzard f.eks tilgang til avatar manus før de laget outland?!,uansett så wow har vel forresten rekord i og stjele ting fra andre men det er ikke det som er poenget, her kunne det faktisk vært wow, bare mindre endringer hadde vært nok,eller pochahontas, eller lion king,eller drama i kongo, skal ikke mere til hehe.. flame on fanbois :D

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Hvis du sikter til meg Bear^, vil jeg gjerne se at du quoter hvor jeg skriver rip-off og plagiat. Kan ikke huske å ha sagt det en gang, bare at jeg syntes det var en bemerkelsesverdig likhet. Og Pocahontas ble nok tenkt ut før Avatar, iogmed at Avatar ble tenkt ut samme år som Pocahontas kom ut. Med mindre det bare tok 1 år å lage Pocahontas.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Avatar er syyyyyykt digg. Det er en av de beste filmene jeg har sett. Ever.

Am I wrong? Walter Sobchak

I think not. Captain Renault

Å kritisere en film for å være overfladisk er kanskje verdens største paradoks.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...