Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]

genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

• 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være arrogant nok til å komme med utsagn selv om jeg ikke har lest tråden :(

Etter å ha sett teaseren ville jeg veldig gjerne se filmen. Broren min kom med flere kommentarer om at det var den beste filmen han hadde sett, samt at flere av mine venner også gikk ekstremt god for film. Tenkte at dette var en film verdt å se! Gode kritikker, enorme effekter samt tydeligvis noen form for videre verdi siden såpass mange hadde gått såpass god for den.

Jeg kunne ærlig ikke bli mer skuffet. Effekter, ja. Spektakulært, ja. Originalt konsept, ja. Men den var jo så til de grader spekket med klisjeer. Starten og konseptet likte jeg godt, spent på hva det ville føre til. Det var da hovedpersonen havnet i skogen alene og denne hoved bi-rollen dukket opp at jeg begynte å lukte ugler i mosen. "Håper ikke dette blir noe Pocahontas greier". Det ble det. Videre tenkte jeg "Hadde vært typisk at faren hennes var noen form for leder", det var han. Dette fortsatte jo bare videre og videre, og selfølgelig måtte jo denne barske lederen i denne maskinen ha en form for slosskamp med hovedpersonen mot slutten. Klisjeene bare fortsatte og fortsatte....

Den var veldig effektfull og enormt stilig å se på, men jeg hadde forventet at kritikerne hadde fulgt meg litt når jeg sier at en god film i det minste må ha noen form for originalitet eller noe som gir et konsept videre til seeren, noe man kan reflektere lett over etterpå, men jeg må ærlig innrømme at på dette emner tar jeg virkelig feil. Kritikerne er nesten alltid enig med meg, mer eller mindre, men på dette emnet har jeg virkelig ikke peiling (ikke ironisk ment). Når kritikere gir såpass gode kritikker til en film jeg virkelig forkaster (annet enn hvis jeg skal teste den ny projektoren samt det nye surround anlegget mitt) så veiver jeg et hvitt flagg. Skyt meg nå, hvis det ikke allerede har blitt skutt en del folk allerede i denne tråden.

Endret av Olli12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Miyazakis Mononoke-hime finner man også mye av de samme grunnelementene. Forskjellen er karakterene er interessante, historien tar noen interessante vendinger så den ikke blir en klisjéfest, og ikke minst ser den langt, langt bedre ut enn Avatar (det eneste punktet folk egentlig later til å hylle Avatar for).

Lenke til kommentar

Er det noe som gjorde Avatar for meg så var det de visuelle effektene og den generelle awesomeness-faktoren. Sjelden jeg får det av slik film, fikk det ikke av 2012, engang. Mononoke er i tillegg produsert i et helt annet klima enn Hollywood, noe som resulterer i andre normer og strategier i fortellingen. Ikke så ulikt heller, men fremdeles nok til at du sikkert satte pris på det.

Lenke til kommentar
At avatarene ikke er med i Pocahontas er jo fordi at filmen er basert på en sann historie.

Ja, og dermed faller visse poenger i grus. Grunnhistorien er lik, men dette er ikke noe nytt i forhold til Hollywood-filmer. Les tjallas innlegg.

Men det får da være grenser til hvor lite originalitet en film skal inneholde. Som Olli12345 sa, utrolig klisjéfyllt. Om det er nytt eller brukt i flere filmer spiller ingen rolle, den er fortsatt lik Pocahontas. Og ja, kult nok at det er avatarer og sinnsyke helikoptere(fly?) og lignende, men avatarer istedenfor indianere, 550 år fram i tid og at Neytiri ikke drar tilbake med Jake er faktisk det eneste som er forskjellig.

Lenke til kommentar

Pluss noen ting til, og da er det egentlig ikke så forskjellig fra andre Hollywood-filmer og deres hang til å følge aristoteliske oppskrifter, story arcs osv. For min del minnet Avatar mer om Dances with Wolves enn Pochahontas, men jeg syns ikke dette er negativt overhodet.

Lenke til kommentar
Er det noe som gjorde Avatar for meg så var det de visuelle effektene og den generelle awesomeness-faktoren. Sjelden jeg får det av slik film, fikk det ikke av 2012, engang. Mononoke er i tillegg produsert i et helt annet klima enn Hollywood, noe som resulterer i andre normer og strategier i fortellingen. Ikke så ulikt heller, men fremdeles nok til at du sikkert satte pris på det.

Det var dei elementene som gjorde det til ein god filmopplevelse for meg. Samt 3D-effekten sjølvsagt. Første film eg har sett i 3D var det faktisk. Visste lite om filmen før eg såg den, men fant jo fort ut at det ikkje var noko høydare i vente med tanke på originalitet og overraskelsesmoment. Då var det ikkje anna å gjere enn å ta filmen for det den var og nyte lyd, bilete og 3D-effekten.

Lenke til kommentar

Jeg syntes den var kjempeunderholdende! Det er den eneste filmen jeg har sett på kino to ganger. Koste meg stort begge gangene. Jeg hadde sett alle filmene til Camron og fulgt med på produksjonen før jeg så den. Utrolige effekter, god action og en engasjerende historie. Ikke veldig orginal, men veldig engasjerende. Dialogen var til tider cheesy, men ikke i forhold til Aliens:P Alt i alt, en kjempeopplevelse!

Lenke til kommentar

Dette har kansje ikke akkurat så mye med avatar å gjøre men ser det er veldig mange som klager over at 3D var skuff. Jeg så den først på 3D i en helt moderne 3D sal hvor man fikk utdelt låne briller som vistnok koster 1500,- per stykk. Intrykket jeg satt igjen med da var at 3D var helt rått. Krystall klart og levende. Det var en gang jeg kunne banne på at jeg ble truffet av bildet.

Også så jeg den senere på 3D i bergen hvor du må kjøpe noen dritt briller til 20,- kr pr stykk. Fy faen så nedtur, uklart bilde 3D effekten var dårlig. Ble sliten i hodet osv.

Grunnen til at jeg sier det er at alle som bare har sett den i en semi god 3D sal virkelig har gått glipp av noe og burde oppsøke en ordentelig 3D sal.

Lenke til kommentar
Men hvem var først? Pocahontas eller Avatar? uansett, jeg bryr meg fint lite om hvor han har ideén fra. Filmen var bra, får håpe at neste blir like om ikke mer bra.

Pocahontas kom i 1995, Avatar og historien til Avatar gikk Cameron med til han begynte å skrive rundt filmen i 94/05.

Hvis det er slik at alle filmer som er "tilnærmet" lik andre filmer på et forferdelig tynt grunnlag må man begynne å rive fra hverandre mer eller mindre envær film som er laget. Du finner likheter og tilnærminger mellom mange forskjellige filmer, uten at det er snakk om noe plagiat.

Folk er forferdelig glad i å bruke ordet "plagiat" uten å ha kjennskap til det. Om en først skal beskylde en forfatter for det værste som finnes - plagiat - må man og ha nok å stå på. Men for morro skyld, la oss ta disse 2 historiene fra hverandre, advarsel heretter, spoilere fra både Pocahontas og Avatar i store mon uten spoiler tag. You have been warned.

Pocahontas start:

Et skip med britiske nybyggere setter ut for å lete etter rikdom i nord-amerika. Med på båten er John Smith som er kaptein på skuta, samt guvernør John Ratcliff.

Da Jake Sully's bror blir brutalt drept for noen småpenger i lommene tar Jake opp hans plass som Avatar fører på planeten Pandora. Jake er en tidligere marine soldat skaded i Venezuela og er lam fra livet og ned.

Midtparti Pocahontas:

Mens arbeiderne begynner å lete etter gull drar John Smith ut i skauen for å utforske, hvor han møter på Pocahontas. Pocahontas er en indianer, og hennes far - stammens leder Powhatan - har bestemt at hun skal gifte seg med Kocoum. Dette er noe Pocahontas ikke vil ha noe av så hun søker råd fra et snakkende tre; Grandmother Willows.

Pocahontas og John bruker tid sammen og John lærer å se ting på en ny måte.

I mellomtiden havner Powhatan's soldater i kamp på nybyggerne hvor en av indinanernes soldater blir såret. Powhatan erklærer da at den hvite mann er farlig.

John lærer at der er ikke noe gull der de leter og forteller dette til Radcliff som ikke tror han og påstår at indianerne har gjemt gullet selv.

Om natten i indianer leiren legger Pocahontas venn Nakoma merke til at Pocahontas sniker seg ut av leiren og varsler Kocoum. I mellomtiden sniker John seg ut av fortet. Pocahontas og John møtes fremfor "Greatmother willow" som overbeviser John at han må snakke med Powhatan og Pocahontas insisterer. Når John endelig sier ja blir Pocahontas så glad at hun legger armene rundt John og kysser han, noe som Kocoum ser (og Thomas, en som John reddet i starten av filmen fra å drukne). Kocoum prøver å drepe John og blir drept selv av Thomas. John sender Thomas avgårde og blir da anklaget for å ha drept Kocoum, og dømt til døden av Powhatan.

Midtparti Avatar:

Jake får i oppdrag av Quaritch å finne ut mer om de innfødte "Na'Vi" for å finne deres svakheter. Han skal rapportere til han mens han på papiret er en av Grace Augustines forskere. Noe Jake aksepterer

Jake drar ut i skauen med Grace og Norm - 2 andre Avatar førere - hvor Jake kun skal vær "liv vakt". Mens Grace og Norm tar noen prøver tar Jake seg en liten tur i skogen. Etter litt leking med noen blomster treffer Jake først på noen svære neshorn lignende beist, som blir skremt bort av en helvettes svær løvelignende sak. Jake ender på full firsprang inn i skauen og blir etterlatt der for natta. I nattens mulm og mørke blir han angrepet av noen lokale bissevovver, og reddet av Neytiri - datter av Etucay, stammens høvding. Først blir han beordret å gå tilbake men et tegn fra "Eywa" i form av noen små frø får henne på bedre tanker og han blir dratt til deres by hvor Mo'at - stammens åndelige leder - bestemmer at Neytiri skal lære Jake om Na'Vi folkets kultur.

Grace finner ut at Jake og rapporterer til Quaritch og fjerner Jake fra hans grep.

Neytiri fortsetter å lære Jake om Na'Vi folkets kultur. Til slutt blir Jake sett som "klar" og blir etter litt testing inntatt som del av folket - Omatcaya - og ender opp med å få seg litt "local tail" i form av Neytiri. Dette skjer i en hellig del av skogen.

Om morningen våkner de opp til at denne delen av skogen blir rasert. De returnerer til HomeTree (hvor Na'vi stammen lever) for å fortelle dette. Tsu'Tey - bundet til å bli stammens neste leder - ser at Neyteri og Jake holder hender. Neyteri og Tsu'Tey skulle slik sett egentlig bli sammen, men kvinnene i Na'Vi folket har like fult lov å velge sin make som mennene, og Eywa har godkjent Jake og Neyteri. På dette stadiet ankommer Quaritch stedet hvor Jake er koblet opp mot sin Avatar, trekker ut sikringa og tra Jake med seg til basen. litt snakk her, Jake får 1 time på seg til å snakke med Na'Vi folket og få dem til å flytte fra HomeTree ellers så blir det sprengt i fillebiter.

Jake kommer tilbake, forteller sitt, Neyteri blir forbannet, aviser han, Quaritch ankommer stedet, gasser, brenner og bomber hele sulamitten. Jake (og Grace) blir bundet, ment å skulle drepes, men blir sluppet fri av Mo'At for å hjelpe stammen. Neytiris far blir drept og Jakes time er over, sikringen blir tatt, treet faller og Na'Vi folket er på flukt.

Min mening: Svake små ting som ikke har noe betydning heller. At Neytir er datter av stammens høvding er ikke noe bevis på "plagiat" til Pocahontas. Det er vanlig i mange filmer at en "plutselig" møtt person er sønn eller datter av noen av betydning. Ulikt Pocahontas er ikke Neytiri "forhånds stemt" til å gifte seg med Tsu'Tey, men det har alltid sett ut som det var det som skulle skje. Ulikt Pocahontas kan kvinnene og velge menn som de vil, og Neytiri valgte Jake like mye som Jake valgte Neytiri. Tsu'Tey blir heller ikke drept her i dette partiet heller og Jake blir ikke beskyldt for å ha drept noen, men blir stemplet som forædrer.

Eywa og Grandmother Willow kan heller ikke sammenlignes fordi Eywa er over hele skogen mens Grandmother Willow er et sted i skogen.

Slutt Pocahontas:

Thomas returnerer til fortet og forteller at John er tatt til fange. Ratcliff ser på dette som en mulighet til å ta affære og angripe for å "redde" John. De ankomer akkurat i det John er påvei til å bli henrettet. Før Powhatan rekker å gjøre John et hode kortere kaster Pocahontas seg over John og ber Powhatan om å velge. Powhatan senker klubben og beordrer at John skal settes fri. Ratcliff gir ordre om å skyte uansett, noe soldatene nekter. Ratcliff skyter da mot Powhatan men John kaster seg fremfor å tar en kule. Ratcliff blir annholdt og sendt i jern tilbake til England.

John er bare skadet, blir sendt tilbake til England, Pocahontas vinker farvell, end of story.

Slutt Avatar:

Jake, Grace og Norm er i fengsel men blir reddet ut av Trudy, som egentlig er en soldat under Quaritch men bestemmer seg for å skifte lag. I flukten blir Grace skutt. Når de kommer til den andre basen tar de den ene modulen med seg og setter kurs langt inn i skauen. Jake finner ut at de eneste som kan hjelpe Grace nå er Na'Vi folket, men de er dritta sur på dem. Så han trenger å gjøre noe skikkelig vågalt. Han trer inn i sin Avatar kropp, huker seg opp med sin flyvende venn (en Ikran) og går på jakt etter den største jegeren i skauen; Toruk. Han hopper på ryggen hans, kobler seg sammen og blir Toruk Makto. Med dette setter han fart mot Na'Vi folkets mest hellige sted, overbeviser hele sulamitten og får dem til å hjelpe Grace. De forsøker å overføre henne fra menneskekroppen til sin avatar kropp, men hun dør.

Jake overbeviser Na'Vi folket at de må kjempe; at Toruk Makto kaller dem til kamp. De samler sammen hele stammer rundt Pandora og strider til verks.

Samtidig samler Quaritch sine soldater til kamp. Samtidig som de bestemmer seg for å bombe Na'Vi folkets hellige plass til et eneste stort høl. Denne plassen er virkelig hellig for Na'Vi folket kan - med sin hestehale med utlakt nervetråd - koble seg opp til "Eywa" her. Uten den plassen har Quaritch fri tilgang til det de er ute etter - Unobtainium.

Toruk Makto og Quaritch ryker i tottene på hverandre, litt flykamp, bakkekamper og en helvettes bøling av vilt senere står Jake frem som vinner. Men Tsu'Tey kreperer i slaget. De gjennværende mennenen blir sendt tilbake.

Hele sulamitten slutter med at Jake blir permanent overført til sin avatar kropp. Øynene åpnes, Avatar logo vises, filmen slutter.

Min mening: Ikke noe nevneverdig her.

Totalt sett:

Der er enkelte små sammenligninger, men de er overfladiske på det beste. Man finner disse elementene og i andre filmer, så det er klart at grunntilnærmingen er gjort flere ganger, men utfallet er langt fra det samme, ei heller er fremføringen. I tilegg er der helt andre elementer i Avatar kontra Pocahontas. F.eks kobler Na'Vi folket seg til alt rundt seg via nervetråder i hestehalen, ingen baser blir sprengt til helvette i Pocahontas mens i Avatar blir et sabla stort tre felt, slutten er helt forskjellig fra de 2 og mer eller mindre hele sammensettingen blir noe helt annet.

Ja, jeg har sett det "scriptet" som er laget og det er mangelfult og generalisert på så mange punkter at det er sykt. Det er ikke Neytiri som tolker de frøene som lander på Jake, men Mo'At. Det er Mo'At som beordrer Neytiri at hun skal lære Jake opp. Det er ikke Eywa eller Tree of souls som beordrer dette men Mo'At. Ei heller er Neytiri og Tsu'Tey "bestemt" at de skal være sammen, ei heller gir Neytir noe som helst indikasjon om at hun er imot dette eller ikke vil dette. At Jake og Neytiri faller for hverandre er ikke noe indikasjon om at det er plagiat ute å går, for svarte, det er jo et element brukt i tusentalls av filmer.

Hm, hm.

Mhm, Tsu'Tey forsøker først å drepe Jake grunnet sjaulsi, men igjen er dette et element brukt i tusentalls filmer. I tilegg hater Tsu'Tey Jake fra første øyekast så om det er sjalusi eller hat er vanskelig å si med sikkerhet. Kanskje litt av begge deler.

Anyway.

Her kommer "sammenlignigns scriptet" virkelig til korte for selv om Jake blir dømt til døden, er ikke dette slutten, men midten. Quaritch bomber HomeTree og Mo'At redder Jake og Grace. Eytucan blir drept, Neytiri aviser Jake, og Jake blir satt i arrest. Jake blir heller ikke skadet av Quaritch på samme måte. Neytiri risikerer heller ikke livet sitt for å redde Jake fra Quaritch, men stikker et par piler i Quaritch før hun redder Jake fra farlig gass. Quaritch forsøker å drepe Jake, klart, men, det er og et element brukt veldig ofte i andre filmer (protagonisten forsøkt drept av antagonisten). Og Jake og Neytiri for hverandre midt i filmen, ikke i slutten, samt at Avatar slutter helt annerledes enn Pocahontas.

Så, langt innlegg her, men, la oss se litt på plagiat definisjon:

I 1995 utgaven av Random House Compact Unabridged Dictionary blir plagiarism definert slik: "use or close imitation of the language and thoughts of another author and the representation of them as one's own original work."

Nå er ikke Avatar noe nær knyttet opp mot Pocahontas på noe annet enn det generelle plan. Ei heller er det brukt elementer i Avatar som kan knyttes opp mot plagiat fordi de er brukt som elementer i så mange andre filmer.

Jeg mener at man skal være forsiktig å kaste ut beskyldninger om plagiat. Det er virkelig en krass beskyldning å kaste ut mot en forfatter, spesielt når man har så tynt grunnlag som i denne saken. Der er elementer av Pocahontas i Avatar ja, men, de elementene er og å finne i andre filmer og på et så tynt grunnlag at det kan ikke kalles plagiat.

At Avatar ikke er noe original historie, nei, men originalie historier i dag er det langt mellom. Uansett hvilken film eller bok man leser finner man elementer fra andre kilder i disse bøkene. F.eks Ringenes Herre har mye hentet fra historiske kilder samt diktninger og mytologi. Det samme med David Eddings bøker om Garion & Co, eller Harry Potter bøkene. Men disse verkene blir ikke beskyldt for plagiat, heller det motsatte, sett som originale verk.

Jeg vil si såpass mye at Avatar tar en kjent historie og gjør den til sin egen, i alle fall for min del.

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg faktisk ikke har brukt ordet plagiat heller da. Jeg sa plottet var likt, ikke fortellingen som du nettopp oppsummerte i en lang tekst uten spoiler. Plot:

En uviktig soldat blir sendt til et nytt land (Nord America/Pandora) for å grave etter gull/unobtanium. John/Jake utforsker stedet, og etterhvert blir han kjent med Pocahontas/Neytiri. Faren til Pocahontas/Neytiri er såklart stammehøvding over stammene i pandora/nord america. Pocahontas/Neytiri er skeptisk til john/jake, og stoler ikke helt på han. Hun blir overtalt av bestemor Willow/Tree of souls til å stole på john/jake. Pocahontas/Neytiri skal bli tvangsgiftet med Kocoum/Tsu'tey, som hun ikke vil ha. Etterhvert blir Pocahontas/Neytiri og John/Jake forelsket. I mellomtiden blir et angrep planlagt av Johns menn/menneskene mens john/jake blir dømt til døden av indianerene/avatarene fordi Kocoum/Tsu'tey blir drept av. Akkurat før John/Jake blir henrettet, dukker menneskene/johns menn opp. I angrepet blir john/jake skadet, og Powhatan/Eytucan blir drept i angrepet(Powhatan overlever i Pocahontas, til en forandring.) John/Jake blir skadet av Quaritz/Guvernør Radcliffe som igjen blir drept like etter.

Jeg sier ikke at det er plagiat, bare at det er en bemerkelsesverdig likhet mellom filmene. Du sier Cameron tenkte ut filmen i 1994/1995, har man noe som helst bevis på at han tenkte ut at filmen skulle bli helt lik da, som den faktisk er i 2009? Uansett ble nok Pocahontas filmen tenkt ut før Avatar, iogmed at filmen ikke kan ha blitt tenkt ut, og lagd på 1 år.

edit: skrivefeil.

Endret av SML
Lenke til kommentar
At avatarene ikke er med i Pocahontas er jo fordi at filmen er basert på en sann historie. epic-fail-avatar-plot-fail.jpg.

Er mye likt ja, men forskjellene er også store. Husk at Cameron hadde historien selv før Pocahontas kom. Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg så mye om at filmen har ideer og tema fra andre filmer. Alle store kunstnere har sin inspirasjon fra tidligere kunstnere. Historien i Pocahontas har blitt brukt flere ganger, og hvorfor folk skal hetse Avatar for å ha visse likheter (noe jeg tviler sterkt på at James Cameron gjorde med vilje eller i bevissthet) det fatter jeg bare ikke. Hvorfor gidder dere i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Geiir, Cameron hadde historien samme året som Pocahontas kom. Regner med at de begynte å lage Pocahontas før Cameron hadde ideén. Eneste forskjellene er de visuelle forskjellene, det som gjør filmen til en bra film. Jeg hetser ikke Cameron, jeg bare påpeker at filmen var lik Pocahontas, noe flere brukere tydeligvis ville lage en diskusjon ut av.

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at jeg faktisk ikke har brukt ordet plagiat heller da. Jeg sa plottet var likt, ikke fortellingen som du nettopp oppsummerte i en lang tekst uten spoiler. Plot: [segmentert]

Jeg sier ikke at det er plagiat, bare at det er en bemerkelsesverdig likhet mellom filmene. Du sier Cameron tenkte ut filmen i 1994/1995, har man noe som helst bevis på at han tenkte ut at filmen skulle bli helt lik da, som den faktisk er i 2009? Uansett ble nok Pocahontas filmen tenkt ut før Avatar, iogmed at filmen ikke kan ha blitt tenkt ut, og lagd på 1 år.

edit: skrivefeil.

En uviktig soldat blir sendt til et nytt land (Nord America/Pandora) for å grave etter gull/unobtanium.

Feil, Jake er ikke soldat lengere og blir ikke sendt til Pandora, han reiser frivilig. Han reiser heller ikke for å grave etter verdier men for å ta opp plassen til sin døde bror.

John/Jake utforsker stedet, og etterhvert blir han kjent med Pocahontas/Neytiri.

Jake utforsker stedet og blir jaget ut i skauen. Her blir han først nesten spiddet av Neytiri, som har ordre om å drepe disse djevlene, men blir stoppet av frø fra livets tre. Etter hvert redder Neytiri Jake.

Faren til Pocahontas/Neytiri er såklart stammehøvding over stammene i pandora/nord america.

Right, og skal man da bedømme alle filmer hvor den personen man møter tilfeldigvis er sønn/datter av en konge/stamme høvding/leder? Ok så da må man ta for seg "2012" og samt "Hellboy 2: The golden army". For å nevne 2.

Pocahontas/Neytiri er skeptisk til john/jake, og stoler ikke helt på han. Hun blir overtalt av bestemor Willow/Tree of souls til å stole på john/jake.

Tree of Souls overtaler ikke Neytiri på noen måte, det er Mo'At som tar seg av den, det er hun som tolker tegnene til Eywa. Og det er Mo'At som beordre Neytiri - mot Neytiri's vilje - til å lære Jake som deres kultur.

Pocahontas/Neytiri skal bli tvangsgiftet med Kocoum/Tsu'tey, som hun ikke vil ha. Etterhvert blir Pocahontas/Neytiri og John/Jake forelsket.

Igjen noe innmari feil. Det er ment at Neytiri og Tsu'Tey skal gifte seg, men det er ingen ting som indikerer på at det er tvangsgiifting ei heller at Neytiri ikke vil dette. Eneste man får høre er at de 2 er ment å bli sammens, men det hintes og frem at menn og kvinner står fritt til å velge sin kvinne.

I mellomtiden blir et angrep planlagt av Johns menn/menneskene mens john/jake blir dømt til døden av indianerene/avatarene fordi Kocoum/Tsu'tey blir drept av.

Første delen stemmer forsåvidt med ca tusentalls av filmer. Og Jake blir ikke dømt til døden fordi Tsu'Tey blir drept, Tsu'Tey er i høyeste grad i livet når Jake blir tatt. Og til forskjell er det Mo'At som "redder" Jake hvorav i Pocahontas er det Pocahontas som legger seg over John og erkjenner sin kjærlighet for han,et element som er typisk i Disney filmer (f.eks Skjønnheten og Udyret hvor Bell erkjenner sin kjærlighet til Udyret rett før det siste rosebladet faller).

Akkurat før John/Jake blir henrettet, dukker menneskene/johns menn opp. I angrepet blir john/jake skadet, og Powhatan/Eytucan blir drept i angrepet(Powhatan overlever i Pocahontas, til en forandring.) John/Jake blir skadet av Quaritz/Guvernør Radcliffe som igjen blir drept like etter.

Første del er igjen et element brukt før, at noe blir angrepet. Jake blir derimot ikke skadet mes i Pocahontas blir ikke Radcliffe drept men sendt tilbake til England, samt at det angrepet i Avatar er slutten på akt 2 mens i Pocahontas er det slutten. I tilegg i Pocahontas nekter mennene å angripe indianerne og det er Radcliffe som skyter på Powhatan som blir reddet av John, som blir skutt og sendt tilbake til England. Slik slutter Pocahontas.

På det beste er din insikt i de 2 filmene mangelfull og når det gjelder Avatar er den direkte feil. Om du har sett Avatar råder jeg deg tilå se den igjen for sammenligningen din holder ikke mål og er de fleste plasser direkte feil.

Der er årsmåe hint til sammenligninger i de 2 filmene, men, det er det og mellom et tusentalls andre filmer der ute. Det er ikke noe bemerkelsesverdig for fem flate øre.

Bare for å rette/supplementere på innlegget til Bear, vil jeg si at ifølge manuset til Avatar var Neytiri lovt bort av foreldrene hennes til Tsu'Tey. Direkte sitat fra manuset: "TSU'TEY: (subtitled) Neytiri was promised to me!". Dette er når Jake og Neytiri ankommer Hometree hand i hand.

Manuset til Avatar er ikke frigitt, og de manusene som finnes er fan based scripts forsøkt skrevet av lerrete eller suplementert med deres egene ønsker. Man bruker heller ikke "Subtitled" parantesen i et script om det er snakket i et annet språk, om det f.eks snakkes på tysk skriver man "In german" mens man skriver dialogen på engelsk.

Men igjen, scriptet til Avatar er ikke lagt ut (det ekte) fra Cameron's side og blir neppe lagt ut med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...