Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]

genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

• 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Der er mye særpreg av Na'Vi folket, men det er mye inspirert av stamme kulturer i dagens verden. Det er klart man ser det "uoriginale" om man begynner å fragmentere Na'Vi folket og dele det inn. Satt sammen derimot er de unike og særegene i forhold til verden de lever i.

Jeg trengte ikke engang fragmentere dem for å se at de like gjerne kunne vært en skildring av en afrikansk jungelstamme, og da synes jeg ikke det er spesielt mye særpreg over dem. Da synes jeg heller kroppene og det fysiske ved dem var mer spennende, selv om de kattelignende kroppene og bevegelsene også heller ikke var noe nytt. Jeg skal likevel gi pluss i boka for hvordan fletta deres kunne brukes. Det har jeg aldri sett før, faktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Til tross for alt oppstyret og hypen om filmen, samt at en del ga denne veldig god kritikk, hadde jeg ikke noen særlige forventninger til denne filmen. Noe jeg er glad for, hvis ikke tror jeg at jeg heller hadde blitt bare fornøyd, men jeg ble positivt overrasket og til dels grepet såpass at jeg tok meg selv i å være engasjert nok til å bli anspent og svett under enkelte deler av filmen. Den endte egentlig som forventet og filmen var forsåvidt forutsigbar, men dog veldig gripende/fengende.

Klassisk historie i sci-fi-drakt, men den passet perfekt etter min mening. Ingen ting å si på effektene og cgi-en. 8/10 for mitt vedkommende.

edit: Feil karakter først.

Selv prøver jeg å glemme tidligere filmer for å ikke la de påvirke min filmopplevelse.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Ikke? Vel, ganske simpelt, om man leser filmen godt nok kan man i løpet av kort tid gjette seg ganske nøyaktig til hva som vil skje, og hvordan filmen ender.

Dermed er filmen forutsigbar og i slik tenking og uoriginal.

Det synes jeg var en simpel og generaliserende oppsummering om film jeg ikke kjenner meg igjen i.

Lenke til kommentar
Det synes jeg var en simpel og generaliserende oppsummering om film jeg ikke kjenner meg igjen i.

Handler om å lese filmen, i Fight Club viste jeg ganske simpelt at Brad Pitt's karakter var et "bilde" skapt i hodet til Edward Norton.

I Den sjette sansen viste jeg at Bruce Willies egentlig var død og i "I Robot" viste jeg at Will Smith hadde en robot lignende arm.

Alt dette i løpet av de første minuttene av filmen.

Om man vet hvordan man skal lese tegnene og storyen i en film blir det hele forutsigbart.

Endret av Cuneax
La spoilere i spoilertags
Lenke til kommentar

Dævven, du er smart.

Uansett om du har ekstraordinære evner, skjønner vi alle at det bare er bs at man kan lese alle filmer ut i fra de første minuttene. Enten det, eller så ser du kun på filmer laget for tiåringer.

Sammenliknelsen dine er uansett lite treffende, da Avatar -- i motsetning til filmene du nevnte (f.eks) -- har en historie som alle kan se hvor går mot. Fordi vi har sett det før, sett det før, sett det før, og karakterene er enten Onde (med stor o), eller Gode.

Og forresten. Du har ærlig fortjent denne for dine 3 siste poster:

medaljestor.gif

Anbefaler å legge den i signaturen din.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Det handler ganske enkelt hvordan filmene er konstruert og satt opp. Foreshadowing er et element som brukes hele tiden i filmer, om man vet hva man skal se etter er det veldig lett å finne ut hvor ting går henn. Om der finnes en film som ikke gjør bruk av foreshadowing har jeg igjen å se den, kanskje en eller annen forpurret indie film man like fult ikke skjønner bæra av men det har ikke jeg sett.

Eneste jeg sier er at alle filmer blir forutsigbar om man vet hva man skal se etter. Er lenge siden jeg har gått på kino og blitt virkelig overasket av en films slutt.

Gjør dette det til dårlige filmer? Tvert imot.

Avatar har en rett storyline klart og gjort før men det gjør det ikke til noe dårlig film. Helhetsmessig er filmen veldig bra konstruert med tanke på oppbygning og fremføring.

Lenke til kommentar

Herr Bjørn: For det første spoiler du slutten til tre filmer. Ikke akkurat en spesielt hyggelig gest ovenfor de som ikke besitter dine særdeles uvanlige ferdigheter til å lese slutten utifra de første ti minuttene.

For det andre har jeg egentlig aldri pratet om overraskende tvister eller avslutninger som slår luften ut av lungene. Jeg snakker om Avatar's uvanlig forutsigbare historie som er en del av fortellingens oppbygning, midtparti og konklusjon. Altså en konstant gjenkjennelsesfaktor som er tilstede gjennom så og si hele filmen.

Lenke til kommentar

og som jeg sier, envær film kan bli forutsigbar om man vet hva man ser etter. Om man heller ser på historien, oppbygning og fremføring fremfor analysering av hva som skjer blir det noe annet. Klart at de gode vinner, klart at de onde blir beseiret. Men hvordan?

Filmer i dag er steike forutsigbare så å klage på at noe er forutsigbart, vel, det har ikke noe for seg.

Lenke til kommentar
Eneste jeg sier er at alle filmer blir forutsigbar om man vet hva man skal se etter. Er lenge siden jeg har gått på kino og blitt virkelig overasket av en films slutt.

Er filmer som Satantango, Lost Highway og Persona forutsigbare? Hva skal man se etter i dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...