Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]

genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

• 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest igjennom tråden her, men jeg tenkte bare jeg skulle ta opp et spørsmål som har surret i hodet mitt helt siden jeg så Avatar i helga.

Det var for all del en flott film, om en fin opplevelse med 3D og greier. Men jeg merket at jeg ble litt skuffet over at Na'vi var så åpenbart inspirert av afrikansk kultur. Alt fra klesplagg, språk, navn, tradisjoner, historier. You name it. Jeg fant linker til afrikansk kultur over alt, og med tanke på at jeg hadde forventet en veldig original historie, synes jeg dette var noe skuffende.

Er det flere som la merke til dette?

Lenke til kommentar
Sjekk "avataren" min :p

I see you...

En taiwansk 42-åring skal ha fått hjerneblødning som følge av overbegeistring etter å ha sett storfilmen «Avatar» med 3D-briller.

:wow: Greit den er bra, men dette tar kaken.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=579323

Nå hadde vel mannen et par lidelser fra før av. Men typisk som det er regner jeg med at all nylig studie vil vise at å se filmer på kino i all fremtid vil garantert drepe deg, ja, slik er jo forskningen i dag.

Jeg har ikke lest igjennom tråden her, men jeg tenkte bare jeg skulle ta opp et spørsmål som har surret i hodet mitt helt siden jeg så Avatar i helga.

Det var for all del en flott film, om en fin opplevelse med 3D og greier. Men jeg merket at jeg ble litt skuffet over at Na'vi var så åpenbart inspirert av afrikansk kultur. Alt fra klesplagg, språk, navn, tradisjoner, historier. You name it. Jeg fant linker til afrikansk kultur over alt, og med tanke på at jeg hadde forventet en veldig original historie, synes jeg dette var noe skuffende.

Er det flere som la merke til dette?

Den er inspirert av stammekulturer vi har her ja, ikke så rart, inspirasjoner finnes overalt. Ble ikke noe skuffet over det, la du merke til at James Horner komponerte musikk som var og lik afrikansk stammemusikk?

Ser ikke helt problemet med dette, brydde ikke meg noe spesielt at Na'Vi folket var inspirert fra stamme kulturer vi har her hos oss.

Språket derimot er inspirert fra flere kilder. Paul Frommer, mannen bak språket, tok inspirasjon fra flere språk når han snekret sammen Na'Vi språket.

Må si jeg ble ikke noe skuffet over Na'Vi folket, synetes de passet veldig godt inn med historien.

Men, dette med originalitet, hva er det dere egentlig legger i det? At det skal være unikt, aldri gjort før? Om så er det vel bare å fortsette å lete for det finnes ikke noe originalt igjenne, uansett hvilken film er den inspirert av noe, eller noen andres verk. Det har vært slik i noen år nå.

Lenke til kommentar
Men, dette med originalitet, hva er det dere egentlig legger i det? At det skal være unikt, aldri gjort før? Om så er det vel bare å fortsette å lete for det finnes ikke noe originalt igjenne, uansett hvilken film er den inspirert av noe, eller noen andres verk. Det har vært slik i noen år nå.

Alt er inspirert av noe, men sjeldent gjort så åpenlyst og forutsigbart som i Avatar. Selv Cameron overgår seg selv. Jeg ble litt irritert over at manuset var så slapt, heldigvis hadde jeg masse snadder å feste øynene mine på.

Lenke til kommentar
Litt off topic.

Jeg ønsker å se denne på kino i 3D, men i Haugesund går kun 2d versjonen. Er det stor forskjell? Hvorfor kjører ikke alle kinoene denne filmen i 3D?

Det krever full digitalisering av kinoen med bl.a en digital harddisk-basert avspiller samt 4K projektor med spesialfargehjul og passive briller om man skal følge 3D-kinosystemet til Dolby.

Langt fra alle kinoene som har dette utstyret riktig enda.

Du får nok en fin filmopplevelse med 2D også, med 3D setter en ekstra spiss på filmen. Man blir rimelig vant med 3D etterhvert og da er det det samme som 2D som gjelder, nemlig historien, karakterene og presentasjonen/dramaturgien.

Lenke til kommentar

Det behøver ikke være unikt, men jeg forventer faktisk at man prøver å lete etter litt særpreg, når man skal skildre en art som lever på en annen planet enn oss. For eksempel synes jeg "District 9" var original, både med tanke på historie og karakterene. Det skal jo ikke så mye til å skape et folk som ikke er en slags flokk med afrikanske katte-mennesker.

Men for all del, det var en flott film.

Lenke til kommentar
Alt er inspirert av noe, men sjeldent gjort så åpenlyst og forutsigbart som i Avatar. Selv Cameron overgår seg selv. Jeg ble litt irritert over at manuset var så slapt, heldigvis hadde jeg masse snadder å feste øynene mine på.

Det er skjeldent en film klarer å overaske meg, jeg leste hele Avatar i løpet av 20 min av starten. Om man vet hva man skal se etter er alle filmer forutsigbare og uoriginale.

Det jeg derimot ser er hvordan hele pakken er snekkret sammen, lyd og bilde. Komposisjonen totalt sett i hele sammenhenget. Det synes jeg Avatar klarer bra, selv om den er forutsigbar, så er det en godt drevet historie og i mine øyne en grei film å se.

Det behøver ikke være unikt, men jeg forventer faktisk at man prøver å lete etter litt særpreg, når man skal skildre en art som lever på en annen planet enn oss. For eksempel synes jeg "District 9" var original, både med tanke på historie og karakterene. Det skal jo ikke så mye til å skape et folk som ikke er en slags flokk med afrikanske katte-mennesker.

Men for all del, det var en flott film.

Der er mye særpreg av Na'Vi folket, men det er mye inspirert av stamme kulturer i dagens verden. Det er klart man ser det "uoriginale" om man begynner å fragmentere Na'Vi folket og dele det inn. Satt sammen derimot er de unike og særegene i forhold til verden de lever i.

Lenke til kommentar
Jeg fatter og begriper ikke at folk blir overrasket over at historien er uoriginal. Det er tross alt Cameron det er snakk om.

Avatar har forresten tat sitt første liv.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=579323

jøsses... På lik linje med at det var noen som døde under en av Saw-premierene (vet ikke hvilken).

Han døde, men han fikk nok sitt livs beste opplevelse. :!:

Lenke til kommentar
Litt off topic.

Jeg ønsker å se denne på kino i 3D, men i Haugesund går kun 2d versjonen. Er det stor forskjell? Hvorfor kjører ikke alle kinoene denne filmen i 3D?

Forskjellen ligger i den grafiske opplevelsen. Har sett begge variantene og jeg synes klart at 3D var best, men dette er forskjellig fra person til person. 3D gir jo et litt mer "levende" bilde, og en noe større opplevelse. 2D var også fantastisk, historien er det samme og grafikken er helt sykt bra her også! Anbefaler deg sterkt å se den uansett variant, selv om jeg personlig anbefaler 3D.

Det at alle kinoer ikke kjører den i 3D er nok fordi ikke alle kinosaler takler det. Om kinoen din ikke har digital prosjektor, så har du svaret der ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...