Gå til innhold

Nytt gaming skjermkort og ny HDD

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenger litt hjelp med og finne en stor HDD til serveren min. det som er litt viktig at den kan kreve passe med last. og er drift sikker. slik at den kan stå på xx antall dager uten alt for mye slitasjer. =p

så litt usikker på hva jeg skal velge. skal brukes til en media server...

så skal min far ha nytt gaming skjermkort. er ikke så veldig ute på hardware fronten lenger. så trenger litt hjelp og finne et nytt kort som ligger i prisklassen 1500 et sted. pci.express

har 8800 fra før av.. men det starter jo og bli litt utdattert. så han klager litt på at han ikke kan kjøre modden PR til bf2 på full garfikk uten prob. x)

fint om noen kunne hjelpe meg med og finne disse 2 tingene.

mvh. Vetle

edit: det ble en 0 for mye xD

Endret av Halfman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

går ut fra at du mente 1500 og at den extra 0 var en tasteleif.

i den prisklassen er det vel mest snakk om 5770 som ligger en del under eller gtx 275 som ligger bittelitt over eller gtx 260 som ligger rundt samme pris kankskje litt lavere enn 5770

personlig ville jeg STERKT vurdert å gå for 5870. Det er et såpass sterkere kort at du virkelig får mest for penga blant grafikk kort idag. Problemet er jo såklart å få tak i det.

men et alternativ er jo å vente til etter nyttår. Da burde 5870 være mer tilgjengelig. Og muligens er det kommet mer nytt om det nye nvidia kortet som vil være dx11 kompatibel(ingen nvidia kort pr idag er det) ha kommet så da kan det igjen hende at prisen synker litt nærmere budsjettet ditt på 1500.

Lenke til kommentar

Vedrørende harddisk så vil jeg annbefale deg å kjøpe en helt vanlig S-ATA disk. Helt vanlige disker har ingen problemer med å kjøres 24/7 og du trenger ingenting spesiellt for dette. Det finnes disker som er ekstra driftssikre, men de er ikke beregnet for privatmarkedet og koster dermed alt for mye til å være et realistisk alternativ.

Skal du øke levetiden på disken annbefaler jeg to andre ting i stedet:

- Ha en vifte på harddisken (kan være den tregeste/stilleste viften du finner da en HD ikke krever mye kjøling, men å ha noe minimum av luft rundt den vil være bra for levetid, spesiellt om du har flere disker som står montert tett og ikke har så mye luftgjennomstrømning i kabinettet generellt.

- Sett instilling i windows for å slå av disken dersom den er inaktiv i mer enn for eksempel en time. Da sparer du deg selv mye slitasje på disken, og eneste ufordel er t den vil ta et par sekunder å spinne opp igjen når du skal bruke den igjen. Ikke sett timeren for lavt dog. Om den spinner opp og ned hele tiden så er det motproduktivt og lager slitasje i seg selv. En time eller to før den slår seg av fungerer som regel bra.

Og så kan jeg nevne at dersom det er behov for ekstra driftssikkerhet så er mirroring i RAID alltid en mulig løsning. Det er 2x så dyrt selvfølgelig, men fremdeles mye billigere enn å kjøpe en spesialdisk for bedriftsmarkedet og mindre sjanse for å miste data anyway. For lagring der mer enn 2 disker er involvert er dog RAID-5 et bra alternativ (og kan gjøres via software), men det høres ikke ut som du har helt behov for en såpass komplisert løsning. Jeg bare nevner det just in case :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for kjapp tilbake melding. Raid høres veldig spennede ut ja (= liker at det er litt og jobbe med.

HDDene skal stå i en linux maskin. så det er sikkert mange how to til og få dubiditter til og fungere.

skjermkort er jeg forsatt litt usikker på. men det som har blitt sakt har fått meg til og styre meg litt inn på det endelige valget. (=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...