Gå til innhold

Kjøpe ny, kraftig 12"-13" laptop

magnushegge

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vil kjøpe en ny laptop som ligger på under 2kg og 13,3" skjerm eller mindre.

Fra før har jeg en LG P300 T.APE4v med følgende spec

Intel T8300 2,4GHz
4GB DDR2
320GB HDD
Nvidia Geforce 8600M GT
13,3 LED høyglans-skjerm
WiFi B/G/N
GB-Lan, Bluetooth, webcam, ekstern slimline DVD-RW 8x
6-cell batteri, 1,6 Kg

og en HP TX 1345eo

AMD Turion 54 X2 TL64 2.2GHz
2GB DDR2
250GB HDD
Nvidia Geforce GO6150 128MB
12,1 Touch-skjerm
WiFi B/G, bluetooth, DVD-RW, Webcam
2 batterier, 4+8cell, +-2 kg

Jeg trenger nå en liten bærbar til og den bør være raskere enn HP-maskinen over, gjerne raskere enn begge, hvis det fins (ps. den ene er 1 år gammel, den andre er 2, så det bør finnes raskere maskiner i samme størrelse). Touch-skjerm er ikke viktig, men er velkomment og prisen kan være opp til ca 10 000.

Er det noen som har noen forslag? Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg ikke har klart å finne noen modeller som faktisk er under 2 kg og har over 2GHz prosessor. Virker som om små men kraftige maskiner har forsvunnet..??

Alle forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Grafikkortet bør være greit, men den skal ikke brukes til spilling.

Det tyngste av grafikk blir nok photoshop og HD-film.

Ellers skal den brukes til databaseprogrammer og kontorbruk, men portabilitet er viktig og batterikapasitet teller en del.

Endret av magnushegge
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt rundt men finner lite maskiner som er kompakte men kraftige. Asus UL30 er jo veldig populær og fin størrelse, men den har jo bare 1,3 GHz.. Hva skjer med det???

Har laptopindustrien bestemt at ~1,5GHz er nok for små maskiner? Ser ut som om man må opp på 15" for å finne en maskin som er kraftigere enn den 2 år gamle hp'en jeg skal bytte ut....

Prove me wrong. Please.....

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vurdert en 13" MBP med Win 7. Den har jo greie specs, men jeg er veldig ovverrasket over denne trenden. Plutselig har vanlige pc-produsenter sluttet å lage "normale" kraftige maskiner som kan konkurrere med apple i pris-ytelse... Når ble dette tilfellet?

Jeg vil uansett helst ikke ha en dell eller apple, da jeg jobber i butikk og vil ha en maskin som jeg kan bestille inn fra de vanlige leverandørene som har HP, asus, acer, toshiba, compaq, fujitsu og lenovo...

Jeg har sett på lenovo, men på deres side står det at 12-13" starter på 12500 og det blir litt over budsjettet.

Endret av magnushegge
Lenke til kommentar
Har laptopindustrien bestemt at ~1,5GHz er nok for små maskiner? Ser ut som om man må opp på 15" for å finne en maskin som er kraftigere enn den 2 år gamle hp'en jeg skal bytte ut....

Prove me wrong. Please.....

Sony sin Vaio Z serie er relativt kraftig cpumessig (2.4 - ~3GHz), med 13" skjerm (1600x900 oppløsning) og under 1.5kg vekt:

http://www.sony.se/product/vn-z-series/tab/models

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores...#specifications

Selges ikke i Norge og må importeres fra Sverige eller USA. Passer vel heller ikke i prisområdet du angir i første innlegg.

Endret av Spectre
Lenke til kommentar

Her begynner det å komme noen gode maskiner ja :)

Asus'en ser fin ut, men ser ut til å være utgått ja. Et eller annet som gjør at det ikke lanseres nye slike makiner...

Produsentene har vel fått blod på tann med ulv-prosessorer som er billigere og gir bedre fortjeneste, samtidig som de selger bra pga god batteritid... Synd for oss som vil ha litt bedre ytelse i en liten sak.

Sony'ene var litt i dyreste laget... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...