Gå til innhold

Samsung UE40B7050 + Canal Digital PVR

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en Samsung UE40B7050 Led TV og en DVD-HR775A/XEE (dvd opptaker). Jeg har Canal Digital og en PVR boks fra dem. I den forbindelse har jeg et par spørsmål.

1. TV'en har masse egenskaper som TV Guide, Bytt kanal når program starter, opptak, etc... Dersom jeg plugger PVR -> TV (med HDMI) er jeg nødt til å velge en av HDMI kanalene på TV'n for å få opp TV, samt velge kanal og gjøre all "styring" med PVR fjernkontrollen. Jeg får da heller ikke benyttet meg av mulighetene som ligger i TV'n. Er det noe jeg ikke har skjønt? Er det en eller annen måte man kan koble dette på for å bruke TV (ikke HDMI inngangen ved valg av "Source"). Eller går dette rett og slett ikke? I så fall, hvorfor lage masse funksjonalitet i TV'ene når man ikke kan bruke det?

2. Som sagt har jeg koblet PVR til TV med HDMI. For å ta opp programmer med DVD opptakeren må jeg derfor bruke SCART fra PVR til DVD opptaker (for PVR har bare en HDMI ut). Fra DVD opptaker til TV så bruker jeg HDMI. Når jeg da velger DVD spilleren fra "Source" menyen får jeg opp DVD opptakeren (selvfølgelig), og jeg må velge riktig input for å få opp PVR'en. Dette funker greit. Men igjen så blir det litt teit i forhold til opptak. Jeg kan ikke velge kanal fra DVD opptakeren, og PVR'en må stå på kanalen det tas opp fra (akkurat som man gjorde med VHS i sin tid...). Igjen, er det noen mulighet til å få "kontakt" med kanal listen inn i DVD opptakeren?

3. Neste problem er når jeg bytter tilbake til PVR på TV'en (HDMI sourcen) så får jeg ikke noen signal fra PVR boksen. Etter hva jeg har skjønt så er det fordi den da ikke lenger sender HD signal. Altså det funker dårlig med både HDMI og Scart koblet til PVR'en.

4. Siste problem er når jeg har valgt DVD opptakeren, ser på TV fra PVR'en, og så spiller av noe som ligger på DVD opptakeren, så står det "AV" eller "AU" i displayet på PVR'en. Dvs at når jeg da går tilbake for å se på TV (fremdeles igjennom DVD opptakeren) så ser jeg kanalen som PVR'en tidligere stod på, men det skjer ingen ting når jeg bruker PVR kontrollen. Eneste mulighet er å slå av og på PVR'en.

Det er mulig jeg er på jordet her, og har missforstått hvordan ting skal kobles, eller at dette rett og slett er et resultat av forskjellige standarder og leverandører... Jeg håper ihvertfall å få ordnet opp i dette, for det er jo ekstremt lite brukervennlig, og fungerer særdeles dårlig.

mvh

Jan-Erik Romøren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er jo ikke alle som har samme oppsett. Hvis man f.eks har bakkenett kan man ha alle funksjonene i TV'en. Men når man har set-top box (PVR) flyttes alle funksjonene dit og TV blir redusert til en skjerm.

2. Nei, det er det som er forskjellen på DVD opptaker og PVR.

Men opptaker kan jo også brukes med analoge kanaler.

3, 4. Det er vanlig at man må leve med svakheter på diverse dekodere. Canal Digital sine er jo beryktet, bare les på hvilket som helst forum. De er rent søppel.

Det finnes ingen prioritering av brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...