Gå til innhold

Kjøp av digital-/stagepiano for en som har spilt en stund

Arti-Ravnos

Anbefalte innlegg

Hei, har spilt piano en god del år nå. Jeg er vant til å spille akustisk piano, da det er dette vi har hjemme. Nå ønsker jeg å kjøpe meg et digital-/stagepiano av flere grunner. For det første vil jeg ha et piano som faktisk låter bra. Pianoet vi har hjemme er ikke blitt stemt på et par år og det er noter som ikke virker. Den andre grunnen er at jeg ønsker å kunne øve uforstyrret og ikke minst uten å forstyrre andre (derfor digitalpiano). Den tredje grunnen er at jeg neste år begynner å studere og er ikke sikker på at jeg kommer til å bo hjemme lengre. Den fjerde grunnen må være at jeg ønsker å kunne spille inn det jeg spiller på datamaskin.

Jeg har satt meg opp følgende kriterier for valget av piano:

- God lyd (vanlig pianolyd) og gode tangenter (bør ligne mest mulig på et vanlig piano).

- Ikke ta så stor plass

- Være lett å ta med seg rundt omkring (ikke så tungt)

- Helst gode interne høytalere

- Ikke alt for dyrt, max 8000kr (men kom gjerne med andre forslag likevel).

- Gode lydopptak til datamaskin (går ut i fra dette varierer litt fra piano til piano)

Det er kanskje vanskelig å finne et piano som oppfyller alle disse kravene, derfor understreker jeg at det viktigste er lyden og tangentene.

Jeg håper de som har peiling på dette gidder å hjelpe meg siden dette er et vanskelig valg.

----

Forresten, jeg prøvde ut et piano som faller innenfor prisklassen tidligere i dag. Det het Yamaha p85. Lyden var grei med headset, men de interne høytalerne var ikke så bra.

Jeg lurte på om dette var et godt kjøp eller ikke? Se instrument og pris her.

Takker for all hjelp.

Mvh

Arti-Ravnos :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten, jeg prøvde ut et piano som faller innenfor prisklassen tidligere i dag. Det het Yamaha p85. Lyden var grei med headset, men de interne høytalerne var ikke så bra.

Jeg lurte på om dette var et godt kjøp eller ikke? Se instrument og pris her.

Takker for all hjelp.

Mvh

Arti-Ravnos :)

Har ikke mye peiling men har prøvd en del digitale pianoer før jeg skulle kjøpe ett selv.

Konklusjonen din på P85 er AKKURAT hva jeg kom frem til med en annen modell, de er billige, dårlige innebygde høyttalere MEN Yamaha sine modeller er de beste når det gjelder følelsen av å spille på ett akustisk piano.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har sett en god del på pianoer på internett i det siste, og jeg har enda ikke funnet et piano i samme prisklasse som ser ut til å komme i nærheten av Yamaha P85 når det kommer vekt, størrelse, lyd og ekte tangentfølelse. Derfor har jeg veldig lyst å kjøpe dette pianoet, men det er en ting som gjør meg veldig usikker. Pianoet har ingen line out jack. Dersom du ser på spesifikasjonene for pianoet er de eneste output jackene to hodetelefoner (se under "connectivity"). Jeg har ikke så mye erfaring med digitale/stage pianoer, men jeg har likevel følelsen at dette vil by på problemer dersom jeg skulle prøve å koble pianoet opp mot et større system. Er det noen som kunne forklare hvordan jeg da burde/kunne koble opp, og hvilket utstyr jeg ville trengt? Som sagt vet jeg nær sagt ingenting om dette, så en detaljert forklaring ville vært greit. Jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøpe pianoet dersom det er nesten umulig å få det koblet til ett større anlegg. Ellers vil jeg si at jeg liker alt det andre med pianoet.

Håper på hjelp. Kom også med flere forslag. Takker for alle som har svart så langt.

Lenke til kommentar
Hmm. Men hvorfor har da de fleste andre digital/stage pianoer line out jack i tillegg? Skulle vel tro at lyden ble mye bedre ut en egen line out jack enn for hodetelefoner?

Det blir den nok siden hodetelefonforsterkeren nok bli ett svakt ledd men slik er det desverre med billige produkter, man får ikke med alt.

Likevel tror jeg pianolyd skal fungere tilfredsstillende også gjennom hodetelefonutgangen, skal relativt godt utstyr til før det faktisk blir hodetelefonutgangen som vil bli "flaskehalsen".

Edit:

Litt usikker på denne men med hodetelefonutgang kan du faktisk regulere volum fra pianoet, med line-out må du nok stille på forsterkeren.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Ja, det er alltid slik at man ikke kan få det beste hvis man har et budsjett å gå etter.

Dersom det går greit å bruke hodetelefonutganen som output til forsterker, så tror jeg kanskje jeg kommer til å gå for dette pianoet, men jeg vil fremdeles bruke litt tid å bestemme meg på.

Takk igjen for svar, og dersom du eller noen andre har noe å legge til, så vær så snill og kom med det. Alt vil være til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...