Gå til innhold

Strekkodeleser og programvare

Jens_olaf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par spørsmål angående strekkodelesere og programvare.

Jeg ønsker å skaffe meg en strekkodeleser, med tilhørende programvare.

Tilhørende programvare vil si:

- Et program som LAGER strekkodene

- Et program som LESER strekkodene jeg scanner inn

- (Hvis ikke forrige program også kan gjøre dette) En database som inneholder info om alle strekkodene

Har dere tips eller idèer for hvilke program som kan gjøre denne jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hurtig svar!

Du mener altså at jeg vil kunne koble til en strekkodeleser, lese inn en strekkode jeg har skrevet med riktig font i f.eks. Word, og så legge til informasjonen jeg ønsker å ha lagret på den strekkoden i etterkant - slik at den, neste gang den leses, vil hente frem igjen riktig info?

Lenke til kommentar
Strekkoder kan skrives med fonter mens strekkodelesere oppfører seg ofte som tastatur.

Du trenger altså ikke noen spesielle programmer for å gjøre noen av delene.

Det er nok desverre ikke helt riktig er jeg redd. For å skrive ut strekkoder kommer man sjeldent utenom å ha egen programvare for generering. Årsaken er ganske enkelt at så og si alt av strekkoder har ulike former for sjekksummer. Om man har en strekkodefont og bare skriver det man ønsker at strekkode skal inneholde direkte, så vil ikke strekkoden fungere siden den ikke har sjekksum. Men det skal ikke mer til enn programvare som faktisk generer sjekksummen og deretter bruker fonten for å lage strekkoden, f. eks. v. copy/paste.

Takk for hurtig svar!

Du mener altså at jeg vil kunne koble til en strekkodeleser, lese inn en strekkode jeg har skrevet med riktig font i f.eks. Word, og så legge til informasjonen jeg ønsker å ha lagret på den strekkoden i etterkant - slik at den, neste gang den leses, vil hente frem igjen riktig info?

Nei. Det kan du ikke, for da vil ikke lenger sjekksummen stemme, siden sjekksummen fjernes etter skanning men før tekst/tall blir limt inn i dokumentet, i tillegg til at sjekksummen uansett blir annerledes etter at man har endret dataene.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

jeg bruker ikke noe programvare for min leser, bare plugge den i usb så voila.

eneste strekkodene jeg skriver ut er i dymo sin labelwriter programvare hvor jeg bare høyreklikker på tekstboksen og velger strekkode, vet office har en plugin for strekkoder men akkurat hva den heter er bedre spørsmål :)

Lenke til kommentar
Strekkoder kan skrives med fonter mens strekkodelesere oppfører seg ofte som tastatur.

Du trenger altså ikke noen spesielle programmer for å gjøre noen av delene.

Det er nok desverre ikke helt riktig er jeg redd. For å skrive ut strekkoder kommer man sjeldent utenom å ha egen programvare for generering. Årsaken er ganske enkelt at så og si alt av strekkoder har ulike former for sjekksummer. Om man har en strekkodefont og bare skriver det man ønsker at strekkode skal inneholde direkte, så vil ikke strekkoden fungere siden den ikke har sjekksum. Men det skal ikke mer til enn programvare som faktisk generer sjekksummen og deretter bruker fonten for å lage strekkoden, f. eks. v. copy/paste.

Takk for hurtig svar!

Nei. Det kan du ikke, for da vil ikke lenger sjekksummen stemme, siden sjekksummen fjernes etter skanning men før tekst/tall blir limt inn i dokumentet, i tillegg til at sjekksummen uansett blir annerledes etter at man har endret dataene.

Ok. Men sjekksummer er ofte temmelig enkle saker å lage da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...